InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Moedervlekken verwijderen met een laser

Moedervlekken verwijderen met een laser

Er bestaan maar een paar manieren om moedervlekken te verwijderen. De meest voorkomende manier om moedervlekken te verwijderen is om ze weg te snijden. Maar de kans op littekens is dan wel erg groot. Er bestaat gelukkig ook een manier om moedervlekken te verwijderen zonder littekens te kunnen krijgen. Je kunt namelijk ook je moedervlekken laten weglaseren. Bij deze optie is het resultaat het mooist.

Moedervlekken

Moedervlekken zijn een opeenhoping van cellen met pigment. Ze kunnen overal op de huid voorkomen, ze kunnen ook verschillende kleuren en groottes hebben. Gemiddeld heeft een mens 25 moedervlekken. Mensen kunnen moedervlekken laten verwijderen om cosmetische redenen of om medische redenen. Als het om medisch redenen gaat, kun je het laten vergoeden door de zorgverzekeraar.

Laserbehandeling

Op veel delen van het lichaam is het moeilijk om een moedervlek te verwijderen, dit is in het gezicht bijvoorbeeld het geval. Met een laser lukt dat wel gemakkelijk, omdat de laser maar heel klein is. De laser verwijdert de moedervlek door het pigment van de moedervlek te vernietigen. De behandeling duurt maar kort, meestal maar een paar minuten. Na de behandeling maakt de huid een korstje aan, die er na ongeveer één week afvalt.

Aantal behandelingen

Om een kleine moedervlek te verwijderen heb je meestal maar 1 of 2 laserbehandelingen nodig, maar een grote moedervlek kan wel 10 behandelingen nodig hebben om weg te gaan. Dit is een grote nadeel van het verwijderen van moedervlekken met een laser, bij de andere opties van moedervlekken verwijderen zijn de moedervlekken namelijk wel binnen één behandeling weg.

De kosten

Het is erg duur om moedervlekken te laten weglaseren. Het is de duurste manier van moedervlekken verwijderen. Moedervlekken verwijderen wordt meestal niet vergoed vanuit de verzekering, omdat het meestal onder de cosmetische chirurgie valt. Het weglaseren van een aantal moedervlekken kost gemiddeld 500 euro. De meeste mensen hebben niet zo veel geld over voor het verwijderen van een aantal moedervlekken.

De hersteltijd

De hersteltijd na het verwijderen van een moedervlek is erg kort. Soms ontstaat er na het verwijderen een kleine kneuzing op de plaats van de moedervlek. Deze kneuzing zou je gemakkelijk met een klein beetje concealer kunnen verbergen. Maar de kneuzing verdwijnt meestal binnen al een week. Na 4 weken zie je helemaal niets meer van de behandeling. Na de behandeling zul je ook geen last hebben van bijwerkingen. Dit is een groot voordeel van het verwijderen van moedervlekken met een laser.

Littekens

De kans op littekens krijgen is erg klein met deze manier van moedervlekken verwijderen, de kans is maximaal 1 procent. Er kan wel een klein deukje ontstaan in de huid, maar dat zie je amper. De behandeling kan een klein beetje pijn doen, dit hangt van de pijngrens van de patiënt af. Sommige mensen voelen een kleine tinteling tijdens de behandeling, het voelt dan net alsof iemand een elastiekje tegen de huid aandrukt.

Andere opties

Naast het weglaseren van moedervlekken zijn er nog meer opties om ze te laten verwijderen. Je kunt ze bijvoorbeeld laten wegsnijden. Dit wordt meestal gedaan bij platte moedervlekken. Een ander optie is het bevriezen en daarna afschaven van de moedervlekken. Dit wordt vaak gedaan bij moedervlekken die bovenop de huid liggen. De moedervlek wordt dan bevroren met een vloeibare stikstof die heel hard wordt, daarna wordt de moedervlek weggeschraapt met een een soort mesje. Tegenwoordig worden moedervlekken ook weggebrand. Het grote voordeel van deze methode is dat alleen de moedervlek wordt verwijderd en geen gezond huidweefsel.
Gerelateerde artikelen
Moedervlekken (en hun gevaar)Veel lichamen zijn er mee bezaaid, moedervlekken. Of je ze nu mooi vind of niet, ze maken deel uit van je lichaam en dus…
Moedervlek: wat is het en laten verwijderenMoedervlek: wat is het en laten verwijderenEen moedervlek is een goedaardige opeenhoping van pigmentcellen. De meeste mensen hebben een of meerdere moedervlekken.…
Een moedervlek weghalenEen moedervlek is doorgaans een onschuldige huidafwijking. Een moedervlek kan goedaardig zijn. Een goedaardige moedervle…
Moedervlekken verwijderen: moedervlekken laseren en weghalenMoedervlekken verwijderen: moedervlekken laseren en weghalenMoedervlekken verwijderen kan op verschillende manieren. Moedervlekken verwijderen door laseren is één van de manieren,…
Moedervlekken, wat zijn het?Elk mens heeft wel een aantal moedervlekken, gemiddeld heeft men er zelfs zo'n 25. Een moedervlek is in principe onschul…
Bronnen en referenties
  • https://www.salusi.nl/moedervlek-verwijderen-behandeling-littekens-kosten/

Reageer op het artikel "Moedervlekken verwijderen met een laser"

Reactie

Ismail, 25-06-2016 23:20 #1
Beste.

Op mijn gezicht heb k 4 grote en een aantal kleine moedervlekken.ik heb angst dat die nog wat groter worden met de tijd.het storen mij eigenlijk!
Uk ben van Lokeren in Oost Vlaanderen, is er in de omgeving een lasercentrum waar ik ze met de laser kan laten weg doen? Wat zal het mij kosten?

mvg

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 23-01-2015
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!