InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Trombose, wat en hoe?

Trombose, wat en hoe?

Trombose, wat en hoe? Bij trombose ontstaan er stollingen in het bloed, waardoor onder andere herseninfarcten en hartinfarcten kunnen ontstaan. Per jaar worden 15.000 tot 30.000 mensen getroffen door trombose.

Hoe ontstaat trombose?

Trombose ontstaan meestal in het been, het wordt dan ook wel veneuze trombose genoemd. Er zijn verschillende oorzaken, waaronder slagaderverkalking en een te trage bloedsomloop (dit ontstaat door te weinig beweging, bijvoorbeeld bij bedlegerige mensen)
Het wordt vaak ontdekt doordat de persoon een zeer been krijgt, lopen wordt moeilijk en het been kan opgezet raken.
Als een van de stolsels loslaat kan het vastlopen in de longen, men spreekt dan van een longembolie. Bij een longembolie kan men last krijgen van kortademigheid, pijn op de borst en het ophoesten van bloed.

Ontstaat de trombose in de slagaderen, dan spreken we van arteriële trombose. Deze vorm van trombose kan hersen- en hartinfarcten veroorzaken. Arteriële trombose ontstaat veelal door een te hoog cholesterol, roken, een hoge bloeddruk of suikerziekte.

Wat kan ik er tegen doen?

Bij een trombosebeen worden antistollingsmiddelen geslikt. Ook een steunkous kan goed helpen. Deze bevordert de bloedsomloop en houdt tevens zwelling van het been tegen. Een steunkous wordt op maat gemaakt.

Stop tijdens lange autoritten elk uur en loop dan een stukje. Tijdens een vliegreis is het raadzaam om regelmatig wat rek-en-strekoefeningen te doen.

De pil vergroot de kans op trombose, met name in de eerste 6 maanden. Roken vergroot de kans op trombose ook. De grootste boosdoener is echter een operatie, met name in de buurt van de benen (heup, knie.) Ook mensen die kanker hebben of net bevallen zijn hebben een vergrote kans op trombose. Zoals gezegd zijn de oorzaken van arteriële trombose verder een hoog cholesterol, hoge bloeddruk en suikerziekte.
Probeer dus te stoppen met roken en eet gezond, zeker als je erfelijk belast bent.

Is het erfelijk?

Dat is niet geheel duidelijk. Bij 50% van de mensen met trombose is namelijk de oorzaak van de ziekte niet bekend. Wel is het zo dat 25% van de patiënten een erfelijke factor hebben die de kans op trombose verhoogd. Echter als je die factor hebt, wil dat nog niet zeggen dat je daadwerkelijk trombose krijgt.
© 2007 - 2019 Funkyfish, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?Trombose kan levensbedreigend zijn als het niet op tijd wordt ontdekt en behandeld. De een heeft bovendien meer kans op…
Kanker, trombose en de combinatie daarvanRelatief veel patiënten met kanker ontwikkelen een veneuze trombose. In voorkomende gevallen kan die trombose bij een ef…
Diep-veneuze trombose (DVT)Een diep-veneuze trombose (DVT) is een aandoening waarbij een bloedstolsel (trombus of thrombus) de bloeddoorstroom door…
Longembolie na een operatieLongembolie na een operatieVroeger liepen patiënten na een operatie vaak een 'longontsteking' op. Met de kennis van nu zou dat in een groot deel va…
Trombose in het kraambedAls een vrouw bevallen is, ligt zij veelal in bed. Dit brengt een risico met zich mee, namelijk kans op trombose.

Reageer op het artikel "Trombose, wat en hoe?"

Reacties

Bijnens, 23-12-2014 23:03 #5
Ik heb op 1 december een spataderoperatie ondergaan volgen de techniek van Muller.
Een week na de operatie merk ik harde, pijnlijke knobbels op. Na een kuur van een week met ibuprofen, is de ontsteking weg, maar de knobbels zijn nog aanwezig. Zou ik nu de steunkous mogen uit doen of moet ik die blijven dragen tot de knobbels volledig verdwenen zijn? Ik merk ook op dat ik lichtflikkeringen in ogen en een lichte druk op hoofd, volgens mij van de ibuprofen. Reactie infoteur, 25-12-2014
Hallo, ik zou voor dergelijke medische vragen altijd even contact opnemen met je behandelend arts, succes!

'jeanette Keesmaat, 19-08-2011 21:03 #4
Ik heb rode uitslag op beide benen van hiel tot bovenaan. Sommige plaatsen op het linkerbeen is een beetje verdikt is dit trombose?

Bas van der Putten, 07-06-2010 11:33 #3
Hey
mijn vriendin die moet binnen kort geopereerd worden aan haar knie banden en krijgt daarna 20 spuiten voor trombose tegen te gaan.
maar ze heeft erg veel schrik van spuiten en mijn vraag is dan ook of iemand weet of er ook pillen voor te krijgen zijn of een ander middel zodat ze niet aan die spuiten hoeft te denken
met vriendelijke groeten en alvast bedankt

mijn e-mail (volvo-sucks@hotmail.com)

Hetty, 10-04-2009 02:42 #2
Heb 26 dec, jl. min enkel gebroken, het was geen simpele breuk, ben op 5 jan, 2009 geopereerd en er is een plaat in gezet met 6 schroeven, nu is het 10 april 2009 en ben hier nog niet mee klaar.
Mijn enkel wordt diverse keren erg dik, en kan er nog niet echt op lopen, mijn al voor controle geqweest en zij zeggen dat ik eerst intensiefe fishio nodig heb en dat daarna de plaat er uit moet, Jeetje ben ik nu zolang hier me bezig?

E. Broekhaar, 03-01-2009 06:05 #1
Ik heb zelf trombose benen, daarom word mijn bloed 1x in de 14 dagen gekontroleerd.
Omdat mijn cintron gebruik, steeds moet worden aangepast.
Om te zorgen dat er geen bloedpropjes los raken met alle gevolgen van dien.

Eddy Broekhaar

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 26-01-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!