InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slapeloosheid oorzaken en oplossingen

Slapeloosheid oorzaken en oplossingen

Slapeloosheid oorzaken en oplossingen Ongeveer 30 % van de bevolking heeft af en toe last van slapeloosheid. Als het enkele dagen tot enkele weken duurt, is het leed nog te overzien. Maar een groot deel van de mensen heeft een chronisch slaapprobleem. Ze voelen zich overdag voortdurend moe, en lusteloos en hebben moeite met zich concentreren, sommigen krijgen zelfs last van stemmingswisselingen. Een echte diagnose kan worden gesteld tijdens een opname in een slaap - waakcentrum.

Slapeloosheid kun je in drie hoofdgroepen verdelen:

  • Dyssomnia; de verzamelnaam voor slaperigheid, slecht slapen en stoornissen van het slaap-waakritme. Snurken en apneu ( het stokken van de ademhaling tijdens de slaap) behoren tot dit type.
  • Parasomnia ; stoornissen die de nachtrust aantasten, zoals, nachtmerries, angst- en paniekaanvallen, slaapwandelen, nachtelijke huilbuien bij kinderen, tandenknarsen, hoofdbonken en rusteloze benen.
  • Slaapstoornissen die het gevolg zijn van medische- en psychiatrische problemen.

Op latere leeftijd komen vooral stoornissen van het in- en doorslapen voor. Ook de overgang bij vrouwen gaat gepaard met slechte slaap. Meer dan 75 % van de mensen met slaapproblemen liggen sí nachts lang wakker of kunnen slecht in slaap komen. De oorzaak is vaak dat ze na een drukke dag vol stress zich slecht kunnen ontspannen. Nog een vervelende oorzaak van slapeloosheid kan zijn rusteloze benen , 2 tot 5 van de 100 mensen kunnen niet stil liggen in bed, doordat ze last hebben van een tintelend of kruipend gevoel, waardoor ze gedwongen worden de benen te bewegen. Deze aandoening komt vooral bij ouderen voor en dan nog vooral bij vrouwen.

Slaapproblemen veroorzaakt door depressie, paniekstoornissen of angststoornissen

Mensen die lijden aan een depressie, paniekstoornissen of angststoornissen kunnen vaak moeilijk inslapen. Vaker worden ze te vroeg wakker, zo rond drie uur ís nachts. Om de slapeloosheid op te lossen moet er aan het onderliggende probleem gewerkt worden, de behandeling kost dan ook vaak wat tijd. Psychotherapie of de behandeling met medicamenten wordt vaak gecombineerd met kalmerings -of slaapmiddel.

Het slaap- en waakcentrum

Als er sprake is van een ernstige verstoring van het slapen, kan de huisarts je doorverwijzen naar een gespecialiseerd centrum, waarvan er een aantal in Nederland zijn. Daar wordt het onderzoek uitgevoerd door een team van deskundigen, zoals onder andere een neuroloog en een psychiater. Lichamelijke oorzaken kunnen aan het licht komen, zoals afwijkingen aan de schildklier, onrustige onderbenen, krampen in de dikke darm, rug- en nekstijfheid of het gebruik van medicamenten.

Slaapmiddelen

Voor het verhelpen van tijdelijke slapeloosheidproblemen kan de arts voor een korte periode slaaptabletten voorschrijven. Ongeveer 60 % van de mensen die met slaapproblemen bij de dokter komt krijgen voor korte tijd een slaapmiddel voorgeschreven, om een moeilijke periode te overbruggen. Dit zijn meestal middelen als Temazepam, Zaleplon, Zolpidem, Zopiclon of Lormetazepam. Slaapmiddelen helpen het onderliggende probleem niet op lossen en kunnen gemakkelijk tot gewenning leiden. Daarom is een psychologisch onderzoek vaak gewenst naast het lichamelijke onderzoek. Andere oorzaken kunnen zijn alcoholgebruik, medicijnen, roken of een chronische ziekte.

Tips voor een betere nachtrust:

  • Niet veel alcohol gebruiken voor het slapen.
  • Het cafeïne gebruik beperken. Dit zit bijvoorbeeld in koffie, thee, chocolade, cola, sommige pijnstillersof andere medicamenten.
  • Roken ís avonds beperken, of zelfs helemaal stoppen.
  • Op een vaste tijd gaan slapen en op tijd weer opstaan.
  • Niet te laat eten.
  • Zorg dat de slaapkamer donker is, rustig, niet te warm of te koud, zorg voor frisse lucht.
  • Voor het slapen gaan geen spannende films kijken of heftige discussies voeren.
  • Twee uur voor het slapen niet meer intensief gaan sporten.
  • Bezoek de sauna of drink een kopje warme melk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
SlaapstoornissenSlapeloosheid is een veel voorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Slapen: zo doe je dat!Slapen: zo doe je dat!Hedendaags krijgen vele mensen te kampen met slaapproblemen. Slaapproblemen worden meestal veroorzaakt door het gedrag v…
Huismiddeltjes tegen slapeloosheidHuismiddeltjes tegen slapeloosheidSlapeloosheid is een vervelende aandoening die je leven overdag flink kan verstoren. Gelukkig zijn er een aantal huismid…
Slecht slapen hoeft nietSlecht slapen hoeft nietIedereen heeft wel eens last om in slaap te raken of slaapt wel eens een paar nachten slecht. Pas wanneer dit vaak voork…
Bronnen en referenties
  • Boek: ziekten van deze tijd

Reageer op het artikel "Slapeloosheid oorzaken en oplossingen"

Reactie

Bep Jongkind, 27-11-2012 13:04 #1
Ik heb last van een lijf dat wil bewegen, vooral in de nacht, het begint in de benen en gaat dan door het hele lichaam. Wie heeft raad?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!