InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een suprapubische sonde: plaatsing en verzorging

Een suprapubische sonde: plaatsing en verzorging

Het plaatsen van een suprapubische sonde is een eenvoudige ingreep die ook op de kamer kan plaatsvinden. De ingreep, verzorging en het verloop van de behandeling wordt hieronder uitvoerig beschreven.

Wat is het?

Een suprapubische sonde is een sonde die door de huid heen in de blaas wordt geplaatst. Door deze sonde is het mogelijk om de blaas te ledigen als dit niet meer mogelijk is via de urethra. Dit kan diverse redenen hebben: incontinentie, verlamming, trauma en zelfs verwarring. Een suprapubische sonde kan voor kortere tijd geplaatst worden, maar men kan er ook jaren mee rondlopen.

Een suprapubische sonde bestaat voornamelijk uit silicone en heeft uiteenlopende maten. Vraag daarom steeds naar de juiste maat indien u de suprapubische sonde zelf mag verwisselen. Meestal wordt hiervoor een silicone blaassonde gebruikt.

Contra -indicaties

Er zijn enkele vereisten nodig vooraleer men tot een suprapubische sonde kan besluiten. Deze mag NIET geplaatst worden bij:
  • blaaskanker
  • stollingsproblemen
  • obesitas
  • tumor die de blaas weg drukt
  • huidletsels suprapubisch
  • lege of ongevulde blaas
  • verschrompelde blaas

De ingreep

Voorafgaand aan de ingreep wordt er gekeken of de blaas voldoende gevuld is. Zo niet, zal men deze vullen met steriel water indien de patiënt een blaassonde heeft. Aan de hand van de gevulde blaas, kan men de juiste plaatsbepaling meten.
Na het scheren en de ontsmetting zal men een lokale verdoving aanbrengen zodat er van de ingreep niets gevoeld wordt.
Door middel van een snee in de huid kan men met een dikkere naald de blaas aanprikken. Dit kan even pijnlijk zijn.
Door een holle buis wordt de suprapubische sonde in de blaas gebracht. De ingreep is afgelopen als de suprapubische sonde aan een opvangzak wordt bevestigd en het ballonnetje in de blaas opgeblazen is.

Bij patiënten die een blaassonde hebben, worden deze verwijderd. De urine verdwijnt nu via de suprapubische sonde

De verzorging

De eerste dagen na de ingreep kan de wonde pijnlijk aanvoelen, dit is normaal. De wonde kan ontsmet worden met Iso - betadine en worden afgedekt met een steriel kompres. Als de wonde voldoende genezen is, is het alleen nodig om deze af te dekken met een kompres en niet meer te ontsmetten.

Een suprapubische sonde wordt, wegens kans op verstopping, om de 4 à 6 weken vervangen. De eerste verwisseling gebeurd door een arts. Nadien wordt het door het verplegend personeel gedaan of kan de patiënt het zelf doen.

Complicaties

Het kan gebeuren dat de suprapubische sonde uitvalt. Dit kan gebeuren door trekkracht of door een ballonnetje dat onvoldoende opgeblazen is. Dit kan pijnlijk aanvoelen. Het is van belang dat er zo snel mogelijk een nieuwe suprapubische sonde wordt geplaatst. De wonde kan na 24uur al dicht gegroeid zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PEG sonde: plaatsing en verzorging en vervangingHet plaatsen van een PEG - sonde verandert je levensstijl drastisch. Nu wordt er sondevoeding via deze sonde toegediend…
Wat is een katheter?De katheter is een medisch hulpmiddel dat zeer regelmatig voorkomt binnen de gezondheidszorg. Er bestaan verschillende k…
Leven met een blaassonde: oorzaken en behandelingLeven met een blaassonde: oorzaken en behandelingDagelijks zijn er heel wat mensen die met een blaassonde moeten leven. Er zijn verschillende redenen waarom ze er een he…
BlaaskatheterisatieOnder blaaskatheterisatie wordt verstaan: het inbrengen van een flexibele buis (de katheter) in de blaas, zodat de urine…
Multiple Sclerose: sonderenPatiënten die lijden aan Multiple Sclerose(MS) krijgen vroeg of laat te maken met incontinentie. Een van de behandelinge…
Bronnen en referenties
  • http://download.urobel.be/urobel/suprapub/handouts.pdf
  • http://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/S/suprapubische_katheter.pdf
  • http://www.xead.nl/resize/500-500/upload/68a77e6f79318921f01065a4e47b390dUGxhYXRzZW5fc3VwcmFwdWJpc2NoZV9jYXRoMS5qcGc=.jpg

Reageer op het artikel "Een suprapubische sonde: plaatsing en verzorging"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Multiple Sclerose
Medische informatie…
Schrijf mee!