InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Rotavirus: heftige diarree, uitdroging bij baby of zuigeling

Rotavirus: heftige diarree, uitdroging bij baby of zuigeling

Rotavirus: heftige diarree, uitdroging bij baby of zuigeling Door toedoen van voeding, de weerstand en hygiëne kan een baby snel worden geïnfecteerd met bacteriën of een virus. Bij het rotavirus kan een kind mogelijk door speelgoed van andere kinderen worden besmet. Het leidt tot zeer dunne aanhoudende diarree, waarbij de baby soms overgeeft. Er is dan sprake van uitdroging en dus dienen de ouders goed op te letten. Wat houdt het rotavirus in, wat zijn de gevolgen en waarom is het regelmatig aanleiding voor een ziekenhuisopname?

Rotavirus

Aanhoudende dunne ontlasting

Veel winderigheid en het hebben van zeer dunne ontlasting bij de baby, kan door een virus worden veroorzaakt. Veel volwassenen zijn drager van virussen, maar hebben er geen last meer van. Baby’s daarentegen zijn nog niet tegen dergelijke virussen opgewassen en kunnen daardoor heftige diarree krijgen. Er wordt verondersteld dat bijna alle kinderen er zeker eens mee te maken krijgen. De dunne ontlasting leidt tot uitdroging en zorgt er in de derdewereldlanden voor circa een half miljoen kindersterftes per jaar. In ons land zijn de kansen voor herstel veel gunstiger, doordat het kind beter voedsel krijgt en daardoor een goed werkend immuunsysteem heeft. Onverhoopt kan het kind worden opgenomen om zo via infuusbehandeling snel te herstellen. Wat is de oorzaak van deze aanhoudende diarree?

Buikgriep en mate voorkomen

Het rotavirus veroorzaakt verschillende reacties in de darmen. Primair gaat het om buikgriep, waarbij het kind veel buikpijn kan hebben. Het gaat vaak gepaard met gasophoping, waterige diarree, misselijkheid, verhoogde temperatuur, braken en uitdroging. Het virus heeft een incubatietijd van twee dagen, waarna men drie dagen tot een week last heeft van klachten. Deze vorm van buikgriep komt meestal voor bij een leeftijd van zes maanden tot twee jaar. Soms komt het nog tot het vijfde levensjaar voor. Daarbij komt het vaker tijdens de wintermaanden of lente voor, waarbij het middels contact tussen spelende kinderen snel kan verspreiden. Deze virusinfectie is de voornaamste reden om kinderen in deze leeftijdscategorie in het ziekenhuis te laten opnemen.

Hoe raakt men besmet?

Een kind of persoon raakt met met dit virus besmet door onreinheid. Oftewel men komt op de één of andere manier in contact met het virus, waarna het via vingeraanraking via de mond wordt opgenomen. Denk aan overdracht via ontlasting van anderen, virusdeeltjes in braaksel en smerige spullen of handen. Het kan bijvoorbeeld gaan om besmet speelgoed, waarna het kind via de vingers het virus binnenkrijgt. Properheid rondom de baby is altijd noodzakelijk, zodat de kans op eventuele besmetting minimaal is.

Medische hulp bij rotavirus

Indien het gaat om ernstige buikgriep kan de baby of zuigeling veel vocht verliezen. Het is voor de ouders van belang om oplettend te zijn. Bij aanhoudende klachten is het altijd van belang om het kind te laten beoordelen door de huis- of kinderarts. Tijdige hulp middels rehydratatie drankjes (ORS) zorgt ervoor dat de uitdroging wordt opgeheven. Het kan soms inhouden dat het kind aan het infuus moet. Soms moet enige vorm van medicatie worden toegediend. Er zijn twee inentingen beschikbaar, waarmee een rotavirusinfectie kan worden bestreden.

Nazorg

Ondanks dat het virus na behandeling snel is uitgewerkt, zal het kind nog enige tijd dunnere ontlasting houden. Het darmslijmvlies is namelijk door het virus aangetast en heeft nog enige tijd nodig om te herstellen. Dit kan enkele weken duren, voordat het kind weer een normale darmflora heeft. Kleine harde voedseldeeltjes kunnen dus nog in de poep aanwezig zijn. Denk aan de wat hardere worteltjes. Daarnaast dient men tijdens de verzorging altijd goed de handen te wassen. Speelgoed waarmee het kind in aanraking is geweest, dient men schoon te maken. Het vormt een potentiële besmettingsbron, waardoor anderen ook kunnen worden geïnfecteerd. Goede zorg, nazorg en hygiëne zijn van wezenlijk belang, om aanvullende problemen te vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotavirus

Reageer op het artikel "Rotavirus: heftige diarree, uitdroging bij baby of zuigeling"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Kinderen
Special: Ontlastingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!