InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ibuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffecten

Ibuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffecten

Ibuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffecten Ibuprofen is voor de meeste mensen een gekend pijnstillend medicijn, denk bijvoorbeeld aan de merknamen brufen of nurofen. Samen met paracetamol is het zowat de populairste pijnstiller. Daarnaast heeft ibuprofen als NSAID ook een koortsverlagende en ontstekingsremmende functie, waardoor het zeer vaak genomen wordt bij pijnlijke ontstekingen zoals spierpijn of gewrichtsaandoeningen. De aanbevolen dosis ibuprofen is afhankelijk van de ernst van de ontsteking en de hevigheid van de pijn. Helaas kunnen er aan dit efficiënte geneesmiddel ook bijwerkingen verbonden zijn. Tal van neveneffecten situeren zich onder meer op het vlak van de spijsvertering, waarbij maagklachten en misselijkheid vaak ter sprake komen. Naast het pijnstillend en ontstekingsremmend effect moet je dus ook rekening houden met een heleboel mogelijke bijwerkingen. Welke neveneffecten zijn dat en hoeveel ibuprofen per dag mag je nemen?

Wat is ibuprofen?

Ibuprofen is een anagram van iso-butyl-propanoic-phenolic acid en is een geneesmiddel dat behoort tot de groep van de nonsteroïdale ontstekingsremmers of NSAID's. Ibuprofen werkt tegelijk ontstekingsremmend, koortsverlagend en pijnstillend. Het wordt dan ook vaak gebruikt bij ziektes of aandoeningen waarbij een ontsteking gepaard gaat met pijn, zoals bijvoorbeeld reuma. Ibuprofen is vrij verkrijgbaar zonder doktersrecept, behalve wanneer het gaat om tabletten of dragees van 600 mg ibuprofen.

Gebruik ibuprofen

Tegen ontsteking
Ibuprofen wordt doorgaans gebruikt bij pijnlijke aandoeningen waarbij spieren, gewrichten, of pezen ontstoken zijn. Denk bijvoorbeeld aan spierpijn, reuma, artritis, tenniselleboog, slijmbeursontsteking en gewrichtsslijtage. In deze gevallen wordt ibuprofen vaak toegediend onder de vorm van een ontstekingsremmende en pijnstillende gel of spray. Hierdoor kan ibuprofen heel plaatselijk werken zonder tijd te moeten verliezen met een 'traject' via de spijsvertering. Dit is op zich een voordeel omdat hierdoor maag en darmen gespaard blijven van mogelijke bijwerkingen.

Tegen pijn
Maar ook bij hoofdpijn, verkoudheid en griep is ibuprofen gebruikelijk, zonder dat er tegelijk sprake is van een ontsteking. Bovendien kan in geval van migraine ibuprofen (merknaam 'Nurofen Migraine') helpen om de pijn te stillen. Voorts kan deze pijnstiller ook helpen bij kiespijn, menstruatiepijn of als onderdeel van een postoperatieve behandeling. De dosis die aanbevolen wordt is afhankelijk van de ernst van het medisch probleem (bv. ontsteking) en de mate van pijn die gevoeld wordt.

Tegen koorts
Koorts is een symptoom dat vaak samengaat met de aandoeningen waartegen ibuprofen gebruikt wordt, zoals bijvoorbeeld griep of verkoudheid. Ibuprofen werkt ook effectief tegen koorts doordat het de lichaamstemperatuur verlaagt. Ook paracetamol heeft diezelfde koortswerende, pijnstillende werking maar paracetamol werkt niet ontstekingsremmend. Hierin ligt het belangrijkste verschil tussen ibuprofen en paracetamol.

Ibuprofen en paracetamol samen

Soms kan er gekozen worden om aanvullend een bijkomende pijnstiller te nemen omdat ibuprofen de pijn niet voldoende kan stoppen. In dat geval kan je ibuprofen combineren met paracetamol om de pijnklachten helemaal te doen verdwijnen. Een voorbeeld is een ontsteking aan het tandvlees die behandeld wordt met ibuprofen en paracetamol. Hierbij moet je wel letten op de maximum dosis van beide geneesmiddelen. Je arts kan bijvoorbeeld aanraden om hoogstens 1 g paracetamol per dag te nemen als je al ibuprofen slikt. Bij voorkeur vraag je precies advies aan je arts of apotheker wat de dosis is die je in jouw specifieke situatie niet mag overschrijden.

Dosis: hoeveel ibuprofen per dag?

