InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Natuurlijke slaapmiddelen: melatonine, valeriaan en kamille

Natuurlijke slaapmiddelen: melatonine, valeriaan en kamille

Natuurlijke slaapmiddelen: melatonine, valeriaan en kamille Moeilijk in slaap komen, 's nachts wakker worden: dergelijke slaapproblemen komen vaak voor. Klassieke slaapmiddelen hebben vaak vervelende bijwerkingen en kennen een risico op verslaving. Veel mensen geven daarom de voorkeur aan natuurlijke slaapmiddelen voor een natuurlijke nachtrust. Populaire natuurlijke slaapmiddelen zijn melatonine, valeriaan en kamille.

Slaapproblemen

Problemen met de slaap komen zeer vaak voor. Moeilijk in slaap komen (ook wel inslaapproblemen genoemd), 's nachts wakker worden: vrijwel iedereen heeft wel eens . Vaak slaap je de nacht na zo'n gebroken nacht wel weer redelijk goed. Er zijn echter ook mensen die chronische slaapproblemen hebben en nooit goed slapen kunnen. Een deel van hen grijpt naar slaapmiddelen om de slaap te bevorderen. Klassieke slaapmiddelen en rustgevende medicijnen zoals benzodiazepines zijn enkel op doktersrecept verkrijgbaar. Terecht, want ze kunnen verslavend zijn en hebben vaak bijwerkingen zoals sufheid overdag en een verminderde reactiesnelheid. Veel mensen zoeken daarom hun heil in een natuurlijk slaapmiddel. Er zijn verschillende soorten natuurlijke slaapmiddelen te koop die een natuurlijke nachtrust bevorderen.

Melatonine

Wellicht één van de populairste natuurlijke slaappillen is melatonine. Melatonine is een hormoon dat afgescheiden wordt door de pijnappelklier en wordt ook wel het slaaphormoon genoemd. Melatoninepillen die je in de winkel kunt kopen zijn een synthetische variant van het natuurlijke slaapstofje.

Melatonine speelt een rol bij de slaapwaakcyclus van mens en dier. Melatonine heeft een slaapverwekkend effect, waardoor de slaap bevorderd wordt. In de avond en nacht wordt - mede onder invloed van het donker - meer melatonine afgescheiden, in de ochtend neemt de hoeveelheid melatonine in het lichaam juist af. Op deze manier fungeert melatonine als een soort "slaapstofje" en helpt het bij zowel inslaapproblemen als doorslaapproblemen. De melatoninehuishouding kan verstoord raken door onder nachtdiensten, psychiatrische stoornissen en leeftijd (naarmate de leeftijd stijgt neemt de hoeveelheid melatonine af).

Melatoninepillen kunnen veilig gebruikt worden door mensen met diabetes, hart- en vaatziekten en dementie (zoals Alzheimer en Parkinson), die vaak moeilijk in slaap kunnen komen en geregeld 's nachts wakker worden. Melatonineslaappillen kopen kan onder andere bij de apotheek en drogist. Je kunt verschillende doseringen melatoninepillen kopen, zoals melatonine 3 mg en melatonine 1 mg. Melatonine 5 mg is over het algemeen alleen op doktersrecept verkrijgbaar. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is van mening dat melatonine in doseringen van 0,3 milligram en hoger als geneesmiddel beschouwd moet worden en dat er voor deze producten een handelsvergunning aangevraagd moet worden. Zonder dergelijke vergunning mag het product niet in de winkel verkocht worden. Er is momenteel (juni 2016) een onderzoek gaande naar de noodzaak van een handelsvergunning voor het verkopen van melatonine in hogere doseringen dan 0.3 milligram.

Melatonine is een zeer veilig en goed slaapmiddel, mits het gebruikt wordt in overleg met een arts. Een arts kan je adviseren over het juiste gebruik van melatonine. Wanneer melatonine op onjuiste manier gebruikt wordt, heeft het namelijk geen effect of zelfs een negatief effect op de slaap. Raadpleeg daarom altijd een arts wanneer je melatonine wilt gaan gebruiken.

Valeriaan

Een natuurlijke nachtrust kan ook bevorderd worden met behulp van valeriaan. Valeriaan is een kruidachtige plant waaraan geneeskrachtige eigenschappen toegeschreven worden. De werkzame bestanddelen van valeriaan bevinden zich vooral in de wortel. Slaappillen met valeriaan kopen kan onder andere bij de apotheek en reformzaken zoals de Tuinen. Valeriaan kopen kan zonder doktersrecept. Valeriaantabletten zijn verkrijgbaar in doseringen van 300 tot 600 mg per dag. Sommige producenten verkopen extra sterke valeriaan, zoals Valdispert Nacht Extra Sterk. De combinatie met melatonine maakt dit product een potentieel sterk middel tegen slapeloosheid. Wetenschappelijke ondersteuning voor de effectiviteit van valeriaan is beperkt. Valeriaanpillen hebben een positief effect op de subjectieve slaapproblemen, maar dit is tot op heden niet geobjectiveerd.

