InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prikkelbare darm syndroom: darmkramp, diarree of opstopping

Prikkelbare darm syndroom: darmkramp, diarree of opstopping

Prikkelbare darm syndroom: darmkramp, diarree of opstopping Een spastische darm waarbij men vage klachten aan de darmen of buik heeft, komt veel voor. Er wordt verondersteld dat tot op een vijfde van de bevolking van het prikkelbare darm syndroom last heeft, waarbij het vaker voorkomt bij vrouwen. De darmen maken daarbij ongewone bewegingen, waardoor pijnlijke klachten of overgevoeligheid wordt veroorzaakt. Wat houdt PDS in, wat zijn de klachten en hoe kan het worden behandeld?

Prikkelbare darm syndroom

Functie van de darmen

Reeds in de mond worden zetmelen omgezet naar glucose. In de maag worden bacteriën door maagzuur onschadelijk gemaakt en worden eiwitten afgebroken tot essentiële aminozuren. Vervolgens wordt het resterende mengsel aan de dunne darm tezamen met gal toegevoegd. Zo worden koolhydraten met vetten verder verteert en omgezet in energie. In de dikke darm worden resterende mineralen eruit gehaald en wordt vocht onttrokken. Middels dit principe verwerken de darmen ons voedsel tot energie en opneembare stoffen.

Vage klachten PDS

Buikklachten, pijnlijke maag of darmen waarbij geen veroorzaker valt aan te wijzen, wordt onder de groep PDS geschaard. Oftewel het zijn onverklaarbare aandoeningen aan de darmen, waarvoor geen veroorzaker kan worden aangewezen. De onduidelijke klachten worden veroorzaakt door een tweetal redenen. Enerzijds kan het darmslijmvlies geïrriteerd zijn waardoor het overgevoelig is geworden. Anderzijds kunnen de darmen ongewone bewegingen maken of verkrampen.

Vermoedelijke oorzaken

Het hebben van vage klachten kan door uiteenlopende redenen worden veroorzaakt. Bepaald voedsel kan lastiger door de darmwand worden opgenomen. Denk aan grote eiwitten of bepaalde koolhydraten. In een vergevorderd stadium kan dit leiden tot intolerantie voor lactose, gluten of andere stoffen, waardoor ernstig pijnlijke klachten kunnen ontstaan. In het geval van PDS betreft het een mindere gevoeligheid voor deze stoffen. Daarnaast kan het worden veroorzaakt door een darminfectie. Ook kunnen er verstoppingen van toepassing zijn, waardoor de darmen ongewone bewegingen moeten maken om de ontlasting op gang te brengen. Dit kan op zijn beurt weer diarree veroorzaken. Ook is er een duidelijke relatie tussen stress en spanningen met pijnlijke darmklachten. Denk aan het hebben van koliekpijn veroorzaakt door melkzuuropbouw, waardoor men ernstige darmkrampen krijgt. Soms wordt het veroorzaakt door bekkenbodemproblemen door toedoen van een onjuiste spierspanning na de bevalling.

Symptomen prikkelbare darm syndroom

Het syndroom uit zich meestal in pijnlijke buikklachten gepaard gaande met verschillende ontlastingsproblemen. Denk aan aanhoudende diarree, slijmerige ontlasting of juist een vol gevoel. Daarnaast kunnen de pijnen bij veel stress darmkramp geven. Het gaat vaak om navelpijn of pijn onderin de buik. Daarbij kunnen de klachten in verschillende gradaties voorkomen. Het kan gaan om vage af en toe voorkomende buikklachten tot aanhoudende overheersende klachten.

Stoelgang

Omdat de aandoening deels door de voeding wordt veroorzaakt, verergeren de klachten na het eten. Dit kan door gasvorming worden veroorzaakt of een pijnlijke reactie van de dunne darmen om ongewenste stoffen snel af te voeren. Het leidt daarbij vaak tot dunne soms iets groene diarree. De persoon zal vaker dan normaal de drang hebben om naar het toilet te gaan. Omdat het om dunne diarree gaat, zal de persoon het niet meer kunnen ophouden. Daarbij neemt dus de kans op een ongelukje toe. Het gaat tezamen met winderigheid, overmatig scheetjes of boertjes moeten laten en geluiden in de buik. Daarbij kan de buik opzetten of juist een dik gevoel geven. In het andere uiterste geval wordt de ontlasting erg hard, waardoor het opstoppingen veroorzaakt.

Verschil met ernstige ontstekingen

Darmaandoeningen kunnen in verschillende vormen voordoen. Betreft het een darmvliesontsteking, zoals bij colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn dan zullen de klachten ernstig zijn. Het gaat daarbij om inwendige etterende ontstekingen, welke tot bloedingen kunnen leiden. Het gaat gepaard met minder goede voedselopname, waardoor de persoon stevig kan vermageren. Ernstig vermageren kan ook een teken zijn van tumoren in de dunne darm en dus dient men bij overmatige buikklachten altijd medisch te worden gekeurd.

Meerdere vormen van behandeling

Heeft men vage klachten met weinig overlast dan wordt men meestal niet behandeld. Het is van belang om op de voeding te letten, zodat een patroon kan worden herkend. Op wat voor eten reageert het lichaam met darmpijn en welk voedsel wordt eenvoudig verteerd. Is er sprake van heftige pijn dan kunnen pijnstillers en medicatie voor het verbeteren van de ontlasting helpen. Denk aan bulkvormers tegen verstoppingen, diarreeremmers of middelen om de natuurlijke darmbeweging te stimuleren. Ook geregeld ontspanning is van belang om stress af te kunnen laten vloeien, waarbij men niet teveel verplichtingen moeten hebben. Laat u verder door de huisarts adviseren hoe u van uw darmklachten kunt afkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSOpgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSEen opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een o…
Diarree na het avondeten: pijnlijk en vervelendDiarree na het avondeten: pijnlijk en vervelendBehoor je bij het selectief groepje dat na het avondeten direct naar de wc moet? Waterige en dunne ontlasting korte tijd…
Prikkelbare dikke darm of spastische darmPrikkelbare dikke darm of spastische darmNormaal wordt de darminhoud voortgestuwd door regelmatige, gecoördineerde spiersamentrekkingen, waardoor een golfbewegin…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/behandeling/

Reageer op het artikel "Prikkelbare darm syndroom: darmkramp, diarree of opstopping"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlastingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!