Volwassenen en kinderen
Ibuprofen is verkrijgbaar in tabletten van 200 mg, 400 mg en 600 mg en in poeders van 600 en 800 mg. De in te nemen dosis ibuprofen is afhankelijk van de reden waarvoor het voorgeschreven wordt en het lichaamsgewicht van de patiënt. Doorgaans gaat het om 200 à 400 mg (voor kinderen: 5 tot 10 mg per kg lichaamsgewicht), en dit elke vier tot zes uur. In het algemeen wordt aangeraden om de hoeveelheid van 1200 mg ibuprofen per dag niet te overschrijden. Omgerekend gaat het om maximaal zes dosissen van 200 mg per dag. Als je denkt dat je een hogere dosis ibuprofen (of een andere, sterkere pijnstiller) nodig hebt, raadpleeg dan een arts. Bij voorkeur neem je ibuprofen in tijdens of na de maaltijd om het verteren ervan te bevorderen. Het wordt afgeraden om ibuprofen langer dan vijf dagen ononderbroken in te nemen.

Zwangere vrouwen
In het algemeen wordt het gebruik van ibuprofen afgeraden aan vrouwen die zwanger zijn, en aan vrouwen die borstvoeding geven. Wil je in deze gevallen toch ibuprofen gebruiken, doe dit dan enkel op specifiek advies van een arts.

Merknamen

Meest bekende

De non-steroïdale ontstekingsremmer ibuprofen is beschikbaar onder tal van merknamen. De meest bekende ibuprofen geneesmiddelen zijn allicht:
  • Advil (hoofdpijn)
  • Antigrippine Ibuprofen (koorts, griep)
  • Brufen (pijn algemeen)
  • Femapirin (menstruatiepijn)
  • Nurofen (migraine)
  • Spidifen (tandpijn)

Andere

  • Adulfen lysine
  • Buprophar
  • Dolofin
  • Epsilon
  • Ibosure
  • Ibumed
  • Ibuprofen EG
  • Ibuprofen Sandoz
  • Ibuprofen Teva
  • Malafene
  • Nurofebryl
  • Optalidon
  • Perviam
  • Roco
  • Redea
  • Trekpleister Ibuprofen
  • Zafen

Bijwerkingen ibuprofen: spijsvertering

De bijwerkingen van ibuprofen die het vaakst voorkomen situeren zich op het vlak van de spijsvertering. Maag en darmen ondervinden vaak last van dit geneesmiddel. Dit komt doordat ibuprofen - net zoals andere NSAID's - een prostaglandineremmer is. Prostaglandine heeft een belangrijke functie bij het ervaren van pijnprikkels maar ook bij de opbouw van het slijmvlies van maag en darmen. Doordat NSAID's die functie afremmen vermindert de pijn, maar worden het maagslijmvlies en het darmslijmvlies dunner. Hierdoor kunnen diverse klachten ontstaan, zoals:
  • buikpijn
  • maagzuur
  • misselijkheid
  • braakneigingen
  • zwarte stoelgang
  • vol gevoel in de buik
  • bloed bij braaksel
  • bloederige ontlasting

Andere neveneffecten

Naast problemen met het spijsverteringsstelsel kan ibuprofen ook andere neveneffecten veroorzaken, zoals:
  • hoofdpijn
  • draaierigheid
  • vermoeidheid
  • benauwdheid
  • gehoorproblemen
  • dikke enkels en polsen
  • huiduitslag en jeuk

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijnGewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijnGewrichtspijn kan je dagelijkse leven erg bemoeilijken, zeker wanneer de koude de pijn nog verergert. Vermits gewrichtsk…
Is saridon een veilig alternatief voor NSAID's?Is saridon een veilig alternatief voor NSAID's?De consument kan kiezen tussen veel pijnstillers, zoals diclofenac en ibuprofen, ofwel de NSAID's. En natuurlijk het ver…
Ibuprofen: werking en verkooppuntenIbuprofen: werking en verkooppuntenIbuprofen behoort tot de meest gebruikte pijnstillers. Vanwege de werking is Ibuprofen vooral geschikt voor het bestrijd…
Diclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffectenDiclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffectenDiclofenac behoort tot de geneesmiddelengroep van de NSAID's en is een van de meest gebruikte pijnstillers. Diclofenac w…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ibuprofen (geraadpleegd op 28/11/2015).

