InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaan

Vochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaan

Vochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaan Diarree is een aandoening waar we allemaal wel eens last van hebben gehad. Bij diarree verlies je veel vocht waardoor je energieniveau verlaagd wordt. Je zal je dan ook een heel stuk slapper voelen en je kan hoofdpijn en duizeligheid ontwikkelen. Om de gevolgen van diarree zoals bijvoorbeeld ook spierkrampen tegen te gaan, is het belangrijk om voldoende mineraalwater te drinken om je verloren vochtreserves weer aan te vullen. Ook het nemen van een diarreeremmer als Norit kan nuttig zijn om uitdroging te voorkomen. Welke tips kunnen nuttig zijn om vochtverlies en uitdroging bij diarree tegen te gaan?

Vaak naar het toilet

Iedereen heeft ooit wel eens last gehad van diarree en vaak het toilet moeten opzoeken. Diarree staat voor de waterdunne ontlasting die het gevolg kan zijn van een maag- of darminfectie of andere ziektes of aandoeningen. Ook tengevolge van het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan diarre optreden. Bij diarree is het ook vaak zo dat men vaker dan anders het toilet moet opzoeken. Bij diarree verlies je veel vocht en dat kan ervoor zorgen dat je uitdrogingsverschijnselen gaat ontwikkelen.

Braken en diarree

Veel vocht kwijt

Braken kan samengaan met diarree: in dat geval kan er sprake zijn van een maagdarminfectie. Dat is een ontsteking die zowel op maag en darmen slaat en het lichaam sterk kan uitdrogen. Bij een maagdarminfectie verlies je dubbel zoveel vocht als bij diarree alleen. Daarom is het bijzonder goed opletten om niet ten prooi te vallen aan uitdroging.

Symptomen vochtverlies

Door het sterke verlies aan vocht kan je op meerdere plaatsen in je lichaam symptomen ontwikkelen zoals:
  • spierkrampen (bv. kuiten, bovenbenen)
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • uitputting
  • snelle vermoeidheid
  • concentratieproblemen
  • gevoel van krachteloosheid

Vochtverlies en uitdroging

Spieren hebben vocht nodig om te kunnen functioneren. Bij overvloedig vochtverlies zoals bij diarree zal er te weinig vocht over zijn om lang te kunnen functioneren en daardoor zullen de spieren gaan samentrekken. Dit is het bijzonder irritant verschijnsel van de spierkrampen. Spierkrampen ontstaan ook bij sporters die tijdens de sportinspanning niet voldoende hebben gedronken. Ook in de hersenen kan het gebrek aan vocht leiden tot vervelende symptomen zoals hoofdpijn of duizeligheid. Hersenen hebben vocht nodig om te kunnen denken, dus een gebrek aan vocht kan leiden tot snelle vermoeidheid en concentratieproblemen.

Voldoende drinken

Als je diarree hebt voel je je sowieso al niet op je gemak, dus de lust om te eten of te drinken vergaat je vanzelf. Toch is het van levensbelang om van zodra je je beter voelt meteen weer water te drinken om je verloren vochtreserves weer aan te vullen. Zo zal je lichaam goed kunnen herstellen. Het meest aangeraden is om gewoon mineraalwater te drinken en de frisdrank voorlopig even te laten voor wat het is. Ook energiedrankjes zonder prik kunnen geschikt zijn om je energieniveau snel op te krikken.

Voorzichtig eten

In het begin zal je waarschijnlijk niet veel eetlust hebben, maar stap voor stap zal je toch weer gaan eten. Probeer het voorzichtig met een koekje of een beschuit. Als je je weer beter voelt, kan je proberen om een bouillon te drinken met een beschuit. Bouillon bevat zout en zout is goed om het vocht in je lichaam te houden. Je krijgt er ook dorst van en dus ga je weer meer drinken. Daarna kan je beginnen met een stuk brood en een plakje kaas.

Diarreeremmer

De inname van een diarreeremmer kan nuttig zijn om uitdroging te voorkomen doordat dit middel rechtstreeks inwerkt op de darmactiviteit. Vaak naar het toilet gaan is het belangrijkste symptoom dat op deze manier bestreden wordt. Antidiarreemiddeltjes maken dat je minder naar het toilet hoeft te gaan en dus ook minder vocht verliest, wat op zich dus goed is. Wel moet je niet vergeten dat ook de oorzaak van de diarree moet aangepakt worden. Zo moet er bij diarree steeds gedacht worden aan een correcte diagnose (bv. maagdarminfectie) en een geschikte behandeling (bv. antibiotica). Enkele voorbeelden van diarreeremmers zijn:
  • Imodium
  • Norit

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doen tegen diarree op vakantie? Tips bij reizigersdiareeWat doen tegen diarree op vakantie? Tips bij reizigersdiareeWordt je vakantie verknoeid doordat je steeds weer naar het toilet moet? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met r…
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Oorzaken van diarreeBij diarree is meestal het maag-darm kanaal door een bacterie of virus geinfecteerd. je spreekt dan ook van een buikgrie…
Water drinken is noodzakelijkWater drinken is noodzakelijkBestaat er een functie voor het drinken van water? Wat is de reden waarom wij, de mens, voldoende water moeten drinken?…
Uitdrogingsverschijnselen hond: herkennen uitdroging hondUitdrogingsverschijnselen hond: herkennen uitdroging hondWat zijn de uitdrogingsverschijnselen bij een hond? Hoe kun je uitdroging bij een hond herkennen? Afhankelijk van zijn l…

Reageer op het artikel "Vochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaan"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Diarree
Medische informatie…
Schrijf mee!