InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neuropathische pijn

Neuropathische pijn

Neuropathische pijn, ook bekend als zenuwpijn, ontstaat door acuut of chronisch letsel van het zenuwstelsel. Door beschadiging van een zenuw ontstaan pijnprikkels die erg hevig kunnen zijn. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk, maar de prognose is over het algemeen dat de pijn nooit helemaal weg gaat.

Ontstaan van neuropathische pijn

Als een lichaamsdeel beschadigd raakt, worden er pijnprikkels doorgegeven aan de hersenen waardoor we de pijn als zodanig voelen. De zenuwcellen proberen zich dan weer te herstellen en er worden kleine zenuwuitlopers gevormd en soms gebundeld (wat een knobbeltje veroorzaakt, de zogenoemde neuroom). Er wordt dan een scherpe, brandende pijn gevoeld die veroorzaakt wordt door de uitlopers die stroomstootjes afgeven. Het gebied rondom de beschadigde zenuw wordt overgevoelig en andere zenuwen (die normaal geen pijnprikkels afgeven) kunnen daardoor ook erg sensitief worden. Neuropathische pijn kan snel ontstaan of na enkele maanden.

Oorzaken

Mogelijke oorzaken van neuropathische pijn zijn:
  • Een ongeval
  • Na een chirurgische ingreep. Bijvoorbeeld na een klieroperatie in liezen, hals of oksels, na operatie van liesbreuk, rug, longen en hart. Ook fantoompijn na amputaties.
  • Door chronische ziekte, zoals diabetes, multiple sclerose, aids.
  • Na een gordelroosinfectie
  • Gebrek aan vitamines
  • Langdurig alcoholmisbruik
  • Blootstelling aan giftige stoffen
  • Chemotherapie
  • Hersenbloeding
  • Bloeding in ruggenmerg
  • Druk op zenuw door hernia of tumor

Klachten

Veel voorkomende klachten zijn o.a.:
  • Chronische pijn
  • Hevige pijnscheuren
  • Branderige pijn
  • Gevoel van messteken
  • Gevoel van speldenprikken, elektrische schokken
  • Pijn bij aanraking, bijvoorbeeld kleding op de huid of alleen al een arm om je heen
  • Pijn bij warmte of kou
  • Pijn verergert bij beweging
  • Gevoel dat je ‘op kussens’ loopt
  • Pijnplekken voelen slapend aan
  • Gevoel alsof er mieren over en onder de huid lopen
  • Onprettige kriebelingen, tintelingen
  • Vermoeidheid, veroorzaakt door pijn en slecht slapen

Behandeling

Neuropathische pijn is niet makkelijk te behandelen, veel methodes zijn vooral gericht op de pijn onderdrukken. In ieder geval verdwijnt de pijn bijna nooit vanzelf, maar de mate van pijn kan wel sterk wisselen.

Een aantal mogelijkheden zijn:
  • Hernia-operatie
  • Het inspuiten van corticosteroïden (ontstekingsremmers).
  • sympathicus blokkade (blokkeren van het zenuwstelsel).
  • Pijnstilling, vooral tramadol en morfineachtige medicatie.
  • Anti-depressiva en medicatie die normaal gesproken bij epilepsie wordt gebruikt. Vaak een combinatie van beide middelen.
  • Vrij nieuwe middelen zoals S-ketamine en Qutenza (een pleister met Capsaïcine, dat is een brandende stof in de rode hete peper).
  • TENS, een klein apparaat met elektrodes die op de huid worden geplaatst. De zenuw wordt geprikkeld door kleine stroomstootjes.
  • LDN (Low Dose Naltrexone), hierdoor komen er meer receptoren in de hersenen tegen de pijn.
© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van zenuwpijnOorzaken van zenuwpijnZenuwpijn en fantoompijn laten zich helaas niet bestrijden met gewone pijnstillers van de drogist. Een bezoek aan de hui…
Zenuwpijn of neuralgieZenuwpijn of neuralgieZenuwpijn wordt ook wel neuralgie genoemd. Het is pijn die gevoeld wordt in de omgeving van een gevoelszenuw. Gevoelszen…
Altijd pijn: pijnbestrijding is de laatste hoopAltijd pijn: pijnbestrijding is de laatste hoopMensen die altijd pijn voelen, kunnen daar helemaal gestoord van raken. Veel mensen hebben wel eens een tijdje pijn, maa…
Bestrijding van chronische pijnBestrijding van chronische pijnCirca twee miljoen Nederlanders hebben last van chronische pijn. Hinderlijke pijn is de tweede oorzaak van ziekteverzuim…
Onverklaarbare zenuwpijn: oorzaken, symptomen en behandelingOnverklaarbare zenuwpijn: oorzaken, symptomen en behandelingAls je zenuwpijn of zenuwschade hebt of hebt gehad weet je dat het verschillende pijnklachten kan geven: brandende pijn,…
Bronnen en referenties
  • www.neuropathischepijn.nl

