InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandeling

Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandeling

Gewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit van het leven serieus aantasten. Er bestaan verschillende oorzaken van pijn in één of meerdere gewrichten, die heel uiteenlopend kunnen zijn. Lees in dit artikel meer over de oorzaken van gewrichtspijn en over de klachten en symptomen die ermee gepaard gaan. Ook wordt er uitgelegd wat je er zelf aan kunt doen met een combinatie van medicijnen, supplementen en beweging.

Wat zijn de oorzaken van pijn in de gewrichten?

Gewrichtspijn kan ontstaan door veroudering en/of slijtage van specifieke gewrichten. Dat gebeurt bijvoorbeeld vaak bij de knieën of bij de ruggenwervels. Ook artritis, reuma en reumatische artritis kunnen pijn in de gewrichten of gewrichtsklachten veroorzaken. Ook osteoporose (botontkalking), gewrichtsontstekingen en een beschadiging of blessure door een ongelukje zijn veel voorkomende oorzaken van gewrichtspijn. ME, fibromyalgie en auto-immuunziekten vormen een andere mogelijke categorie van oorzaken. Goedaardige en kwaadaardige tumoren tenslotte kunnen ook gewrichtsverstijving met zich meebrengen.

Wat zijn de symptomen en klachten bij gewrichtspijn?

De klachten en de ernst daarvan zijn grotendeels afhankelijk van de oorzaak. Klachten als pijn, stijfheid, koorts, roodheid, zwelling en warmte in de gewrichten duiden bijvoorbeeld vaak op een blessure of een ontsteking, die kan samenhangen met reuma of reumatoïde artritis. Bij andere oorzaken kan het zijn dat je opmerkt dat de pijn toeneemt bij oefening of in ieder geval minder wordt bij rust. Wanneer je ook symptomen hebt als gewichtsverlies of ernstige vermoeidheid is het aan te bevelen om een dokter te raadplegen, omdat de gewrichtspijn dan een symptoom zou kunnen vormen voor een onderliggende ziekte.

Hoe kun je gewrichtspijn zelf behandelen met medicijnen, supplementen en bewegen?

Medicijnen met een ontstekingsremmende werking

Medicijnen met een ontstekingsremmende werking dringen de ontsteking in het gewricht zelf terug, waardoor er minder zwelling en pijn optreedt. De arts kan als remedie verschillende typen medicatie voorschrijven en zal er in ernstige gevallen voor kiezen om prednison voor te schrijven of injecties te geven in het gewricht zelf met een vorm van prednisolon.

Supplementen voor soepelere gewrichten

Er bestaan uitstekende voedingssupplementen voor het soepel houden van de gewrichten en het op een natuurlijke manier terugdringen van de ontstekingsklachten, die zorgen voor pijn in de gewrichten. Deze supplementen bevatten een tweetal werkzame stoffen namelijk glucosamine of chondroitine sulfaat, die zorgen voor minder pijn, soepeler gewrichten en daarnaast, volgens onderzoek, schade aan het kraakbeen echt tegengaan of verder voorkomen.

Beweging voor het beweeglijk houden en ontlasten van de gewrichten

Bewegen is heel erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de gewrichten soepel en beweeglijk blijven en niet verstijven. Ook zorgt beweging ervoor dat de spieren rondom het gewricht worden versterkt, waardoor het gewricht zelf ontlast wordt. Aanbevolen oefeningen zijn vooral wandelen en stretchen. Ook massage en manipulatie van de gewrichten door een fysiotherapeut kan heel goed helpen om de klachten van gewrichtspijn te verlichten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Joint Pain: Causes, Symptoms and Treatment
  • Joint Pain Relief: Medication and Treatment

Reageer op het artikel "Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandeling"

Reactie

A. L. van Geel, 12-01-2012 20:40 #1
Eigenlijk wil ik graag een vraag stellen; ik heb een UretroCythoScopieOperatie gehad in mijn linker nier in dec. 2011. Had 1 jaar geleden al een nierbekken ontsteking gehad en sukkelde daarmee.
Op CTScan was iets ongedefinieerds te zien wat men niet terug gevonden heeft. Nier ging steeds slechter functioneren en kreeg een NefroStomieCatheder.

Bij voorbaat dank voor uw prompte reactie op mijn schrijven
Met vriendelijke groet van
A v Geel

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 25-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!