Kamille

Kamille is een plant die van nature in Nederland voorkomt. Kamille wordt al sinds jaar en dag gebruikt in de vorm van thee, olie en tabletten vanwege de geneeskrachtige eigenschappen die aan de plant worden toegekend. Kamille wordt vaak aan kalmerende theesoorten toegevoegd. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat kamille geen effect op de subjectieve slaapervaring heeft, en ook geen effect op de totale tijd die men slaapt. Kamille lijkt echter wel enig positief effect te hebben op het moeilijk in slaap komen en doorslaapproblemen.
Gerelateerde artikelen
Een goede nachtrust met natuurlijke middelenEen goede nachtrust met natuurlijke middelenLekker slapen willen we allemaal. Helaas lukt dat niet bij iedereen. Toch heeft moeder natuur een aantal middelen in pet…
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Probleem of stoornis: Slaapstoornis door een middelAls u problemen met slapen heeft, is het eerste wat u zich moet afvragen of dit kan worden veroorzaakt door een middel o…
Slecht slapen hoeft nietSlecht slapen hoeft nietIedereen heeft wel eens last om in slaap te raken of slaapt wel eens een paar nachten slecht. Pas wanneer dit vaak voork…
Natuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidNatuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidEen natuurlijk middel tegen slapeloosheid. Slapeloosheid is iets dat 30 procent van de mensen regelmatig overkomt. Niet…
Bronnen en referenties
  • Fernández-San-Martína M.A., Masa-Fontb R., Palacios-Solerb L., Sancho-Gómezb P., Calbó-Caldenteyb C. & Flores-Mateoc G. (2010) Review: Effectiveness of Valerian on insomnia: A meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. Sleep Medicine vol.11(6)
  • Laudon M. & Frydman-Marom A. (2014) Review Therapeutic Effects of Melatonin Receptor Agonists on Sleep and Comorbid Disorders. Int. J. Mol. Sci. vol.15(9)
  • Zick S.M., Wright B.D., Sen A. & Todd Arnedt J. (2011) Preliminary examination of the efficacy and safety of a standardized chamomile extract for chronic primary insomnia: A randomized placebo-controlled pilot study. BMC Complementary and Alternative Medicine.
  • http://www.igz.nl/actueel/veelgestelde-vragen/melatonine/

Reageer op het artikel "Natuurlijke slaapmiddelen: melatonine, valeriaan en kamille"

Reacties

Maria, 27-06-2016 10:40 #2
De aanpassingen die u had gemaakt, had ik wel gezien, maar mijn bezwaren blijven overeind en mijn vorige reactie v. begin juni is niet gepubliceerd: valeriaan en kamille zijn kruiden en hoewel deze niet in grote hoeveelheden dienen te worden gebruikt in hun natuurlijke vorm als kruiden, ongevaarlijk. Melatonine als slaapmiddel dient niet in één adem ermee genoemd te worden, want dat is een kunstmatig product uit de farmaceutische industrie. Ik ben geen arts, maar het is evident dat, als men een onnatuurlijk middel gebruikt, dit ook een uitwerking heeft op de overige hormoonstelsels van de mens. Het middel is omstreden en valt in lage doseringen bizar genoeg onder "voedingssupplementen", hoewel ieder via internet de veel hogere doseringen kan verkrijgen.

Ik lees op internet: Artsen: melatonine kan slaapproblemen juist vergroten en zijn verontrust over de vrije verkoop van de pillen, want er is nog onvoldoende bekend van de effecten op lange termijn. Uw bewering dat het veilig kan worden gebruikt is geen feit, wel dat het altijd in overleg met een arts dient te geschieden, hoewel het vrij verkrijgbaar is en mensen dus hun eigen dosering kunnen bepalen. U maakt reclame voor deze middelen net als sommige andere collega/rubriekschrijvers en dat maakt het omstreden, waar dit slaapmiddel dit eveneens is, terwijl u bovendien de winkels noemt waar het te krijgen is. Melatonine is in opmars, terwijl er nog zo weinig bekend over is. Aan de oorzaken van slapeloosheid wordt niets gedaan en er kunnen wel degelijk bijwerkingen optreden, lees internet.

Maria, 26-06-2016 19:17 #1
Mensen worden uitgenodigd met op- en aanmerkingen te reageren, maar als zij dat doen, worden berichten niet geplaatst.
Ik kreeg 3 weken geleden al bericht van de redactie dat mijn inbreng doorgezonden zou worden.
Het hoeft toch geen wéken te duren! En ja, uw artikel bevat onjuistheden over melatonine, hetgeen kritische lezers ook wel zal
opvallen. Deskundigen geven duidelijk aan, dat het middel niet zonder risico is en uit de vrije verkoop gehaald zou moeten worden. U maakt er zelfs reclame voor! Tijd voor een update en waarschuwing. Reactie infoteur, 26-06-2016
Dag Maria,
zoals je als kritische lezer op haar kunnen merken is het artikel reeds aangepast. Ik nodig je van harte uit je reactie wat betreft de vermeende onwaarheden in het artikel te onderbouwen.
Groeten MeloD

Infoteur: Melod
Laatste update: 16-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!