InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spastische darm

Spastische darm

Spastische darm Het prikkelbare darm syndroom, oftewel: het hebben van een spastische darm, kan erg lastig en pijnlijk zijn. Wat is precies een spastische darm, welke klachten treden hierbij op en hoe kun je deze klachten zoveel mogelijk proberen te voorkomen? Lees het hier.

Wat is een spastische darm?

Een spastische darm wordt ook wel een prikkelbare darm genoemd. Vaak wordt dit in de vorm van een syndroom genoemd: het prikkelbare darm syndroom. Het is een chronische stoornis in de darmen die bij vrij veel mensen voorkomt, wat kan zorgen voor dagelijkse buikkrampen. Een spastische darm ontstaat door het abnormaal en krampachtig samentrekken van de dikke darm. Een spastische darm is de meest voorkomende chronische darmstoornis.

Klachten bij een spastische darm

Mensen met een spastische darm kunnen last hebben van:
  • Buikpijn (kramp; voornamelijk heftig reagerend bij bepaalde voedingsmiddelen zoals ui, koolsoorten, prei, etc.)
  • Buik die opgezet is
  • Opgeblazen gevoel
  • Dunne ontlasting (diarree)
  • Obstipatie (verstopping van de darmen)
  • Flatulentie (winderig)

Opmerking: het ontlastingpatroon kan zeer verschillen bij mensen met een spastische darm. De een heeft diarree terwijl de ander juist met een verstopping kampt.

Naast buikklachten kunnen er ook klachten optreden als vermoeidheid, slapeloosheid, rugpijn en hoofdpijn.
Het wil niet zeggen dat iemand met een spastische darm deze klachten allemaal en/of iedere dag heeft. Dat kan per periode verschillen.

Klachten van een spastische darm verminderen

Wat veel invloed op de darmen kan hebben is stress. In periodes van stress of spanning kunnen de darmkrampen en pijn erger worden. Dit wil niet zeggen dat stress de oorzaak is van een spastische darm, maar vaak verergert het wel de klachten die horen bij een spastische darm. Probeer dus in eerste instantie stress te vermijden.

Ook belangrijk bij een spastische darm zijn:
  • Eet gevarieerd
  • Probeer zo vezelrijk mogelijk te eten
  • sport/beweeg (minstens een half uur per dag)
  • drink voldoende water (1.5 à 2 liter per dag)

Medicijnen en homeopathische middelen tegen spastische darmklachten

Bij een opgeblazen gevoel is Rennie Deflatine een medicijn die de lucht in de maag en darmen kan doen verdwijnen. Rennie Deflatine bestaat uit een strip zuigtabletten. Dit medicijn is de koop bij de drogist en apotheek.

Om de opgeblazen buik tegen te gaan kun je Iberogast innemen. Dit is een druppelflesje, te koop bij de apotheek. Doe drie maal daags 10 druppels in een glas water en drink het leeg. Het zorgt voor een betere werking van de darmen.

Wat ook de werking van de darmen positief beïnvloed is Probiotica. Een probioticum is een losse poeder of een capsule (met daarin poeder) dat je oplost in water of met water inneemt. Het is te koop bij de drogist, apotheek en de Tuinen.

Belangenvereniging

Mensen met een spastische darm kunnen terecht bij belangenvereniging PDS (Prikkelbare Darm Syndroom belangenvereniging). Deze belangenvereniging heeft de volgende doelen: mensen met een spastische darm steunen met hun ziekte o.a. door lotgenotencontact aan te bieden, voorlichting te geven aan mensen met een spastische darm en aan artsen, het stimuleren van onderzoek naar de oorzaken en de behandelmethodes van een spastische darm en de behandeling van een spastische darm en de zorg eromheen verbeteren.

Lees verder

© 2011 - 2018 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Spastische darm: prikkelbare darmSpastische darm: prikkelbare darmEen spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan ee…
Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)Het prikkelbare darm syndroom. Een term die doktoren gebruiken voor een aandoening waar eigenlijk niet duidelijk aan te…
Als je last hebt van een spastische/prikkelbare darmAls je last hebt van een spastische/prikkelbare darmWanneer je last hebt van een spastische darm (ookwel prikkelbare darmsyndroom genoemd) is dat erg vervelend. Gelukkig is…
Bronnen en referenties
  • http://www.leerwiki.nl/Wat_is_een_spastische_darm
  • http://www.pdsb.nl/index1.php?page=10

Reageer op het artikel "Spastische darm"

Reacties

Blansaer Carine, 15-06-2018 18:25 #2
Heb dikwijls te maken met dit ongemak, vooral op vakantie en tijdens vliegtuigreizen.
Gaat gepaard met misselijkheid en algemene zwakte. Is er een verband?

Edward, 16-10-2016 10:17 #1
Ik heb last van spastische darmen, is het verstandig dat ik nu omecat 20mg capsules gebruik als gevolg van een
virus?

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 19-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijk ongemak
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!