InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?

Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?

Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose? Trombose kan levensbedreigend zijn als het niet op tijd wordt ontdekt en behandeld. De een heeft bovendien meer kans op trombose dan de ander. Zo nu en dan komen er berichten in de pers dat er iemand is overleden door trombose ontstaan in het vliegtuig. Hoe groot is de kans op trombose in het vliegtuig?

Lang stilzitten, kan trombose veroorzaken

Lang stilzitten, kan trombose veroorzaken. En in een vliegtuig zitten mensen nu eenmaal vaak lang, soms uren, maar soms ook tientallen uren in dezelfde houding zonder beweging.

Hoe wordt trombose veroorzaakt?

Bij trombose worden er bloedstolsels gevormd in de bloedvaten, waardoor een deel van het lichaam een minder goede doorbloeding krijgt. Trombose kan optreden in de slagaderen, dit zijn bloedvaten die van het hart afgaan, dit wordt dan arteriële trombose genoemd. In dat geval kan bijvoorbeeld een herseninfarct en hartinfarct ontstaan. Maar meestal ontstaat trombose in de aderen, de bloedvaten die naar het hart toegaan. Dit wordt veneuze trombose genoemd en ontstaat er een trombosebeen of een longembolie. Veneuze trombose kan zwellingen veroorzaken en dan wordt de huid vurig rood en lijkt hij strakgetrokken. Dit is een teken dat het bloed niet weg kan, omdat er een prop voor zit. Trombose kan echter dus ook leiden tot een longembolie, waarbij de bloedtoevoer naar de longslagader wordt verstoord of zelfs stopt. Daarbij kan een deel van de long afsterven in het ergste geval. Soms wordt door een longembolie ook het hart geraakt en krijgt dat geen zuurstof. De gevolgen daarvan kunnen dodelijk zijn, maar ook zorgen voor grote schade aan her hart.

De oorzaak van trombose

Trombose heeft verschillende oorzaken. Zo kan iemand bloedvat er slecht aan toe zijn. Slagaderverkalking bijvoorbeeld is een belangrijke oorzaak van trombose. Maar het kan ook te maken hebben met een te trage bloedsomloop. Die ontstaan vaak als mensen lang aan bed gekluisterd zijn zoals na een operatie, Zij krijgen daarvoor dan ook antistollingsmiddelen ter preventie. Bij sommige mensen stolt het bloed te snel en te veel en is dat de reden. Weten artsen dat dan zullen zij vaak bloedverdunners voorschrijven.

Last van trombose in het vliegtuig

Niet iedereen krijgt trombose in het vliegtuig. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Mensen die er gevoeliger voor zijn zullen er eerder last van hebben als ze nauwelijks bewegen en lang blijven stil zitten.

Trombose voorkomen in het vliegtuig

Wie snel last heeft van trombose in het vliegtuig, moet zijn voorzorgsmaatregelen nemen. Hoewel niet alles te voorkomen is, zijn er wel maatregelen die genomen kunnen worden om het risico zo klein mogelijk te maken. Dit zijn:
  • Voor de vliegreis een aspirine nemen (acetylsalicylzuur). Dit voorkomt de bloedklontering. Wel echt aspirine nemen en niet bijvoorbeeld ibuprofen, want alleen aspirine helpt het bloed te verdunnen
  • Draag wijde kleding en comfortabele schoenen
  • Draag speciale steunkousen
  • Drink voor en tijdens de reis heel veel water
  • Drink absoluut geen alcohol tijdens of voor de vlucht
  • Beweeg in het vliegtuig. Doe dat elk half uur door heen en weer te lopen
  • De meeste vliegmaatschappijen hebben in hun magazine een rubriek fit for flying waarin oefeningen staan die zorgen voor minder kans op trombose
Gerelateerde artikelen
Trombose, wat en hoe?Trombose, wat en hoe?Bij trombose ontstaan er stollingen in het bloed, waardoor onder andere herseninfarcten en hartinfarcten kunnen ontstaan…
Wat is trombose en hoe verminder je de symptomen?Wat is trombose en hoe verminder je de symptomen?Trombose is een ernstige ziekte waarbij er allerlei bloedstolsels in de bloedvaten ontstaan. De ziekte wordt 'veneuze tr…
Trombose: symptomen, oorzaken en behandelingTrombose: symptomen, oorzaken en behandelingTrombose is een aandoening waarbij het bloed te gemakkelijk stolt. De bloedstolsels die daarbij kunnen ontstaan, zogenaa…
Trombose en een trombosebeen: Symptomen en behandelingHeel wat mensen krijgen vroeg of laat een keer last van trombose. Sterker nog, trombose is doodsoorzaak nummer één in Ne…
Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigVliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigAls je met het vliegtuig op reis gaat, word je gedwongen in een oncomfortabele positie die belastend is voor je lichaam.…
Bronnen en referenties
  • www.trombose.nl
  • Over vliegangst en hoe je ervan af komt

Reageer op het artikel "Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?"

Reactie

Hilde Hofkens, 04-03-2014 21:22 #1
In het artikel wordt aanbevolen om vliegtuigtrombose te voorkomen met aspirine. Dit is zinloos. Aspirine is een bloedplaatjesaggregatieremmer en een veneuze trombose wordt niet in gang gezet door klontering van de bloedplaatjes maar door het bloedstollingscascadesysteem. Bv laagmoleculair heparine is dan meer op zijn plaats.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 06-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!