InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Fysieke belasting: tips voor een goede werkhouding

Fysieke belasting: tips voor een goede werkhouding

Fysieke belasting: tips voor een goede werkhouding Een goede werkhouding is belangrijk voor lijf en ledematen. Je voorkomt er slijtage, blessures en arbeidsongevallen mee. Maar hoe moet je goed en veilig werken? In dit artikel volgen verschillende tips die je helpen om een goede werkhouding aan te nemen tijdens fysieke werkzaamheden. Leer bijvoorbeeld hoe je goed moet tillen en dragen, hoe je je werkplek juist kunt afstellen, enzovoorts.

Inhoud

Een goede werkhouding is belangrijk

Wie een verkeerde werkhouding aanneemt loopt het risico zijn of haar ledematen sneller te slijten. Dit is slecht voor de gezondheid en zal klachten veroorzaken. Daarom is het belangrijk voor je gezondheid om altijd een goede werkhouding aan te nemen.

Tillen en dragen

Fysiek werk bestaat vaak uit het veelvuldig tillen en dragen van zware voorwerpen. Wanneer je dit niet op een juiste manier doet, loop je het risico op bijvoorbeeld klachten aan de nek, rug of andere ledematen. Zorg er daarom voor dat je als volgt te werk gaat:
  • Til zware voorwerpen met twee handen. Ook bij het duwen of trekken van voorwerpen moet je allebei je handen gebruiken zodat je de krachten goed over het lichaam verdeeld
  • Geen voorwerpen boven je kracht tillen. Til voorwerpen die zwaarder dan 25 kg wegen samen met iemand anders
  • Tillen met geboden knieën en een recht rug
  • Houd de romp recht. Vermijd een voorovergebogen houding en zijwaarts draaien en buigen
  • Til niet hoger dan de hoogte van je schouders
  • Houd het voorwerp zo dicht mogelijk bij je lichaam. Hoe verder weg je het voorwerp houdt, hoe zwaarder het wordt
  • Wanneer je het voorwerp weer op de grond wil zetten moet je dit voorzichtig doen. Zak rustig door je knieën en houd wederom je rug recht.
  • Maak gebruik van hulpmiddelen zoals een steekwagen of tilband. Breng goederen direct naar de goede plek met het hulpmiddel, in plaats van ze zelf over grote afstanden te tillen.
  • Het duwen van voorwerpen is vaak beter voor je ledematen dan het trekken
  • Tijdens het duwen, trekken of tillen moet je rustig starten. Breng het voorwerp langzaam 'op snelheid'. Dit bespaart veel energie en kracht
  • Een goede lichamelijke conditie helpt je bij het zware werk

Afstellen werkplek

Misschien verwacht je niet dat een juiste afstelling van je werkplek belangrijk is voor je fysieke belasting, maar niks is minder waar. Wanneer je een zittend beroep hebt is een goede afstelling uitermate belangrijk. Een verkeerd afgestelde werkplek kan op den duur zorgen voor klachten aan nek, rug en ledematen. Stel je werkplek daarom als volgt in. Plaats je scherm op minimaal 50 centimeter afstand van je ogen, zorg dat je knieën en ellebogen een hoek van 90 graden maken en plaats het toetsenbord op circa 10 centimeter van de rand van je bureau.

Overige tips

  • Gebruik bij zware en gevaarlijke werkzaamheden altijd de voorgeschreven persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's)
  • Let op bij werkzaamheden op ongelijke ondergronden en wanneer alles vol obstakels ligt of staat
  • Probeer verschillende soorten werkzaamheden zoveel mogelijk af te wisselen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kans op gezondheidsklachten bij thuiswerkenKans op gezondheidsklachten bij thuiswerken"Het nieuwe werken" wordt steeds populairder. Inmiddels werkt zo'n driekwart van de werknemers wel eens vanuit een ander…
Stukadoren: Arbo, hulpmiddelen en boetesStukadoren: Arbo, hulpmiddelen en boetesDe bouw, arbeidsomstandigheden en uitvoering van werkzaamheden worden steeds strenger gecontroleerd. Zo ook voor de stuk…
Controle fysieke beheersing: agressiepreventie in de zorgControle fysieke beheersing: agressiepreventie in de zorgIedereen die werkt met mensen, kan ermee te maken krijgen: (fysiek) geweld. Ook in de zorg komen er bedreigende situatie…
Inspanningsfysiologie; componenten van het energiegebruikHet totale energiegebruik bestaat uit ruststofwisseling, thermogenese (Specifiek Dynamische Werking; SDW) en fysieke act…
Torastudie 63: Stierf Jakob? - Genesis (49:33)Torastudie 63: Stierf Jakob? - Genesis (49:33)In het beschrijven van het begeven van de geest van Jakob, vermijdt de Tora het gebruik van het woord vayamat (en hij st…
Bronnen en referenties
  • www.arboportaal.nl

Reageer op het artikel "Fysieke belasting: tips voor een goede werkhouding"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Werken
Medische informatie…
Schrijf mee!