InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slapeloosheid en slaapmedicatie

Slapeloosheid en slaapmedicatie

Je bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen oog dicht gedaan. En je moet er om zeven uur alweer uit… Wat kun je doen tegen slapeloosheid?

Gevolgen slaapproblemen

Een slechte nachtrust kan concentratievermindering tot gevolg hebben. Je hebt meer moeite om je op je werk te concentreren en maakt fouten. Daarnaast heb je een verhoogde kans op overgewicht. Slapeloosheid leidt soms tot nachtelijk eten. Je kunt letterlijk wakker liggen van je slaapproblemen. Je kunt nog maar drie uur slapen, hoe moet je dan de volgende dag normaal functioneren? Het piekeren zorgt voor nog minder slapen. En zo houdt de vicieuze cirkel zichzelf in stand.

Wat is slapeloosheid?

Slapeloosheid is typisch een kwaal van deze tijd. Als je een nachtje slecht slaapt, leidt je niet direct aan slapeloosheid. Van slapeloosheid spreekt men als iemand vaker slecht slaapt en overdag niet goed functioneert vanwege het slaapgebrek.

De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft , verschilt per persoon. Sommige mensen hebben genoeg aan zes uur, anderen hebben hun batterij pas opgeladen na tien uur slaap.

Oorzaken slapeloosheid

Voordat je slapeloosheid aanpakt met medicijnen of andere remedies, is het verstandig om eerst te kijken naar de oorzaken van de slapeloosheid. Bekende oorzaken zijn:

  • Te weinig of juist teveel eten voor het slapengaan
  • Sporten vlak voor het slapengaan. Je lichaamstemperatuur stijgt, hierdoor slaap je moeilijker in.
  • Een slaapstoornis, zoals apneu
  • Een onregelmatig leefpatroon door bijvoorbeeld nachtdiensten of ploegendiensten
  • Te warme of juist te koude slaapkamer
  • Een depressie
  • Geen vaste bedtijd
  • Stress
  • Ondergewicht
  • Het samentrekken van spieren
  • Teveel koffie en cola (cafeïne)

Tips tegen slaapproblemen

  • Doe geen middagdutjes
  • Minder met koffie en cola, vanwege de stof cafeine
  • Ga om een vast tijdstip naar bed en sta op om een vast tijdstip
  • Als je niet kunt slapen, dan wil het soms helpen om even uit bed te gaan, om bijvoorbeeld wat te gaan lezen.

Slaapmedicatie

Als de bovenstaande tips niet het gewenste effect hebben, kun je overwegen om slaapmedicatie te gebruiken.
  • Een huisarts kan slaapmiddelen voorschrijven, maar is hierin vaak terughoudend. Slaapmedicatie neemt namelijk de oorzaak van slapeloosheid niet weg. Bovendien lopen mensen het risico om verslaafd te raken.
  • Slaapmedicatie van A. Vogel. Dit kan helpen voor een goede nachtrust. Het is een homeopatisch middel.
  • Dan is er nog Melatomatine. Dit zijn kleine pilletjes die slaapopwekkend werken en helpen bij het behoud van een natuurlijk dag – en nachtritme. Het is te koop bij verschillende winkels , zoals Kruidvat.
Gerelateerde artikelen
Slaappillen: Het gevaar van slaapmiddelenSlaappillen: Het gevaar van slaapmiddelenSlaappillen of slaapmiddelen worden door veel mensen gebruikt om in slaap te komen. Ze hebben dan ook zeker een positief…
Slaapproblemen: slaapmedicatie schadelijk?Slaapproblemen: slaapmedicatie schadelijk?Hoeveel slaap een mens nodig heeft varieert per persoon. Als je onrustig slaapt of vaak 's nachts wakker ligt en je over…
Slapeloosheid: Kruidenthee voor slapeloosheidSlaap is noodzakelijk voor de gezondheid van geest en lichaam. Dit is een kruidenmengsel voor kruidenthee die gebruikt k…
Slapeloosheid oorzaken en oplossingenSlapeloosheid oorzaken en oplossingenOngeveer 30 % van de bevolking heeft af en toe last van slapeloosheid. Als het enkele dagen tot enkele weken duurt, is h…
Slapeloosheid of insomnieSlapeloosheid of insomnieSlapeloosheid overkomt iedereen wel eens. Maar wanneer dit langer aanhoudt en het echt een probleem vormt, dan heet dit…

Reageer op het artikel "Slapeloosheid en slaapmedicatie"

Reacties

M. M. Escobar, 08-05-2017 22:31 #2
Ik neem melatonine voor dat ik naar bed ga. Ik word wakker rond 4 uur. Wat kan ik innemen om verder te kunnen slapen?

Brenda, 11-01-2011 10:43 #1
Ik ben inderdaad iemand die slecht inslaapt. Altijd al lastig, maar vooral als ik de volgende dag moet werken of een andere afspraak heb. Een psycholoog gaf mij ongeveer een jaar geleden de tip om meer melatonine te gebruiken. Ik slik 3 tot 4 dagen ongeveer 0,5 mg melatonine. En de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik blijf niet meer malen, maar ontspan en val in slaap. Nu ben ik er gister achter gekomen dat ik zwanger ben… Geen idee hoe ver, want de zwangerschap stond wel in de planning, maar niet nu. Donderdag een echo om te kijken hoeveel weken ik ben. Maar de huisarts was duidelijk: het gebruik van melatonine wordt afgeraden. Uiteraard alles voor dit kindje, maar afgelopen nacht begon het drama alweer. Liggen draaien en woelen en maar een paar uurtjes geslapen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en tips voor mij heeft? Want op deze manier worden het een heel lange +/- 8 maanden…

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!