InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling & tips

Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling & tips

Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling & tips Wie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is in feite een inwendige bloeduitstorting of hematoom. Het gaat om een beschadiging van bloedvaatjes die beginnen te lekken. Blauwe plekken kunnen ook ontstaan door langdurig gebruik van medicijnen zoals aspirine of ibuprofen. Ook bloedverdunners kunnen dit fenomeen in de hand werken doordat ze het bloed dunner maken en dus makkelijker kunnen leiden tot bloeduitstortingen. Voorts hebben ook mensen met spataderen er vaak last van. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van blauwe plekken en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Blauwe plekken op de huid

Als kind zijn we allemaal al eens tegen de vlakte gegaan tijdens het ravotten. Iedereen kent dus wel het fenomeen van de blauwe plek op de huid. Het gaat om een blauwachtige verkleuring van de huid op de plaats waar je je bezeerd hebt. Bij een vechtpartij kan een blauwe plek ontstaan in de nabijheid van een oog: in de volksmond spreekt men dan ook wel van een "blauw oog".

Wat is een blauwe plek?

Een blauwe plek is in feite een inwendige bloeding. De medische term hiervoor is hematoom. Het gaat om een onderhuidse bloeding die zichtbaar wordt op de huid door de blauwe kleur. Vaak ontstaat een blauwe plek door het vallen of door het stoten tegen een voorwerp. Vrouwen en ouderen hebben meer last van blauwe plekken. Een blauwe plek komt neer op het beschadigd zijn van bloedvaatjes die gaan lekken. Hierdoor gaat het verloren bloed zich ophopen op één plek.

Symptomen blauwe plekken

Een blauwe plek is duidelijk te herkennen door de donkere verkleuring van de huid op de plaats waar je je bezeerd hebt. De plek kan blauwachtig of ook paars worden. Met het vorderen van de dagen zal de blauwe plek stilaan genezen en kan de plek geelachtig worden. Bij het aanraken is de plek heel gevoelig en pijnlijk. De grootte van de blauwe plek is afhankelijk van de ernst van je valpartij of van je bezeren. Bij een ongeval kan je erg grote hematomen ontwikkelen en kan de genezing vrij lang duren.

Oorzaken blauwe plekken

Bloedverdunners

De klassieke oorzaak van een blauwe plek is het vallen op de grond, bijvoorbeeld vallen met de fiets of struikelen op een gladde stoep. Verder zijn ook mensen met een bloedstollingsprobleem vatbaar voor blauwe plekken, bijvoorbeeld patiënten die bloedverdunnende geneesmiddelen (antistollingsmiddelen) nemen.

Spataderen

Ook oudere mensen ontwikkelen regelmatig blauwe plekken. Dit komt omdat bij veel van hen de bloedvaten niet meer optimaal werken, onder meer door aandoeningen als spataderen of aderverkalking. Ook chronische veneuze insufficiëntie kan blauwe plekken met zich meebrengen.

Andere oorzaken

Verder kunnen ook de volgende oorzaken aan de oorsprong liggen van hematomen:
  • fysieke slagen (kindermishandeling, misbruik van partner)
  • langdurig gebruik ibuprofen, aspirine en andere pijnstillers
  • chronische inname kalmeermiddelen
  • slaapmiddelen

Behandeling en tips

Advies

Heb je regelmatig blauwe plekken zonder dat je je kan herinneren je op die plek gestoten te hebben, raadpleeg dan een arts. Het kan zijn dat je bloedstolling niet optimaal werkt, wat mogelijk een gevolg is van medicijnen ter bevordering van de bloedverdunning.

Pijnstiller

Bij grote blauwe plekken en ernstige bijkomende pijn ten gevolge van zware valpartijen of een verkeersongeval kan je aanvullend ook een pijnstiller nemen. Voorbeelden hiervan zijn paracetamol of nurofen. Deze pijnstillers zullen normaal gezien de pijn snel kunnen verlichten.