Reageer op het artikel "Neuropathische pijn"

Reacties

Ineke Groot, 17-12-2016 12:46 #5
Jaren heb ik met onregelmatige tussenpozen last gehad van neuropatische huidklachten. Deze uitte zich door verspringend brandend/tintelend gevoel in armen, bovenbenen, gezicht. Ik voelde me er ook naar, niet lekker bij.
De neuroloog kon na een MRI scan geen afwijkingen vinden.
Sinds het slikken van vitamine B12 en D heb ik er geen last meer van gehad. Kan dit de toevallige oorzaak zijn?

Vriendelijke groet,
Ineke Groot

Tineke, 26-03-2016 07:41 #4
Afgelopen maandagmiddag is er bij mij een stukje weefsel weggehaald (plaveisel) door de chirurg op mijn rechter slaap. Er zitten ongeveer 12 hechtingen in. Het is vandaag zaterdag dus we zijn inmiddels ruim 4 dagen verder. De pijn is onhoudbaar. Ook is het zowel afgelopen woensdagavond als vanmorgen weer spontaan gaan bloeden. Hoewel het eigenlijk meer wondvocht is. De geur van dit vocht is erg vies. Ik heb zoals geadviseerd er weer een aantal minuten iets opgedrukt wat eigenlijk niet te doen is van de pijn. Slik veel paracetamol en slaap nauwelijks. Volgende week woensdag moet ik voor controle komen maar ik weet niet of ik dit vol kan houden. Zelfs lopen en eten doen zo vreselijk pijn. De rechterkant van mijn gezicht is behoorlijk opgezet en er hangt een zak vocht onder mijn rechter oog. Wat is uw advies?

Leny, 12-02-2016 11:25 #3
Wie heeft ervaring met uitschakelen van een beschadigde zenuw van heup naar onderbeen, de zenuw is beschadigd. Ik gebruik nu een tens, Dit is niet voldoende voor mij, nog steeds veel pijn en bekneld gevoel, kan hooguit een 2 km lopen.

Elaine, 14-09-2015 09:13 #2
Sinds ruim een jaar is een klein gedeelte van de huid boven mijn knie linkerbeen iets gevoelloos. Nu sinds ruim een half jaar voel ik in ruststand (mn wanneer ik bed lig) klein stroomstootjes in mijn hele linkerbovenbeen. Ik vraag mij af wat dit is? Ik heb gedacht aan overbelasting van bovenbeen? maar ja, zo heel erg intensief sport ik niet. Kan u mij vertellen wat dit zou kunnen zijn?

Moniquebarry, 09-05-2013 21:00 #1
Er is een hernia geconstateerd in de twee onderste.schijfjes nu rust ik enorm veel en dat gaat erg goed maar nu ben ik van tintelingen af en van kramp… nu krijg ik steeds branderige pijn aanvallen door mijn voet en onderbeen… zo plots… is dat normaal en hoe ga ik dit tegen Reactie infoteur, 30-05-2013
Beste Moniquebarry, hierover zou ik altijd een arts raadplegen, veel sterkte.
Mvg, Emi1

Infoteur: Emi1
Gepubliceerd: 04-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!