InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het hart slaat over

Het hart slaat over

Het hart slaat over Het overslaan van het hart maken we allemaal wel eens mee: het lijkt alsof het hart even vergeet te slaan. Daarna voel je je iets opgejaagd, het zweet breekt je uit of je voelt angst. Een overslaand hart is meestal niet ernstig. Het kan voorkomen in zowel rust als bij inspanning. In sommige gevallen is er sprake van een hartritmestoornis. Dit kan goed behandeld worden.

Wat is het overslaan van het hart?

Er wordt gesproken over het overslaan van het hart terwijl er in werkelijkheid iets heel anders gebeurt. Het hart slaat geen slag over maar maakt juiste een slag extra. Die extra slag voel je vrijwel direct. Dit heet ook wel een overslag. De boezems of kamers van het hart trekken met regelmaat samen. Hierin is een bepaald ritme. Bij een overslaande slag trekken de boezems of kamers extra samen voordat de werkelijke slag komt. Wat er dan gebeurt is het volgende: de boezems/ kamers trekken extra samen , dit is een zwakke samentrekking. Daarna komt de normale slag, maar als reactie op de voorgaande extra slag trekt het hart nu onregelmatig en hard samen. En dat voel je.

Maar wat gebeurt er dan?

De sinusknoop is de plaats waar elektrische prikkels ontstaan die het hart aan moeten sturen. Dankzij deze prikkels blijft het hart regelmatig staan. Door een verstoring kan het hart een signaal teveel krijgen. daardoor trekt het extra samen. Bij de eerste zwakke slag zijn de hartkamers niet voldoende gevuld met bloed. De prikkel was hiervoor te zwak. Het lijkt dan alsof je hart even stilstaat. De tweede slag die erop volgt vult de kamers verder met bloed, maar nu zitten de kamer eigenlijk veel te vol. Het hart moet extra werken om de kamers weer leeg te pompen. Dit is voelbaar alsof er een klap tegen het hart wordt gegeven. Vaak is het hart daarna beter voelbaar of slaat het even sneller om weer in het juiste ritme te komen.

Bij rust of bij inspanning

Het overslaan van het hart kan zowel bij rust als bij inspanning ontstaan. Vaker wordt het overslaan gevoeld bij rust omdat men zich beter bewust is van het hartritme. Ook bij stress kan het hart overslaan. Factoren die een rol spelen zijn nicotine, koffie, alcohol, slapeloosheid, zuurstofgebrek of bepaalde ziekten of afwijkingen van het hart of anders. Door zware inspanning of sport kan het hart soms ook overslaan, die dan weer vooral in rust te voelen is.

Wat voel je?

Bij het overslaan van het hart voel je eerst een zwakke hartslag, soms voel je hem helemaal niet en lijkt het hart stil te staan. Deze slag volgt door een flinke slag die extra hard aankomt. Vervolgens lijkt het hart even te fladderen of sneller te gaan omdat het weer in het ritme wil komen. Het meest voorkomende is dat mensen bang worden. Ze zweten en voelen zich opgejaagd. Vaak is er angst voor een hartstilstand. Dit is eeg onlogische gedacht: bij een hartstilstand komt soms ook het overslaan van het hart voor. Het verschil is echter dat bij een hartstilstand ook benauwdheid, duizeligheid, misselijkheid en/of een beklemmend gevoel op de borst voorkomt. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen om het onschuldig overslaan van het hart.

Bedenk dat door stress het hart juist kan gaan overslaan. Raak daarom niet in paniek wanneer het hart eens overslaat: juist door deze paniek kan het hart nog meer gaan overslaan. Blijf rustig en dwing jezelf op andere gedachten. Angst is een slechte raadgever.

Toch niet helemaal onschuldig: soms zelfs gevaarlijk

In bepaalde gevallen is het overslaan van het hart wel gevaarlijk. Mensen met hartritmestoornissen, een zwak hart (ouderdom) of een eerdere hartziekte moeten extra waakzaam zijn wanneer het hart overslaat. Laat de arts een hartfilmpje maken. Eventueel kunnen bètablokkers toegediend worden. Deze zorgen weer voor een normaal ritme van het hart. Wanneer het overslaan van het hart erg vaak voorkomt en je daarnaast ook nog eens vermoeid raakt, dan kan er meer aan de hand zijn. De arts kan dit grondig onderzoeken.

Om het overslaan in de toekomst zoveel mogelijk te vermijden is het raadzaam om zo min mogelijk gebruik te maken van nicotine (roken), cafeïne (koffie) en alcohol. Zuurstofgebrek (zware inspanning of sport) veroorzaakt soms ook een overslaand hart. Stress, slapeloosheid en nervositeit is een grote factor. Vermijd dit zoveel mogelijk door op de juiste manier problemen aan te pakken en ermee om te gaan. Wie langdurig met stress te maken heeft kan het beste goede hulp zoeken. Bepaalde medicijnen kunnen het hart soms ook een extra prikkel geven. Denk hierbij aan de veelgebruikte ortivin-neusdruppels.
Gerelateerde artikelen
Overslaan van het hartOverslaan van het hartHet overslaan van het hart komt bij iedereen, jong en oud, wel eens voor. Vaak is er geen enkele reden tot paniek, maar…
Hart slaat over, oorzaak en gevolgHart slaat over, oorzaak en gevolgWanneer het hart een slag overslaat, voelen we dit soms. Het gevoel van een gemiste slag of juiste en extra slag is duid…
Overslaand hart in rustOverslaand hart in rustOverslaand hart in rust, wat kan daarvan de oorzaak zijn? Als je ontspannen ligt of zit, en je hebt niet kortgeleden fys…
Wat is een hartritmestoornis?Wat is een hartritmestoornis?Het hart is één van de belangrijkste organen van het lichaam. Daar kan natuurlijk het een en ander mis mee gaan. Soms sl…
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…

Reageer op het artikel "Het hart slaat over"

Reacties

Jaubin Viviane, 21-02-2015 11:36 #3
Halo
Mijn 65 jarig hart vergeet regelmatig een slag! Volgens de dokter is dit niet gevaarlijk evenals een klep die niet goed werkt (ruis)
Mag ik dit geloven of moet ik naar een cardioloog.
M.v.g.
Viviane

Sander, 02-01-2015 00:47 #2
Gisteren met Oud & Nieuw schrok ik toch wel even, na wat gedanst te hebben ging ik even zitten en zag mijn hele shirt heen en weer gaan toen mijn hart oversloeg en soort fladderig lang bleef trillen voor een paar seconden. Hiervoor heb ik het ook wel eens lichtjes gehad, maar dit was wel de extreemste keerů

Marco Clappers, 19-11-2013 21:12 #1
Hallo,
Is het erg als ik tijdens zware inspanning eens per week een keer een aantal overslagen heb tijdens het fietsen? ik sport ongeveer 3 tot 4 keer per week. Als ik mezelf zwaar inspan en ik krijg een overslag kan dit toch wel redelijk krampachtig aanvoelen. ik heb er daarna verder geen last van, alleen psychisch is het niet motiverend om nog wat harder door te gaan.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 04-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!