IJs

Een blauwe plek is in feite een vrij onschuldig fenomeen. Na het ontstaan van het hematoom zal de plek verkleuren naar een geelachtige plek die na enkele dagen helemaal zal verdwijnen. Eigenlijk hoef je dus niets aan de blauwe plek te doen, enkel afwachten. Je kan wel een ijskompres of cold pack aanbrengen op de plek om de pijn te verdoven. Een voorbeeld van een effectief cold pack is het Minions Herbruikbaar Cold Pack met inclusief een gel tegen blauwe plekken.

Gel

Wil je heel plaatselijk het probleem behandelen dan kan een verzachtende gel of crème soelaas bieden. Sommige gels werken niet alleen pijnstillend maar ook ontstekingsremmend. Enkele voorbeelden van nuttige gels tegen blauwe plekken:
  • Yogi & Yogini Uienbalsem
  • Midalgan Cooling Gel
  • Pro Fit Ibuprofen Gel

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hematomen, blauwe plekkenEen blauwe plek is het meest voorkomende type bloeduitstorting. Blauwe plekken worden veroorzaakt door je bijvoorbeeld e…
Blauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek onder de nagel, onder het oog, na bloedprikken, geel van kleur en andere kleuren. Een blauwe plek is een blo…
Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenSnel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenHoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe…
Bloeduitstorting onder de nagel: oorzaken van blauwe nagelBloeduitstorting onder de nagel: oorzaken van blauwe nagelEen bloeduitstorting onder de nagel is een opeenhoping van bloed tussen de nagel en het nagelbed. Bloed onder de nagel v…
Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?Als antwoord op de vraag in de titel, in de meeste gevallen is het niet gevaarlijk. De een kleurt snel en de ander nauwe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KoS, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1535/blauwe-plek-bloeduitstorting
  • http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1034536617 (bronnen geraadpleegd op18/05/2016).

Reageer op het artikel "Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling & tips"

Reacties

Jan, 01-07-2016 07:59 #3
Is hematoom te genezen?

Karina, 24-03-2014 09:50 #2
Hallo graag wou ik even uw raad, ik heb lupus en neem per dag 4mg medrol en 1 placinil van 200 mg ook neem ik 1 pilletje assaflow van 80 mg. al zeker meer dan een jaar heb ik blauwe plekken op mijn scheenbeen staan die niet weggaan, het is niet prettig om in de zomer een kleedje of rokje te dragen. daarom wou ik vragen krijg ik die blauwe plekken ooit weg of hoe kan ik ze weg krijgen bestaat er soms een middeltje voor? ik vind dit erg lastig zeker in de zomer. ze hebben mij gezegd dat dit van de cortisone komt klopt dit?
grtjes karina

Engelina, 09-08-2013 11:58 #1
Ik heb hele grote rood blauwe plekken op heel mijn armen en hier en daar op mijn onderbenen en mijn hals, die ook niet verdwijnen na enkele dagen, ik heb ze al enkele maanden, sinds ik 150 mg prednison om de andere dag heb en een bloedverdunner acetyl salicilzuur per dag deze medicijnen n.a.v. een nierziekte. Mijn bloedstolling is gemeten en was iets te laag, maar volgens de arts kon dat niet de oorzaak zijn. Maar het ziet er niet uit, ik loop de hele zomer met lange mouwen. Wat kan ik er tegen doen? Weet u raad? Reactie infoteur, 09-08-2013
Hallo Engelina,

De plekken die je beschrijft zouden wel eens bijwerkingen kunnen zijn van de medicijnen die je neemt. Prednison is een soort van cortisone en dit medicijn kan best wel wat neveneffecten veroorzaken. Maar ook bloedverdunners kunnen hiermee te maken hebben: doordat het bloed verdund kunnen makkelijker bloeduitstortingen en interne bloedingen ontstaan, wat blauwe plekken kan veroorzaken. Misschien vind je meer info over bijwerkingen in mijn special over bijwerkingen: http://verdanov.infoteur.nl/specials/bijwerkingen.html

Mogelijk ligt de dosis bloedverdunners iets te hoog waardoor die bloedingen ontstaan. Maar het belangrijkst is natuurlijk om het advies van je behandelende arts te volgen. Wat zei die eigenlijk over je plekken?

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!