InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Couperose: prima, lastig of lelijk?

Couperose: prima, lastig of lelijk?

Couperose is een huidaandoening die niet gevaarlijk is, maar wel door veel mensen als vervelend of lelijk wordt ervaren. Couperose, wat we ook wel spinadertjes noemen, ontstaan vaak in het gezicht en dat maakt dat mensen het als extra vervelend ervaren. Zeker als het wat nadrukkelijker op wangen of neus zichtbaar is.

Wat is het?

Couperose zijn kleine spinachtige adertjes die vlak onder de huid liggen en duidelijk zichtbaar zijn. Het zijn kleine bloedvaten die uitzetten en ietwat gespannen aanvoelen. Iedereen kan last krijgen van couperose en waarom de een het wel krijgt en de ander niet, is niet bekend. De een zegt dat er een erfelijke factorkan zijn, maar wordt door de andere arts even zo hard weer tegen gesproken. Wel is het zo dat veelvuldig blootstellen aan ultraviolette straling (zonlicht) een risicofactor is. Zeker de zeer lichte huid is extra kwetsbaar.

Wat is er tegen te doen?

Voorkomen

Een begin is het vermijden van grote temperatuurverschillen welke we naast de zon ook terugvinden in de sauna of de kachel in huis. En bij enige gevoeligheid kan zelfs bepaalde voeding een rol spelen. Denk hierbij aan pikante specerijen of alcohol. Helaas kunnen ook soms onvermijdelijke medicijnen als contisonen een rol spelen in het ontstaan van couperose.

Maar bij een dergelijke gevoeligheid is zachte behandeling van het gezicht extra belangrijk. Scrub vooral niet of niet te heftig en vermijd de plaatsen waar het gemakkelijker kan ontstaan (wangen, neus, kin). Maar ook gezichtsmassages zijn beter te vermijden of minimaal kenbaar maken bij de masseur. Het spreekt bijna voor zich dat ook de zachte reiniging van het gezicht belangrijk is. Neem een zachte milk voor het reinigen en een verzachtende lotion om de poriën te sluiten. Behandel je huid rustig en wrijf niet te hard. De huid soepel houden met een dagcrème en in de avonduren wellicht een nachtcrème houdt de soms gespannen aanvoelende huid lekker soepel. Ook hiervoor geldt, niet te hard insmeren. Hoe minder de huid te verduren krijgt, hoe kleiner de kans dat de couperose verder gaat.

Behandelen

Als je eenmaal couperose hebt kan je de couperose of camoufleren met een speciale dekkende foundation (Dior heeft een dekkende foundation die er niet onnatuurlijk uitziet), maar je kunt het ook weg laten laseren. Daarbij wel gesteld dat als je een lichte huid hebt, het laseren het beste werkt. Heb je een echt donkere huid, dan werkt de laser helaas niet, want het laserlicht kan dan niet diep genoeg doordringen in de huid. Het laseren doet niet echt pijn, de meeste mensen voelen een lichte tinteling op het moment dat een lichtflits de huid binnendringt. Alleen gebieden dicht bij de lippen en de neusvleugels kunnen iets gevoeliger aanvoelen tijdens de behandeling. Belangrijk is wel dat de huid na de behandeling goed gekoeld wordt. De gecertificeerde salons werken standaard met ice packs.

Overigens ben je er meestal na één behandeling nog niet klaar mee. Gemiddeld zijn de meeste mensen 2 tot 4 behandelingen verder, voordat alles weg is. Bovendien moet er enkele weken tussen de behandelingen zitten, daarmee gezegd dat je er voor het gehele proces wat tijd voor uit moet trekken. De huid kan na een behandeling gaan werken, maar dit verschilt per huid. Ook kan de huid een lichte zwelling vertonen of enige roodheid, maar dit verdwijnt na een aantal dagen vanzelf. Een enkele keer kunnen er blaasjes ontstaan en dan is het belangrijk dat deze direct met een antibiotumcrème behandeld worden. Als je niets doet kunnen er littekentjes ontstaan.

Tot slot

Voorkomen is beter als genezen, maar met foundation kan je het desgewenst wegwerken en de laser kan definitief resultaat opleveren. Overigens kan ook met de laser nog een enkel adertje beperkt zichtbaar blijven, maar meestal kan het volledig weggewerkt worden. En natuurlijk kan je het ook gewoon lekker laten voor wat het is. Het is niet gevaarlijk en als je er zelf geen moeite mee hebt, wat zou je dan aan de slag gaan?!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Couperose: prima, lastig of lelijk?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 06-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!