InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorzaken van diarree

Oorzaken van diarree

Bij diarree is meestal het maag-darm kanaal door een bacterie of virus geinfecteerd. je spreekt dan ook van een buikgriep. Kenmerkend hierbij is dat er meer ontlasting is als voor iemand normaal is en het is vaak ook dun tot waterdun. Diarree gaat meestal weer over binnen vier tot zeven dagen.

Klachten bij diarree

De meest voorkomende klachten bij diarree zijn het vaak naar de wc moeten voor de ontlasting die dun tot waterdun is. Vaak zijn er kort voor de diarree heftige buikkrampen aanwezig. Soms gaat dit in de eerste dagen ook gepaard met braken.

Rotavirus

Dit virus komt vooral veel voor bij baby's en peuters. Het zorgt voor vaak braken en diarree die soms waterdun kan zijn. Een kwart van deze kinderen zijn ook verkouden, hebben oorpijn of hebben luchtwegproblemen.

Het eten van besmet voedsel

Deze diarree wordt veroorzaakt door een bacterie en begint vaak een dag na het eten van besmet voedsel of water. Ook hier kun je vaak van aan het braken komen met heftige buikkrampen gevold door (water) dunne diarree. Zowel voor het krijgen van diarree door een virus of bacterie is vaak geen behandeling nodig.

Uitdroging

Uitdroging is een belangrijke complicatie die kan voorkomen als er sprake is van waterdunne diarree. Dit geld vooral bij kinderen onder de twee jaar en ouderen boven de zeventig jaar. Hoe langer er sprake is van waterdunne diarree hoe groter de kans op uitdroging. Het risico op uitdroging is groter als er ook nog vaak gebraakt wordt en er koorts aanwezig is. Bij koorts verliest men vocht door de huid. Het is daarom van belang als iemand diarree heeft en/of braken moet, voldoende vocht tot zich neemt, ook als het kort erna weer uitgebraakt wordt. Er blijft toch altijd minimaal wat achter in de maag, en in de tijd van het drinken en het braken heeft het lichaam in ieder iets van het vocht op kunnen nemen.

Symptomen van uitdroging

Er moet in ieder geval diarre en/of braken aanwezig zijn en:
  • opvallend veel dorst
  • sufheid of verwardheid
  • (neiging) tot flauwvallen
  • verminderde urineproductie
  • bij kinderen: huilen zonder tranen

Reizigersdiarree

Reizigersdiarree ontstaat vaak al binnen vijf dagen na aankomst op een vakantiebestemming of begint als mensen net terug zijn van vakantie. De grootste reden voor het krijgen van reizigersdiarree is het eten en drinken van besmet voedsel. Hieronder wordt verstaan het eten van, rauwkorst, ongepasteuriseerde melk, fruit, schaal en schelpdieren, ijs (blokjes), onvoldoende verhi voedsel of drinken of het met besmet water bereid voedsel.

Voorkomen van reizigersdiarree

  • goede hygiëne
  • besmet water of voedsel vermijden
  • voor alles water in gebottelde flessen gebruiken of het kraanwater eerst goed koken.
  • niet uit kraampjes eten
  • geen rauwe groente of andere producten eten
  • geen ijsblokjes of onverpakt ijs eten

Mensen die op vakantie gaan kunnen het beste ORS en Loperamide meenemen. Dit is bij de apotheek te verkrijgen. ORS zorgt er voor dat tijdens de diarree vocht wordt vastgehouden in het lichaam, de kans op uitdroging is dan minder groot.
Loperamide zorgt dat de diarree minder wordt.

Advies

  • Drink meer dan anders
  • Eet gewoon naar behoefte, een speciaal dieet is niet nodig
  • Het gebruik van medicijnen is ook niet nodig
  • De diarree gaat meestal met een paar dagen weer vanzelf over
  • Was je handen goed nadat je op de wc bent geweest of het verzorgen van een luier
  • Beker, bestek ect meteen reinigen na gebruik, om herbesmetting tegen te gaan.
Gerelateerde artikelen
Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingBuikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingEen buikgriep is iets heel naars om mee te maken. Vaak lig je uren over te geven en stroomt daarnaast de diarree er aan…
Rotavirus: heftige diarree, uitdroging bij baby of zuigelingRotavirus: heftige diarree, uitdroging bij baby of zuigelingDoor toedoen van voeding, de weerstand en hygiëne kan een baby snel worden geïnfecteerd met bacteriën of een virus. Bij…
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBuikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen maag-darminfectie of gastro-enteritis noemen we in de volksmond ook wel buikgriep. Het gaat om een ontsteking van he…
Buikgriep behandeling en symptomenBuikgriep behandeling en symptomenWanneer we spreken over buikgriep, dan hebben we het eigenlijk over de aandoening die artsen gastro-enteritus noemen. Le…

Reageer op het artikel "Oorzaken van diarree"

Reacties

Mirjam (infoteur), 18-08-2008 00:31 #2
Je hebt eigenlijk ook wel gelijk. Ik heb het veranderd.

Rvermaat (infoteur), 17-08-2008 15:28 #1
De titel is een beetje verwarrend. Diarree is een aandoening die je ook kunt hebben wanneer je géén buikgriep hebt. Ook kan je buikgriep hebben zonder diarree… Misschien beter om dat aan te passen?

Infoteur: Mirjam
Laatste update: 18-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!