InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slaapstoornissen

Slaapstoornissen

Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?

Wat er gebeurt als je slaapt

Als je een nacht slaapt doorsta je verschillende stadia, die stadia wisselen een paar keer per nacht af en opvolgend.
Stadium 1: in deze fase ben je aan het inslapen. Je slaapt al wel, maar je bent nog makkelijk wakker te maken. Als iemand de kamer inkomt ben je wakker. In deze fase worden de activiteiten van de mondbodem- en kinspieren al minder. De spierspanning van de nek neemt ook af.
Stadium 2: in stadium 2 ben je al moeilijk te wekken. De spieren worden nog meer ontspannen.
Stadium 3: in deze fase zijn er geen oogbewegingen meer. Er is vrijwel volledige spierslapte, de hartslag en ademhaling worden steeds regelmatiger en langzamer.
Stadium 4: in stadium 4 ben je in diepe slaap. Je hebt volledige spierslapte.
In stadium 3 en 4 ben je beide in diepe slaap. Deze stadia gaan geleidelijk in elkaar over.

Normale slaap

Een volwassene heeft gemiddeld acht uur slaap per nacht nodig. De behoefte verschilt sterk van persoon tot persoon. Kinderen hebben meer slaap nodig dan hun ouders. Bejaarden slapen vaak minder lang dan mensen op middelbare leeftijd.

Slapeloosheid

Veel mensen hebt last van slapeloosheid, ongeveer 30%. Mensen die aan slapeloosheid leiden hebben meestal een periode van enkele dagen tot enkele weken dat ze last hebben van slapeloosheid. Wanneer de slapeloosheid langer duurt spreek je van een chronisch slaapprobleem.

Wat kan je er aan doen?

Slapeloosheid is geen ziekte maar een symptoom. Je kunt tijdelijk slaapstoornissen hebben zoals met een examen, een verhuizing of een nieuwe baan, dan kun je tijdelijk een slaappilletje nemen. Chronische slapeloosheid kan ook aangeleerd zijn. Mensen hebben soms allerlei gewoontes ontwikkeld waar ze die slapeloosheid in stand houden. Zoals laat werken, ruzie maken of spannende films kijken. Maar ook sterke koffie ís avonds drinken en sterke drank. Bij chronische slapeloosheid moet je niet te lang slaappilletjes slikken. Ga naar de dokter bij chronische slapeloosheid.

Slaapmiddelen

Soms kun je niet van je slaaploosheid afkomen met eenvoudige maatregelen. Dan is aan te raden de huisarts te bezoeken. Als het gaat om een tijdelijk probleem kun je slaaptabletje gebruiken onder dokterscontrole. Het is belangrijk om slaapmiddelen te gebruiken zoals het hoort. Ze zijn niet bedoeld voor permanent gebruik. Als je ze te lang gebruikt werken ze ook niet meer zo goed. Ongeveer zestig procent van de mensen die bij de dokter komt met een slaapprobleem, krijgen voor korte tijd een slaapmiddel mee, meestal is het een kortwerkend middel. Daarnaast geeft de dokter adviezen over slaaphouding, hygiëne, frisse lucht en gedrag voor het slapengaan. Bij chronische slaapproblemen doen ze meestal ook een psychologisch onderzoek. Slaapproblemen kunnen ook komen door een diep, liggende oorzaak in de persoonlijkheid of de persoonlijke omstandigheden.

Tips voor een gezonde nachtrust

  • Ga niet intensief sporten voor het slapengaan. Je wordt er wel moe van, maar ook waakzaam
  • Rook ís avonds niet.
  • Zorg ervoor dat u slaapkamer rustige kleuren bevat. Maak het er knus en comfortabel
  • Drink na vijf uur ís middags geen cafeïne meer.
  • Eet niet te laat.
© 2012 - 2019 Emilytje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Slapeloosheid oorzaken en oplossingenSlapeloosheid oorzaken en oplossingenOngeveer 30 % van de bevolking heeft af en toe last van slapeloosheid. Als het enkele dagen tot enkele weken duurt, is h…
Smoothies tegen slapeloosheidSmoothies tegen slapeloosheidResearchers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen slapeloosheid en voeding. Sommige voedingsmiddelen (e…
Wat moet je doen om goed te slapen?Wat moet je doen om goed te slapen?Voldoende slaap is belangrijk om de dag goed door te komen. Voor mensen met slaapproblemen is het erg moeilijk. Lees in…
Depressie en slaapstoornissenEen depressieve persoon lijdt vaak aan slapeloosheid. Toch komt het niet zelden voor dat personen een overmatige slaapbe…

Reageer op het artikel "Slaapstoornissen"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 30-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!