Reageer op het artikel "Ibuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffecten"

Reacties

Chez, 10-12-2018 07:14 #5
Wanneer je geen tot weinig neveneffecten ervaart kan langdurig gebruik (nu 30 dagen) dan ook kwaad? zolang de bijwerkingen niet dagelijks belemmeren? (gaat om 8000/10000mg p/d)

Chez Reactie infoteur, 11-12-2018
Beste Chez,

Als je ibuprofen inneemt is het aangeraden om de maximumdosis van 1200 mg (=1,2 g) per dag niet te overschrijden. Waarschijnlijk bedoel je 800/1000 mg per dag?
Als je weinig of geen bijwerkingen van ibuprofen ervaart is er op het eerste zicht geen probleem.
Toch is het belangrijk om weten dat ibuprofen op lange termijn (1 of meerdere maanden) schade kan toebrengen aan de maag. Hierdoor kan je geleidelijk aan klachten ondervinden als misselijkheid, maaglast, enz…
Wil je ibuprofen op lange termijn blijven innemen dan is het aangeraden om eerst te overleggen met je arts of apotheker.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Stier, 06-12-2018 22:50 #4
Heb mijn kies laten trekken omdat er een ontsteking zat in de wortelpunten. De pijn was ondragelijk dus kies eruit. Daarna en tot nu toe nog helse pijnen. Ik slik nog al 1,5 week om de 4 uur ibuprofen 600 met 2 paracetamol en helaas moet het want de pijn gaat maar niet weg. Nu hoorde ik gister dat het niet samen in een cocktail mag maar apart met 2 uur ertussen. Dat doe ik nu. Ben er nu achter dat na inname van alleen de ibuprofen mijn hersens helemaal in vlam komen, een rare enge gespannen gevoel. Ik dacht dat het de paracetamol was maar nu weet ik dat het de ibu is. Ik kap ermee en hou het op de paracetamol met 1 codeïne erbij. Ik slik er ook antibiotica bij. Ik had al 1 kuur penicilline op. Nu weer nog een antibiotica heb ik van de kaakchirurg gekregen want de pijn houdt maar niet op. Er zit niks in mijn kaak. Geen resten. Foto gemaakt. Waarom die helse pijn dan nog steeds na 1,5 week? Ik word gek. Zit zelfs aan Tramadol te denken. Zou dat mij helpen ipv de paracetamol? Die ibu laat ik nu maar liggen. Heb veel te veel overschreden. Om de 6 uur een zakje. Ik hield het 3,5 uur vol en dat werd soms 4 of 5 uur. Wachtte ik langer dan kreeg ik helse pijn! Nog steeds. Toch bizar?

Marina, 15-12-2017 09:31 #3
Hallo, ik neem nu brufen 600mgr 2x daags kan dit je gewicht beïnvloeden? Houd je daar misschien meer vocht mee op? Gr marina

Catherine, 11-04-2017 14:45 #2
Hoeveel tijd is er best tussen de inname van 2 ibuprofen 600 ivm tegen spierontsteking?
Met dank bij voorbaat voor je reactie
MVG,
Catherine Reactie infoteur, 12-04-2017
Beste Catherine,

Doorgaans is het aangeraden om niet meer dan 1200 mg ibuprofen per 24 u in te nemen, en alleen bij zeer ernstige pijn maximum 2400 mg per 24 u. Bij voorkeur neem je een tussenperiode van 6 u in acht tussen twee innames van 600 mg ibuprofen.
(Zie ook: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h10895.pdf)
Het is echter steeds de behandelende arts die de precieze dosis en het aangeraden gebruik kan aanpassen aan de specifieke situatie van de patiënt.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ria, 10-03-2016 14:02 #1
Al na de tweede inname had ik last van een misselijkheidsgevoel. De pil genomen bij mijn ontbijt. Na de 3de inname (tijdens het middageten) kreeg ik na een tweetal uur hevige maagkrampen en verder op de avond een hard gevoel in de maag, overvol gevoel en veel pijn.
De 4 de pil niet meer genomen. De volgende dag, nog altijd maagkrampen, nadat ik iets gegeten had. Nu is er daar nog een algehele hoofdpijn bij gekomen. Waarschijnlijk zijn dat nevenverschijnselen. Maar hoe lang gaat dat duren, of zou ik daar best nog eens naar de dokter mee gaan? Reactie infoteur, 11-03-2016
Beste Ria,

De symptomen die u beschrijft kunnen inderdaad bijwerkingen van ibuprofen zijn. Blijkbaar zijn de neveneffecten in uw geval vrij uiteenlopend en ernstig genoeg om bijkomend advies te vragen aan de behandelende arts. Mogelijk kan deze meer zeggen over de duur van de bijwerkingen of eventueel een ander medicijn voorschrijven als u teveel last blijft hebben van de nevenverschijnselen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-12-2018
Subrubriek: Diversen
Special: NSAID's
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!