InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziektes en aandoeningen die blozen tot gevolg hebben

Ziektes en aandoeningen die blozen tot gevolg hebben

Ziektes en aandoeningen die blozen tot gevolg hebben Wanneer iemand bloost betekent dit niet automatisch dat hij of zij verlegen, angstig of gestrest is. Soms wordt blozen niet door de geestelijke gesteldheid bepaald, maar is er sprake van een lichamelijke kwaal die zorgt voor het rood worden van de huid. Een aantal ziekten en aandoeningen die blozen tot gevolg (kunnen) hebben zijn bijvoorbeeld koorts, opvliegers, couperose, bijniermergtumor en het carcinoïd syndroom.

Koorts

Het lichaam wekt koorts op om ziekteverwekkers tegen te gaan. De temperatuur van het lichaam wordt hierbij verhoogd. Koorts versnelt het hartritme en dus ook de bloedsomloop, zodat cellen van het immuunsysteem sneller worden aangevoerd en enzymen beter kunnen werken. Een versneld hartritme zorgt voor verwijding van bloedvaten in je lichaam. De bloedvaten komen daardoor dichter bij je huid te liggen en veroorzaken blozen.

Opvliegers tijdens de menopauze

Opvliegers tijdens de menopauze kunnen blozen veroorzaken. Dit gebeurt doordat de oestrogeenproductie minder wordt. Het autonome zenuwstelsel wordt hierdoor geprikkeld. Het autonome zenuwstelsel regelt buiten de wil om functies van organen, zo ook die van het bloedvatenstelsel. Het bloedvatenstelsel wordt ontregeld door het tekort aan oestrogeen, waardoor bloedvaten aan het huidoppervlak voor een korte tijd wijder worden. Dit gebeurt vooral in de hals, borst en gezicht. De bloedvaten krijgen dus voor een korte tijd meer bloed, wat blozen tot gevolg heeft.

Couperose

Couperose is een ziekte die wordt gekenmerkt door rode vlekken in het gezicht. De rode vlekken ontstaan door de verwijding van de bloedvaten onder de huid. De meest voorkomende plekken waar dit gebeurt, zijn de wangen, de neus en het voorhoofd. In extreme gevallen van couperose kan het hele gezicht rood worden. Het is nog niet bekend waardoor couperose wordt veroorzaakt. In sommige gevallen komt het door rosacea, een chronische huidaandoening met een rode uitslag, of treedt spontaan op. Couperose gaat nooit zomaar weg. Het kan worden behandeld met antibiotica of laserbestraling. Antibiotica kan een oplossing zijn, wanneer couperose is veroorzaakt door een bacterie of virus. Laserbestraling kan helpen, doordat het een bepaald doel kan verhitten. In dit geval wordt oxy-hemeoglobine bestraald, waardoor het wordt uitgeschakeld en je dus niet meer rood wordt.

Bijniermergtumor

Phaeochromocytoom, oftewel een bijniermergtumor, veroorzaakt ook een blos. Dit komt doordat deze tumor grote hoeveelheden adrenaline produceert. Adrenaline is een hormoon dat de bloeddruk doet stijgen door middel van perifere vaatvernauwing en het versnelt de hartslag. Dit komt omdat het een neurotransmitter is: het versnelt reacties in het lichaam. Hierdoor wordt dus ook de hartslag sneller. Een versneld hartritme zorgt voor verwijding van bloedvaten in je lichaam. De bloedvaten komen daardoor dichter bij je huid te liggen en veroorzaken blozen.

Carcinoïd syndroom

Het carcinoïd syndroom veroorzaakt opvliegers met heftig blozen in het gezicht, hals en ook het roder worden van de armen. Het syndroom wordt veroorzaakt door uitzaaiingen van een carcinoïd tumor, in de lever. Een carcinoïd tumor is een langzaam groeiende, kwaadaardige tumor en kan in het maagdarmkanaal en in de longen voorkomen. Het wordt het vaakst in de blinde of dunne darm gevonden. De symptomen van deze tumor zijn vaak vage buikklachten of klachten die passen bij een blinde darmontsteking. De tumor wordt dan ook niet snel opgemerkt. Patiënten komen pas bij een specialist terecht, wanneer ze kenmerken van het carcinoïd syndroom beginnen te vertonen. De carcinoïd tumor produceert hormonen, waaronder bradykinine. Dit hormoon zorgt voor een verhoogde vasculaire permeabiliteit, waardoor er meer bloed door de bloedvaten stroomt. Een versneld hartritme heeft dit tot gevolg en dat zorgt weer voor verwijding van bloedvaten in je lichaam. De bloedvaten komen daardoor dichter bij je huid te liggen en veroorzaken blozen.
© 2011 - 2020 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ziektes en aandoeningen die blozen tot gevolg hebben"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 13-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!