InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien genezen

Aambeien genezen

Aambeien genezen Aambeien worden onderscheidt tussen inwendige en uitwendige aambeien. Ze ontstaan door het uitzetten van de adertjes in de endeldarm en/of anus. De aandoening wordt pijnlijker wanneer de aambeien groter worden en naar buiten kunnen stulpen. Hierdoor kunnen pijn en irritaties ontstaan die zo snel mogelijk moeten behandeld worden om eventuele verdere ontstekingen te voorkomen.

Wat zijn aambeien?

Aambeien ontstaan als de druk in de bloedvaten groter wordt dan dat de inwendige wand van het onderste deel van de endeldarm of anus aan kan. Sommige mensen hebben aanleg voor het verkrijgen van aambeien en is hierdoor ook een erfelijke aandoening. Ook kan het ontstaan een oorzaak zijn van een belemmering van bloedafvoer door bijvoorbeeld een verkeerde zittende lichaamswijze, overgewicht, zwangerschap of onvoldoende steun van de dunne aderwanden.

Men onderscheidt aambeien met inwendige en uitwendige aambeien. Inwendige aambeien zijn alleen zichtbaar bij het sterk persen tijdens de stoelgang of uitpersen van de baby tijdens de zwangerschap. Uitwendige aambeien puilen buiten de anus uit als blauwrode knobbels van één tot enkele centimeters groot.

Symptomen:

  • Spanning of kramperig gevoel aan of rond de anus
  • Jeuk in de anus
  • Bloed tijdens de ontlasting
  • Pijn en drukkend gevoel in de anus en lage buikpijn
  • Eczeem kunnen ontstaan
  • En allerlei ontstekingen door vochtverlies

Aambeien behandelen

Veel mensen zullen elke aandoening of bloeding van de anus aanzien voor aambeien. Toch kunnen hier meerdere oorzaken achter zitten waarbij herhaalde hevige bloedingen bijvoorbeeld een oorzaak kunnen zijn van kanker van de anus of van de dikke darm. Daarom is een goede diagnose van de huisarts toch altijd zeer noodzakelijk.

Zalven en zetpillen kunnen vaak verlichting van de klachten geven. Hardnekkige aambeien kunnen worden behandeld door het aanbrengen van een rubberen bandje waardoor het slijmvlies afsterft en het wondje kan genezen. Dit bandje wordt aangebracht met behulp van een proctoscoop in de anus. Ook kan een aambei door middel van injecties ter plaatse worden verschrompeld. Te grote aambeien kunnen eventueel operatief verwijderd worden.

Aambeien die tijdens de zwangerschap ontstaan verdwijnen na de bevalling van de baby meestal vanzelf.

Aambeien operatief verwijderen

Wanneer de klachten zich blijven herhalen kan een plaatselijke ingreep hulp bieden. Meestal worden deze poliklinisch uitgevoerd zoals injecties om de adertjes te verschrompelen, bevriezing of infrarood. Voor andere moet je worden opgenomen, hierbij zal men de aambeien gaan wegsnijden en/of oprekken van de anus.

Klachten van aambeien voorkomen

  • Eten van vezelrijk voedsel kan de ontlasting zachter maken waardoor overmatig persen vermeden word. Voeding zoals volkorenbrood, fruit, verse groenten zitten boordevol vezels. Ook het drinken van veel water vergemakkelijkt de stoelgang.
  • Stel een bezoek aan de toilet niet te lang uit. Ga minstens iedere dag naar het toilet om verstopping te voorkomen.
  • Neem meer lichaamsbeweging, vooral wanneer je vaak en langdurig zit.
  • Gebruik zo min mogelijk alcohol, koffie, koolzuurhoudende dranken en gekruid voedsel. De stoffen hierin werken namelijk prikkelend op de anus.
  • Soms kan ook gewoon bedrust de pijn en andere klachten doen verzachten.
  • Om eventuele pijn toch te verlichten kan je geregeld een zitbad nemen in lauw, bijna koud water.
Gerelateerde artikelen
Aambeien en rectale bloedingen: oorzaken en behandelingAambeien en rectale bloedingen: oorzaken en behandelingAambeien kunnen pijnlijk en hinderlijk zijn, maar het is niet levensbedreigend. Wie echter last heeft van rectale bloedi…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Aambeien: bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoelAambeien: bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoelLast van bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoel? Mogelijke heb je last van aambeien (hemorroïden). Aambeien…
Aandoening: AambeienAandoening: AambeienIedereen krijgt er ooit mee te maken. Er wordt onder de mensen weinig over gepraat dus het is logisch als je er niks ove…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "Aambeien genezen"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 30-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!