InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met een suprapubische sonde

Leven met een suprapubische sonde

Een suprapubische sonde is een eenvoudige ingreep maar heeft grote gevolgen voor de levenskwaliteit van de patiënt. Het wordt vaak onderschat wat er allemaal bij te kijken komt en welke invloed het heeft op het dagelijks leven. Dit artikel probeert een zo volledig mogelijk beeld weer te geven van het leven met een suprapubische sonde.

Wat is een suprapubische sonde?

Als korte samenvatting kan er gezegd worden dat het een blaassonde is dat - door een eenvoudige ingreep - door de huid in de blaas wordt gebracht. Op die manier kan de blaas toch geledigd worden als dat via de normale weg niet meer mogelijk is.
In het artikel over een suprapubische sonde wordt de term uitvoerig beschreven.

Waar moet er allemaal mee rekening gehouden worden?

Leven met een suprapubische sonde vergeet heel wat aanpassingen in het dagelijks leven. Men moet er rekening mee houden dat de blaas geledigd moet worden en dat gebeurd het beste op vooraf bepaalde tijdstippen. Op die manier ben ben je er zeker van dat je niet met een overvolle blaas zit. In het laatste geval kan het dan voorkomen dat men langs de natuurlijke weg plast zonder het zelf te beseffen. Er bestaan verschillende opvangmogelijkheden dat men kan bevestigen aan de sonde:

Beenzakje

Beenzakjes bevatten een inhoud van 500 - 750 ml en kunnen bevestigd worden aan het been. Zo kan je toch de deur uit zonder je zorgen te hoeven maken over de blaaslediging. Ze kunnen gemakkelijk aan het been worden bevestigd door middel van een netje of de touwen die meegeleverd worden met het zakje. Let er goed op dat ze aan dezelfde kant hangen als waar de sonde naartoe reikt. Zo voorkom je dat de sonde afgekneld kan worden met alle gevolgen vandien.

Urinezak

Een urinezakje bevat een groter inhoud van 2000ml en wordt vooral 's nachts gebruikt zodat je niet uit je bed hoeft te gaan om de blaas te ledigen. Let er wel op - tijdens het draaien - dat de sonde niet onder spanning komt te staan.

Niets

Men kan er ook voor opteren om de sonde gewoon af te klemmen en op geregelde tijdstippen de klem eraf te halen. Sommige personen kiezen voor deze optie omdat ze zich schamen en liever niet hebben dat de buitenwereld hun zakje kan zien. De sonde kan immers onder de kleding gedragen worden.

De verzorging van een suprapubische sonde

De sonde moet tenminste per 4-6 weken vervangen worden. Dit is een eenvoudige ingreep en kan door de verpleegkundige gedaan worden. Deze vervanging is vrijwel pijnloos en vergt weinig tijd. De wonde kan in het begin etterig zijn, dit kan eenvoudig ontsmet en nadien open gelaten worden. Soms is het nodig om de sonde vroegtijdig te vervangen door de aanslag die na verloop van tijd is ontstaan aan de binnenkant. Dit is normaal en gebeurd bij de ene persoon vaker dan bij de andere.

Tot slot

Dit artikel beschrijft de verzorging en aandachtspunten van een suprapubische sonde. Maar er is meer! Leven met een suprapubische sonde heeft ook gevolgen op psychische, fysische, sociale en seksuele vlakken. In het artikel een suprapubische sonde in het dagelijkse leven kan je meer informatie vinden over deze domeinen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Multiple Sclerose: sonderenPatiënten die lijden aan Multiple Sclerose(MS) krijgen vroeg of laat te maken met incontinentie. Een van de behandelinge…
PEG sonde: plaatsing en verzorging en vervangingHet plaatsen van een PEG - sonde verandert je levensstijl drastisch. Nu wordt er sondevoeding via deze sonde toegediend…
Wat is een katheter?De katheter is een medisch hulpmiddel dat zeer regelmatig voorkomt binnen de gezondheidszorg. Er bestaan verschillende k…
BlaaskatheterisatieOnder blaaskatheterisatie wordt verstaan: het inbrengen van een flexibele buis (de katheter) in de blaas, zodat de urine…
Maagsonde inbrengen (protocol)Het doel van een maagsonde inbrengen is het tot stand komen van een kunstmatige verbinding met de maag om voeding en voc…

Reageer op het artikel "Leven met een suprapubische sonde"

Reactie

Joop Luk, 21-05-2019 00:21 #1
Kan niets vinden betreffende mentale gevolgen! Heb al jaren SPC en verzorg het zelf. Ben bijna 80 jaar en werkte ruim 30 jaar in de zorg. Nu als hoofdvak Sociaal Pedagoog, met pensioen.

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 27-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!