InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bloedverdunners of antistollingsmiddelen: bijwerkingen

Bloedverdunners of antistollingsmiddelen: bijwerkingen

Bloedverdunners of antistollingsmiddelen: bijwerkingen Bloedverdunners is de term die doorgaans gebruikt wordt voor medicijnen die de stolling van het bloed tegengaan. Bloedverdunnende medicijnen of antistollingsmiddelen worden toegediend wanneer een te snelle bloedstolling voor problemen zorgt, zoals bijvoorbeeld bij de voorkoming of behandeling van trombose. Dit kan door middel van een injectie van een antistollingsmiddel of via de orale inname van een pil. De verschillende soorten antistollingsmiddelen zijn op de markt verkrijgbaar onder meerdere merknamen, zoals bijvoorbeeld Clexane of Xarelto. Als je medicijnen neemt die het bloed dunner maken moet je steeds opletten wanneer je je bezeert en een wonde oploopt. In dat geval loop je het gevaar dat het bloeden moeilijk zal stoppen. Hoe worden bloedverdunners of antistollingsmiddelen gebruikt en wat zijn de mogelijke bijwerkingen?

Wat zijn bloedverdunnende medicijnen?

Bloedverdunners is een term waarmee medicijnen worden aangeduid die de stolling in het bloed afremmen. In feite komt er geen verandering in de viscositeit of stroperigheid van het bloed; strikt genomen wordt het dus niet dunner. Een term die beter aangeeft waar het op slaat is in feite "antistollingsmiddel". Antistollingsmiddelen of anticoagulantia zijn geneesmiddelen die ervoor zorgen dat bij inname ervan een ongewenste stolling van het bloed voorkomen wordt. Hierdoor kunnen negatieve effecten zoals bijvoorbeeld trombose vermeden worden.

Wat doen bloedverdunners?

Opdat het menselijk lichaam optimaal kan functioneren moet er een goed evenwicht zijn tussen de stolling en de ontstolling van het bloed. Helt de balans te fel over naar ontstolling, dan ga je te snel en teveel bloeden als je je verwondt. Zo ga je bij een te zwakke bloedstolling bijvoorbeeld bloeden als een rund wanneer je in je vinger snijdt. Als je bloed daarentegen al te snel gaat stollen, dan kan er gevaar optreden voor de bloedsomloop. Mogelijk loop je dan risico om een bloedklonter te ontwikkelen, wat levensbedreigend kan zijn. Bloedverdunners of antistollingsmiddelen zorgen ervoor dat er een evenwicht ontstaat tussen de stolling en de ontstolling van het bloed.

Wanneer bloedverdunners gebruiken?

Gebrek aan lichaamsbeweging

Wanneer je voor een ziekte of aandoening in het hospitaal verblijft en het bed moet houden, dan kan de behandelende arts uit voorzorg een antistollingsmiddel voorschrijven. Dit dient om te voorkomen dat er bloedklonters ontstaan door het gebrek aan lichaamsbeweging. Om dezelfde reden zetten sommige mensen een injectie met een bloedverdunnend medicijn net voor het maken van een lange vlucht met het vliegtuig, vooral om een zogenaamd "trombosebeen" te voorkomen.

Antistollingsmiddelen bij ziektes

  • behandeling tegen diepe veneuze trombose
  • longembolie
  • herseninfarct
  • hartinfarct
  • hartaandoeningen
  • boezemfibrilleren
  • bij mensen met de "mutatie van Leiden": een natuurlijke aanleg voor sterkere bloedstolling dan gebruikelijk

Soorten antistollingsmiddelen

Injectie

Antistollingsmiddelen zijn er in de vorm van pillen en in de vorm van injectiesspuitjes. Injecties worden doorgaans gegeven bij acute problemen waarbij de patiënt in de onmogelijkheid verkeert om zijn ledematen voldoende te bewegen. Merknamen zijn bijvoorbeeld Fraxiparine of Clexane. Ook net voor een vliegreis kan een spuitje met een bloedverdunnend medicijn gezet worden.

Pil

De orale inname van antistollingsmedicijnen wordt doorgaans voorgeschreven bij een langdurige behandeling, bijvoorbeeld ter revalidatie na een trombose. Voorbeelden van antistollingsmedicijnen om oraal in te nemen zijn onder meer:
  • Sintrom (acenocoumarol)
  • Marcoumar (fenprocoumon)
  • Marevan (warfarine)
  • Xarelto (rivaroxaban)
  • Eliquis (apixaban)
  • Pradaxa (dabigatran)

Bijwerkingen bloedverdunners

Dosis

Bloedverdunners of antistollingsmiddelen moeten erg omzichtig gebruikt worden, vermits een te hoge of te lage dosis al gauw complicaties met zich mee kan brengen. Bij een te làge dosis van het antistollingsmiddel kan je gevaar lopen om toch bloedklonters te ontwikkelen, omdat je bloed ondanks het medicijn nog teveel stolt. Bij een te hoge dosis van het antistollingsmiddel kan je bloed te dun worden en loop je dan weer het gevaar op inwendige of uitwendige bloedingen. Het is voor de behandelende arts dus een kwestie van de exacte dosis van het medicijn te vinden om eventutele complicaties te vermijden. Voor een patiënt is het dan ook belangrijk om die voorgeschreven dosis nauwgezet na te volgen.

