InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Kans op gezondheidsklachten bij thuiswerken

Kans op gezondheidsklachten bij thuiswerken

Kans op gezondheidsklachten bij thuiswerken "Het nieuwe werken" wordt steeds populairder. Inmiddels werkt zo'n driekwart van de werknemers wel eens vanuit een andere plek dan op kantoor. Het is wel belangrijk dat je thuiswerkplek arbovriendelijk is om gezondheidsklachten zoals RSI, pijnlijke schouders of rug te voorkomen. Als je langdurig achter een beeldscherm zit is er sprake van een statische houding. Een goede zithouding en werkplek zijn dan ook erg belangrijk.

Het nieuwe werken

Het nieuwe werken kan omschreven worden als het plaats- en tijdonafhankelijk uitvoeren van werkzaamheden die je normaal gesproken uitvoert op kantoor. Hierbij wordt gebruik gemaakt van mobiele technologie zoals bijvoorbeeld een laptop, smartphone of internetverbinding thuis. De werkgever heeft op deze manier minder werkplekken nodig wat een besparing oplevert. Steeds meer bedrijven wagen zich aan het nieuwe werken. Mocht je vanuit huis gaan werken, moet er gezorgd worden voor een goede werkplek en werkhouding om vervelende gezondheidsklachten te voorkomen.

De werknemer 2.0

De jongere generaties die op de werkvloer komen zijn van jongs af aan al bekend met de digitalisering. Dit biedt de mogelijkheid om niet tijd- en plaatsgebonden te werken. De werknemer 2.0 is op zoek naar zingeving en wil graag voldoening uit het werk halen. Persoonlijke ontwikkeling is erg belangrijk. Hiërarchie wordt steeds minder belangrijk, de leideinggevende wordt meer gezien als iemand die de medewerker faciliteert. Ook is een baan vaak niet voor het leven, maar wordt er meer in projecten gewerkt. Door de mondialisering en nieuwe technologieën is het ook steeds minder belangrijk waar er precies gewerkt wordt. Sommige taken kunnen dan ook prima vanuit huis gedaan worden.

Een gezonde thuiswerkplek

De werkgever moet ervoor zorgen dat de thuiswerkplek arbovriendelijk is. Veel thuiswerkers zitten op de bank of aan de eettafel te werken. Zulke werkplekken zijn niet geschikt om langere tijd te gebruiken. Dit kan leiden tot fysieke gezondheidsrisico's. Zo kan er bijvoorbeeld RSI ontstaan of pijnlijke schouders en/of rug. Zo moet het beeldscherm minimaal 50 centimeter van de ogen af staan. Met welke zithouding kun je gezondheidsklachten voorkomen?

  • Je benen moeten in een hoek van 90° staan
  • De armen moeten in dezelfde hoek op het bureau rusten
  • De afstand tussen je ogen en het beeldscherm is tussen de 50 en 80 centimeter
  • De bovenkant van het beeldscherm moet op ooghoogte staan, zodat je je hoofd rechtop houdt
  • De stoel en bureau moeten aan bepaalde voorschriften voldoen dat o.a. afhangt van je lengte

Zorg voor rust

Verder is het belangrijk om een werkplek te hebben waar je rustig kunt zitten. Als je thuiswerkt met schreeuwende kinderen of blaffende honden om je heen, kun je je moeilijk concentreren. Creëer een werkplek bijvoorbeeld op zolder of een aparte kamer waar je ongestoord aan het werk kunt.

Gezondheidsklachten

Een verkeerde werkhouding kan de doorbloeding van spieren belemmeren. Door statische belasting worden sommige spieren en pezen langdurig aangespannen. Dit kan leiden tot pijn in de nek, schouders en rug. Wanneer de stoel niet de juiste hoogte heeft en te hoog staat ingesteld, kunnen de benen afgekneld worden. Door een langdurige onjuiste stand van de benen kunnen er heupklachten ontstaan. Naast spierpijn kunnen spieren vermoeid of gevoelloos raken of er kan kramp ontstaan.

Statische belasting

Als je thuis werkt achter een beeldscherm zit je lang in dezelfde houding. Er is al sprake van een statische houding als je een lichaamsdeel meer dan 4 seconden in dezelfde houding houdt. Een statische werkhouding belemmert de doorbloeding van je spieren en houdt op deze manier het transport van voedings- en afvalstoffen tegen. Dit kan ertoe leiden dat er klachten ontstaan zoals nek-, rug-, schouder- of armklachten. Probeer daarom ook niet te lang achter elkaar in deze statische houding te blijven en loop regelmatig even van je werkplek vandaan. Dit kan door bijvoorbeeld regelmatig wat drinken te halen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thuiswerken biedt alleen maar voordelenThuiswerken biedt alleen maar voordelenSteeds meer bedrijven bieden de medewerkers de mogelijkheid om één of enkele dagen in de week thuis te werken. Thuiswerk…
Thuiswerken ideaal of niet?Thuiswerken ideaal of niet?Thuiswerken is niet voor iedere baan weggelegd, maar lastig wordt het toch als de mogelijkheid er wel is. Immers, wel of…
Thuiswerken loont en beloontThuiswerken loont en beloontVooroordelen en angst voor het organisatorische gedeelte lijkt vaak de doorslag te zijn om thuiswerken niet te stimulere…
Thuiswerken: het nieuwe werken?Thuiswerken: het nieuwe werken?Thuiswerken is een fenomeen dat steeds meer ingang vindt. Logisch, want thuiswerkers kunnen hun tijd zelf indelen, staan…
De voor- en nadelen van thuiswerkenTelewerken, ook wel thuiswerken genoemd, betekent eigenlijk het flexibel maken van je werk naar plaats en tijd. Dit klin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wuestenigel, Flickr (CC BY-2.0)
  • Office rendement, uitgave mei 2011 digitaal
  • Wikipedia
  • www.arboportaal.nl

Reageer op het artikel "Kans op gezondheidsklachten bij thuiswerken"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-08-2017
Subrubriek: Lifestyle
Special: Rugklachten
Schrijf mee!