InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijn

Gewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijn

Gewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijn Gewrichtspijn kan je dagelijkse leven erg bemoeilijken, zeker wanneer de koude de pijn nog verergert. Vermits gewrichtsklachten vaak veroorzaakt worden door een ontsteking, kan een pijnstiller aangeraden worden die tegelijk de ontsteking afremt, een zogenaamde NSAID. Bij heviger gewrichtspijn kan overgeschakeld worden op sterkere pijnstillers zoals codeïne of Valtran. Eventueel kan je aanvullend een pijnstillende gel of crème aanbrengen die gewrichten en spieren soepeler maakt. Een erg efficiënte gel is bijvoorbeeld Ibuprofen Gel, die tegelijk ontstekingsremmend én pijnstillend werkt. Op welke manieren kan je gewrichtspijn nog zoal behandelen?

Pijn gewrichten

Gewrichten zijn cruciale onderdelen van het lichaam die bewegingen mogelijk moeten maken. Als we er pijn aan hebben, dan wordt onze mobiliteit bemoeilijkt. Doorgaans hebben mensen meer last van gewrichtspijn bij kou. Oorzaak van de gewrichtspijn is vaak slijtage van het kraakbeen in het gewricht, waardoor het pijnlijk gaat aanvoelen. In dat geval gaat het om artrose. Andere ziektes die gewrichtsklachten met zich meebrengen zijn onder meer reuma, artritis en de ziekte van Bechterew.

Lichte gewrichtspijn: paracetamol

Zoals zo vaak is paracetamol de eerste stap als het gaat om pijnbestrijding. Bij lichte tot matige pijn aan de gewrichten kan je alvast paracetamol nemen, zoals bijvoorbeeld Perdolan of Dafalgan. Als de pijn blijft terugkomen en de eerste dosis niet voldoende effect blijkt te hebben, kan overgegaan worden tot een verhoging van de dosis. Treedt er geen vermindering van de pijnklachten op, dan kan je andere pijnstillende medicijnen kiezen.

Ontstekingsremmende pijnstillers

NSAID's

Gewrichtspijn wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een ontsteking. Daarom is het in de eerste plaats aangeraden om de ontsteking te bestrijden, waardoor de pijn kan verminderen. Het nemen van een pijnstiller kan dan aanvullend voorgeschreven worden. Maar een goede oplossing kan ook zijn om een ontstekingsremmende pijnstiller te nemen, zoals de NSAID's. Bij dit geneesmiddel heb je dus twee werkingen in één, en bovendien kan ook de zwelling van het gewricht tegengegaan worden. Toch moet je bij deze soort medicijnen steeds de mogelijke bijwerkingen nauwlettend in de gaten houden.

Voorbeelden

  • diclofenac (bv. Voltaren)
  • ibuprofen
  • nurofen
  • naproxen
  • ketoprofen

Opioïden bij hevige gewrichtsklachten

In sommige gevallen kan de pijn aan de gewrichten zo hevig zijn dat de voorgaande pijnstillers niet helpen. Vaak gaat het dan om ernstige gevallen van reuma of chronische gewrichtsziekten zoals bijvoorbeeld de ziekte van Bechterew. Dan kan overgeschakeld worden naar sterker pijnstillers zoals opioïden. Voorbeelden van zulke pijnstillers die de patiënt met erg hevige gewrichtspijn kunnen helpen zijn bijvoorbeeld codeïne, Tramadol of Valtran.

Pijnstillende gels

Ibuprofen Gel

Om gewrichtspijn tegen te gaan kan je ook een verzachtende gel, crème of zalf aanbrengen. Deze gels gaan de zwelling van het gewricht tegen en zijn in feite "smeerbare" pijnstillers. Dankzij een betere doorbloeding van de spieren worden de gewrichten minder pijnlijk. Een gel die tegelijk pijnstillend én ontstekingsremmend werkt is Ibuprofen Gel. Deze gel kan de klachten snel verbeteren in geval van overbelasting, vochtophoping en pijnlijke gewrichtsontstekingen. Het voordeel van Ibuprofen Gel is dat hij heel plaatselijk werkt en je het geneesmiddel dus niet oraal hoeft in te nemen. Hierdoor hoef je je maag niet onder druk te zetten en is de kans op neveneffecten ook een heel stuk kleiner.

Andere gewrichtsgels

  • Arkopharma Duivelsklauw Gewrichtsgel
  • Perozin Spier- en Gewrichtspijn
  • Voltaren Emulgel

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit va…
Medicijnen: Spier- en gewrichtspijn  behandelingMedicijnen: Spier- en gewrichtspijn behandelingSpier- en gewrichtspijn zijn meestal niet ernstig. Spierpijn ontstaat door overbelasting van de spieren waarbij afvalsto…
Oorzaken van spier- en gewrichtspijnOorzaken van spier- en gewrichtspijnIedereen heeft wel eens last van spier- of gewrichtspijn, maar als de pijn langer aanhoudt kan het verstandig zijn om de…
Artrose-GewrichtspijnArtrose - Gewrichtpijn. De plantaardige homeopathie kent een geneesmiddel met een pijnstillende werking die aangetoond e…
Bronnen en referenties
  • http://pijnstiller.be/over-pijn/soorten-pijn/gewrichtspijn/artrose
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Artrose_(versleten_gewrichten).aspx?mId=10701&rId=144 (bronnen geraadpleegd op 21/07/2015).

Reageer op het artikel "Gewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijn"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gewrichtspijn
Medische informatie…
Schrijf mee!