Mogelijke bijwerkingen

  • wonden die lang blijven bloeden en moeilijk stollen, bijv. na blessure bij het sporten
  • bloeding van tandvlees bij het tandenpoetsen
  • opvallend veel blauwe plekken ontwikkelen
  • snel en makkelijk bloeden aan de neus
  • maagbloedingen
  • darmbloedingen
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • hartkloppingen
  • braken

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomenBloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomenEen trombosebeen kan erg vervelend en zelfs potentieel levensgevaarlijk zijn doordat het de bloedsomloop belemmert. De b…
Trombose en een trombosebeen: Symptomen en behandelingHeel wat mensen krijgen vroeg of laat een keer last van trombose. Sterker nog, trombose is doodsoorzaak nummer één in Ne…
Trombose, wat en hoe?Trombose, wat en hoe?Bij trombose ontstaan er stollingen in het bloed, waardoor onder andere herseninfarcten en hartinfarcten kunnen ontstaan…
Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?Trombose kan levensbedreigend zijn als het niet op tijd wordt ontdekt en behandeld. De een heeft bovendien meer kans op…
Trombosebeen: risicofactoren om een trombose te ontwikkelenTrombosebeen: risicofactoren om een trombose te ontwikkelenEen trombosebeen herkennen is in de meeste gevallen niet zo moeilijk: het been voelt zwaar en gezwollen aan en is ook no…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=artperrub&t=427
  • http://www.mijncardioloog.com/Bloedverdunners.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticoagulans (bronnen geraadpleegd op 17/10/2015).

Reageer op het artikel "Bloedverdunners of antistollingsmiddelen: bijwerkingen"

Reacties

P. Laagland, 08-01-2018 18:50 #6
Waarom moet je na een trombose gevolgd door een hartinfarct levenslang Acenocumarol gebruiken. De trombose is er niet meer, is het dan alleen ter voorkoming van trombose in de toekomst? Ik gebruik nu 17 jaar Acenocumarol en prik zelf de INR. Kan ik er niet gewoon mee stoppen? Dat betekent dan levenslang want Trombose heb ik niet meer!

M. Stoop, 29-12-2016 13:21 #5
Heb al bijna een jaar hoofpijn van de medicijnen.moet bloedverdunners slikken maar ik word daar doodziek van. heb al een heel scala bloedverdunners gehad. moet ze slikken anders meer kans op een beroerte. ben ten einde raad. weet u raad?

Lauk Woltring, 28-09-2016 11:08 #4
Na een (kleine) Tia (korte tijd aantasting van linkergezichtsveld, alsof ik door gekreukt cellofaanpapier keek; snel weer over, geen andere verschijnselen) kreeg ik Clopidogrel (Aurobindo) voorgeschreven als bloedverdunner (1xpd 75mg). Het is een nieuw middel. Is hier iets over bekend?

Wim van Heck, 23-08-2016 11:15 #3
Als bloedverdunner kreeg ik Aspirine protect 100 mg voorgeschreven. Als belangrijkste bijwerkingen heb ik last van duizeligheid, inwendig trillen, neusslijmvliesontsteking. Duizeligheid en inwendig trillen staan in de bijsluiter niet vermeld. Kan dit nog verdwijnen?Kan Ginko Biloba een goede vervanger zijn voor Aspirine? Zo ja, in welke dosering?

Carla Rietman/berentsen, 07-08-2016 14:20 #2
Hallo; mijn man Bertus is 84 maar altijd bezig geweest in de tuin, wandelen, fietsen enz. echt een bezige bij om het zo maar eens te noemen. Nu hij bloedverdunners heeft (dit is al de derde keer dat hij andere krijgt) is hij veel afgevallen, heeft hoofdpijn, duizelig, maagpijn, hondsmoe, geen trek in eten enz. De maanden verstrijken zo, en Bertus…! Ik ken hem niet terug, zo is Bertus helemaal niet, ook steeds op bed liggen, het hoeft voor hem zo niet meer. Weten jullie misschien een alternatief, want zo gaat het niet lang meer.
Hoop op een oplossing, maar of die er is, stoppen met die troep, maar ja…!

Henk Oerlemans, 27-04-2016 12:02 #1
Mijn vrouw werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis wegens vocht achter de longen en boezemvibratie. Na een dag in het ziekenhuis kreeg ze een arm die verkeurde van blauw naar bijna zwart en daarbij grote brandblaren. Niemand in het ziekenhuis kon dit verklaren en nu zit ze met een grote open wond aan die arm wat een hele lange tijd zal vergen om te genezen. Ik denk dat het aan het toedienen van bloedverdunners ligt. Graag een antwoord op deze vraag.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-03-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!