InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prikkelbare darm syndroom, coeliaki en ziekte van crohn

Prikkelbare darm syndroom, coeliaki en ziekte van crohn

Prikkelbare darm syndroom, coeliaki en ziekte van crohn Prikkelbare darm syndroom ook wel pds genoemd is een chronische darmstoornis. Er zijn veel namen hiervoor bekend, bijvoorbeel prikkelbare darm syndroom (pds), spastisch dikke darm, spastische colon of in het Engels irritable bowel syndrome (ibs). Prikkelbare darm syndroom is een verzamelnaam voor chronische darmstoornissen.

Wat zijn de symptomen van prikkelbare darm syndroom?

  • Obstipatie en/of diarree
  • Flatulentie
  • Gasvorming
  • Krampen
  • Direct na de maaltijd aandrang
  • Opgeblazen gevoel

Hoe ontstaat prikkelbare darm syndroom?

De werkelijke oorzaak is nog niet bekend, wel komt het steeds meer voor. Er wordt geschat dat minimaal 20% van de wereldbevolking prikkelbare darm syndroom heeft. Het komt aanzienlijk meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Prikkelbare darm syndroom kan variëren in ernst in bepaalde periodes. Een veel voorkomende factor die een rol kan spelen is stress. Ook voedselallergie of voedselintolerantie wordt vaak in verband gebracht met prikkelbare darm syndroom. Soms zijn er periodes met weinig klachten. Parasieten kunnen echter ook dezelfde klachten geven en daarom is het altijd verstandig om een triple feces test aan te vragen bij de huisarts. Er wordt dan drie dagen lang ontlasting verzameld welke vervolgens naar een laboratorium verzonden wordt om parasieten uit te sluiten of juist te bevestigen.

Coeliakie of ziekte van crohn

Soms kunnen de klachten van prikkelbare darm syndroom erg lijken op de klachten van coeliakie of ziekte van Crohn. Daarom wordt geadviseerd om daar eerst op te laten testen.

Wat is coeliakie?

Coeliakie is een glutenintolerantie, het niet kunnen verdragen van gluten. Gluten komen voor in: tarwe, rogge, gerst, spelt. Gluten zitten in een heleboel producten. Gelukkig staat er tegenwoordig vaak op een product of het glutenvrij is. Twijfel je of je coeliakie hebt? Dan is een bezoek aan je huisarts aan te raden, die kan je eventueel doorsturen naar een diëtiste.

Wat is de ziekte van Crohn?

De ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het spijsverteringskanaal. De symptomen van Crohn zijn anders dan bij coeliakie of prikkelbare darm syndroom. Bij de ziekte van Crohn komen ook vaak vermoeidheid, gewichtsverlies, bloedarmoede en bloed bij de ontlasting voor. Twijfel je of je de ziekte van Crohn hebt? Dan is een bezoek aan de huisarts aan te raden.

Onderzoek prikkelbare darm syndroom

Een onderzoek naar prikkelbare darm syndroom begint bij een bezoek aan de huisarts, die kan dan voelen aan de buik en in de anus of er eventuele afwijkingen zijn. Soms doet de huisarts dit niet zelf en hij stuurt je dan door naar het ziekenhuis. Ook kan je worden doorverwezen voor een colonscopisch onderzoek. Een colonscopie is een onderzoek waarmee ze met een slang in de dikke darm kunnen kijken. Hier kijken ze met een camera naar eventuele afwijkingen. Daarnaast kunnen er eventueel noodzakelijke behandelingen via de colonscoop uitgevoerd worden, zoals het verwijderen van poliepen.

Diagnose prikkelbare darm syndroom

Er is helaas te weinig onderzoek verricht naar prikkelbare darm syndroom om een behandelplan te maken. Vaak worden er leefregels gegeven die de patiënt aan kan houden. Een eetdagboek bijhouden voor jezelf kan soms inzicht geven waar je op reageert qua voeding, waardoor je bepaalde voeding uit je dieet kan schrappen (overleg in dit geval met een diëtist zodat je geen voedingstoffen te kort komt). Ook probiotica kan verlichting geven waardoor de darmen in balans blijven. Eventuele diarreeremmers of laxeermiddelen kunnen helpen maar langdurig gebruik wordt afgeraden. Tegen de winderigheid kunnen producten worden ingenomen op basis van simeticone, dit is bij de drogist verkrijgbaar.

Lees verder

© 2015 - 2019 Taranaomi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Spastische of prikkelbare darm, behandeling en symptomenSpastische of prikkelbare darm, behandeling en symptomenHet prikkelbare darm syndroom (PDS) wordt ook wel het irritable bowel dyndrome (IBS) of spastische darm genoemd. Het pri…
Prikkelbare dikke darm of spastische darmPrikkelbare dikke darm of spastische darmNormaal wordt de darminhoud voortgestuwd door regelmatige, gecoördineerde spiersamentrekkingen, waardoor een golfbewegin…
Bronnen en referenties
  • www.glutenvrij.nl
  • https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-prikkelbaredarmsyndroom-pds
  • www.mlds.nl

Reageer op het artikel "Prikkelbare darm syndroom, coeliaki en ziekte van crohn"

Infoteur: Taranaomi
Gepubliceerd: 08-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!