InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaat

Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaat

Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaat Haargroeimiddel Finasteride wordt voorgeschreven als tegen prostaatvergroting en als haargroeimiddel. Het is een zogenaamd anti-androgen. Anti-androgenen remmen de aanmaak van testosteron. Naast positieve bijwerkingen zoals toename van haargroei bij kaalheid en een gunstige invloed op de doorstroming van urine bij prostaatvergroting, zitten er ook nadelige bijwerkingen aan dit middel. Een haargroemiddel is een middel waarvan het haar gaat groeien. Tegenwoordig bestaat dit werkelijk. Finasteride helpt als mannen een vergrote prostaat hebben en als gevolg daarvan niet goed kunnen plassen. Maar ook heeft het als extra werking haargroei bij kalende mannen. (In lagere dosering). Dit houdt in dat er weer haar gaat groeien op kale plekken op het hoofd. Het middel remt de aanmaak van het geslachtshormoon testosteron af. Als mannen een te grote prostaat hebben kunnen klachten als moeilijk plassen, nadruppelen en vaak kleine beetje plassen, voorkomen. Het staat dus ook bekend als een zogenaamd haargroeimiddel onder de naam Propecia

Finasteride voor prostaat-tklachten

Vergrote prostaat kan al ontstaan vanaf het 30e levensjaar. Voor die tijd komt het niet zo vaak voor. Finasteride zorgt ervoor dat de urine weer beter doorstroomt bij een prostaatvergroting. In een dosering van 5mg heeft het een gunstige invloed op een te grote prostaat, in dosering van slechts 1 mg heeft het een gunstige invloed op de haargroei bij mannen.

Finasteride voor haargroei

Finasteride wordt ook door dokters voorgeschreven bij kaalheid om de haargroei te bevorderen. De dosering is dan 1mg, bijvoorbeeld verkrijgbaar onder de naam Propecia. Het middel kan ook online gekocht worden, maar dat wordt door huisartsen niet aangeraden. Het is beter om dit middel alleen te gebruiken in overleg met uw eigen huisarts.

Middel tegen haaruitval. Propecia

Voor mannelijke kaalheid, met name in een vroeg stadium, wordt vaak Propecia gegeven. Propecia bevat ongeveer 1 mg Finasteride. Bij propstaatklachten is de dosering dus hoger, namelijk 5 mg. Dan verkrijgbaar onder de naam Finasteride. De werking is dan anders. De aanmaak van dihydrotestosteron wordt door Finasteride sterk geremd, waardoor de prostaat kleiner wordt. Propecia geeft de haren weer kans om te groeien, vaak met goede resultaten.

Prostaatvergroting verschijnselen

De prostaat zit bij mannen onderaan de blaas, waar de urinebuis uitkomt. De blaas is een bol en aan de onderkant (net als bij een ballon) bevind zich aan de blaas een uitgang, de urethra. De middenkwab van de prostaat kan onder invloed van hormoonwisseling, gaan zwellen en duwt zichzelf omhoog waardoor de afvoerbuis van de blaas wordt afgeknepen. Het gevolg of de verschijnselen van een prostaatvergroting kunnen zijn:
  • nadruppelen
  • moeite om de blaas leeg te plassen
  • moeite hebben om de urine te lozen (straal komt niet op gang)
  • steeds aandrang om te plassen voelen
Prostaatvergroting is een ouderdomsklacht die veel voorkomt bij mannen.

Finasteride, hoe werkt het?

Dihydro-testosteron stimuleert de prostaat tot groeien. Dihydro-testosteron is een hormoon. Finasteride heeft een remmende werking op de aanmaak van dihydro-testosteron uit testosteron. Als de prostaat te groot is zorgt Finasteride ervoor dat de prostaat weer kleiner wordt. Als gevolg nemen de klachten bij plassen, weer af. De urinebuis wordt niet meer afgeknepen en urine kan weer beter stromen. Het duurt enkele maanden voordat Finasteride optimaal effect heeft. Om een prostaatvergroting te behandeling wordt vaak eerst een alfablokker voorgeschreven, omdat deze sneller werken op doorstroming van urine. Helpen alfablokkers onvoldoende, dan kiest een arts vaak toch voor Finasteride.

Finasteride als haargroei stimulans

Omdat hormonen, die ervoor verantwoordelijk zijn dat het hoofd bij mannen kaal wordt, worden afgeremd, kan het haar weer gaan groeien bij gebruik van Propecia. In lage dosering heeft Finasteride dus het effect van een haargroeimiddel bij mannen.

Kaalheid behandelen

Kaalheid ontstaat omdat het hormoon dihydro-testosteron de haarzakjes verzwakken. Er wordt minder haar geproduceerd en het haar valt uit. Propecia (Finasteride in lage dosering) zorgt ervoor dat het hormoon dihydro-testosteron de werking van haarzakjes niet meer kan afremmen, waardoor haar weer gaat groeien op kale plekken op het hoofd. Vooral op de kruin kan het effect zeer goed zijn. Het haar wordt dichter waardoor er minder hoofdhuid te zien is. Bij de ene man heeft dit wel meer effect dan bij de andere.

Bijwerkingen Finasteride

Bijwerkingen die kunnen voorkomen bij gebruik van dit middel kunnen zijn: pijnlijk gevoel in de zaadballen of borst, minder zin in vrijen, pijnlijke borsten of borstvorming. In ernstige gevallen kunnen benauwdheid of een opgezet gezicht voorkomen. Ook kan de kans op borstkanker toenemen. Vertel altijd aan uw arts dat u Finasteride gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Propecia, het middel tegen haarverliesPropecia, het middel tegen haarverliesHaarverlies is toch vaak de grootste nachtmerrie van vele mannen en de kans is groot dat het gebeurt. Bij de meeste mann…
Dutasteride (Avodart) tegen haaruitvalDutasteride is een geneesmiddel dat mannelijke hormonen, die vaak een rol spelen bij ongewenst haarverlies, kan remmen.…
Wat doen tegen kaalheid of haaruitval?Kaalheid of haaruitval is één van de meest voorkomende aandoeningen die zich voordoet wanneer een mens ouder wordt. In t…
Wat te doen bij haaruitval?Wat te doen bij haaruitval?Iedere dag verliezen alle mensen haren. Maar je kan ook hebben dat je meer haar verliest dan wat normaal is. Maar wat mo…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaat"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 13-01-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Haar verven, haar verzorgen
Medische informatie…
Schrijf mee!