InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?

Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?

Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het? Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het mannelijke hormoon testosteron vermindert, wordt het ook als haargroeimiddel, en tegen kaalheid gebruikt. Haaruitval, kaal worden, haarverlies... Bij lage dosering vermindert de werkzame stof Finasteride het effect van testosteron op de haargroei. Aard wat mannen worden vaak al vroeg kaal en de meeste mannen vinden dit vervelend.

Haaruitval of kaalheid in een vroeg stadium bestrijden

Haaruitval of kaalheid kan al heel jong beginnen. heel soms hebben jongemannen van 15 jaar er zelfs al last vast. ‘Kaal worden’ is vaak erfelijk bepaald. Is je vader al jong kaal geworden dan is de kans best groot dat jij dit ook geërfd hebt. Maar meestal treedt kaalheid of haarverlies op als mannen wat ouder worden, tussen 20 en 30 jarige leeftijd komt het al best vaak voor. Naarmate mannen ouder worden, komt het steeds vaker voor. Ook andere klachten komen dan vaker voor, zoals erectieproblemen (slappe penis) en andere ouderdomsverschijnselen. De haargrens kan bij kaalheid terugtrekken, er kunnen inhammen op het voorhoofd ontstaan en kale plekken op het hoofd. Hoe eerder de kaalheid begint hoe groter de kans op volledige kaalheid, naarmate de tijd verstrijkt. Propecia is de geregistreerde merknaam van het haargroeimiddel. Onderzoek heeft aangetoond dat dit als haargroeimiddel echt werkt. Het bevat de werkzame stof Finasteride in lage dosering, namelijk 1 mg.

Kaal worden stoppen

Kaalheid, haarverlies, inhammen op het voorhoofd... Mannen worden kaal en voelen zich daar vaak ongemakkelijk bij. Een haargroeimiddel is tegenwoordig geen sprookje meer. Propecia is een haargroeimiddel wat werkelijk werkt. Tegen kaalheid wordt het per 1 mg per dag voorgeschreven. Het middel wordt in hogere dosering van 5 milligram, voorgeschreven aan mannen met prostaatproblemen. Dankzij het middel wordt de doorstroming van de urinebuis dan beter en klachten zoals ‘vaak naar de wc moeten, steeds moeten plassen en aandrang voelen,’ worden minder. De werkzame stof Finasteride behoort tot de groep anti-androgene. Dit houdt in dat Finasteride effect heeft op de hormonen. Mannen die het middel voorgeschreven krijgen om een vergrote prostaat te behandelen slikken dus hogere dosering dan mannen die het middel voorschreven krijgt om de haargroei te bevorderen. Als haargroeimiddel wordt 1 milligram Propecia per dag voorgeschreven. Door Propecia in de lagere dosering gaat er vaak op kale plekken op het hoofd weer haar groeien. Een ideaal middel tegen kaalheid dus.

Procepia tegen kaalheid, haarverlies of kaal worden

Propecia wordt dus voorgeschreven door artsen, bij prostaatvergroting (5 mg), of tegen kaalheid (1 mg). Propecia (Finasteride) in de 1 mg dosering is een medicijn tegen vroege stadia van kaalheid bij mannen.

Haaruitval

Kaalheid bij mannen (alopecia androgenetica) komt veel voor. Het is een vorm van haaruitval, en laat kale plekken op het hoofd achter. Veel mannen vinden het heel erg om kaal te worden en kunnen er geestelijk veel last van ondervinden. Kaalheid is vrijwel altijd erfelijk bepaald. Kaal worden komt steeds vaker voor naarmate mannen ouder worden, maar kan ook op jonge leeftijd al voorkomen.

Kaalheid herkennen

  • Kaalheid begint vaak met inhammen op het voorhoofd.
  • Kaalheid begint vaak met een ronde plek achter op het hoofd.
  • De haargrens kan terugwijken.
  • Haren kunnen dunner worden en uitvallen.

Kaalheid behandeling

Vroeger kon men tegen kaalheid niets ondernemen. Mannen werden aangeraden het hoofd regelmatig te masseren met allerlei smeerseltjes en watertjes, die helaas geen enkele effect hadden op de haargroei. Tegenwoordig is er wel iets tegen kaalheid te doen. Minoxidil is een lotion die uitwendig de haargroei bevordert, Propecia 1mg is en tablet en dit werkt van binnenuit. Propecia (finasteride) is een medicament voor de behandeling van vroege stadia van haarverlies bij mannen (alopecia androgenetica). Het middel heeft effect op het mannelijke hormoon testosteron, met als gevolg dat er weer haar gaat groeien op kale plekken op het hoofd.

Propecia als behandeling

Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat Propecia haaruitval stopt en haargroei kan verbeteren, met name bij mannen in de leeftijd van 18-41 jaar. Finasteride is de werkzame stof van Propecia, en deze stof wordt over het algemeen goed verdragen. Een lastige bijwerking kan zijn dat het libido terugloopt. Minder zin in vrijen dus. Tegen kaalheid heeft het bewezen effect. Vaak leidt de behandeling tot omkering van het haaruitval probleem, waardoor nieuwe haargroei ontstaat.

Haargroeimiddelen

Een ander haargroeimiddel waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het werkt, is dus Minoxidil Lotion. In tegenstelling tot Propecia, wordt Minoxidil uitwendig gebruikt. U kunt meer over beide behandelingen lezen, onderaan dit artikel, bij gerelateerde links.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatFinasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatHaargroeimiddel Finasteride wordt voorgeschreven als tegen prostaatvergroting en als haargroeimiddel. Het is een zogenaa…
Haarproblemen: Wat is alopecia androgenetica?Alopecia androgenetica is een vorm van haaruitval die voorkomt bij zowel mannen als vrouwen. De meest gebruikte term voo…
Propecia, het middel tegen haarverliesPropecia, het middel tegen haarverliesHaarverlies is toch vaak de grootste nachtmerrie van vele mannen en de kans is groot dat het gebeurt. Bij de meeste mann…
Haaruitval: kaalheid bij mannenHaaruitval en kaalheid komt bij heel veel mannen vol. Toch kan het als zeer vervelend worden ervaren. Dit artikel beschr…
Dutasteride (Avodart) tegen haaruitvalDutasteride is een geneesmiddel dat mannelijke hormonen, die vaak een rol spelen bij ongewenst haarverlies, kan remmen.…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Doker online

Reageer op het artikel "Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?"

Reacties

Jeffrey, 18-10-2013 14:50 #2
Mijn huisarts zegt dat het helemaal niet bewezen is dat Propecia® echt werkt.

Jeroen, 01-03-2011 09:25 #1
Vermeld er ook maar even bij dat je als gezonde jongen je libido volledig kwijt kunt raken, PERMANTENT!

Infoteur: Kisses
Laatste update: 10-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Haar verven, haar verzorgen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!