InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDS

Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDS

Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDS Een opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een opgezwollen buik of opgezette buik na het eten), winderigheid of een wisselend ontlastingspatroon (afwisselend verstopping en diarree)? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van het prikkelbare darmsyndroom, afgekort als 'PDS'. Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen. PDS komt vooral voor tussen het 15e en 65e levensjaar. Ernstige PDS-klachten kunnen veel impact hebben op de kwaliteit van leven.

Prikkelbare darm: opgezwollen buik na eten en diarree/obstipatie

Wat is een prikkelbare darm?

BIJ PDS is er sprake van een afwijkende motoriek (bewegingsfunctie) van de darm. Als gevolg van bepaalde prikkels ontstaat er een verstoring of afwijking in het kneden en voortstuwen van ontlasting. Hierdoor werkt je darm snel of juist te langzaam of een combinatie van beide. Dit werkt verstorend op de verwerking van voedsel tot ontlasting, wat allerlei klachten veroorzaakt.

Wat veroorzaakt een prikkelbare darm?

De precieze oorzaak van prikkelbare darm is (nog) niet bekend. Wel lijkt het erop dat de klachten deels berusten op verstoring van de bewegingsfunctie van het maag-darmkanaal. Vaak spelen meerdere factoren een rol, bijvoorbeeld stress in combinatie met bepaalde voedingsmiddelen. Bij veel mensen met een prikkelbare darm lokt een bepaald soort voedsel de klachten uit. Voorts blijkt dat bij mensen met een prikkelbare darm allerlei onaangenaam aanvoelende signalen vanuit het spijsverteringskanaal sneller aan de hersenen worden doorgegeven dan bij mensen die geen PDS hebben. Ook spelen mogelijk bij een deel van de mensen met een prikkelbare darm ontstekingscellen in de darmen een rol. Wat namelijk opvalt is dat bij een deel van de mensen met een prikkelbare darm de verschijnselen begonnen na een heftige maag-darminfectie, in de volksmond ook wel buikgriep genoemd.

Wat zijn de klachten bij een prikkelbare darm?

De meest voorkomende klachten bij een prikkelbare darm zijn:
  • Recidiverende buikpijn en/of buikkrampen, vaak in de onderbuik of rond de navel. Na de stoelgang wordt de pijn vaak minder.
  • Opgeblazen gevoel, een opgezwollen buik. Een opgezwollen buik ontstaat doordat de darm na het eten gaat kneden waarbij er lucht vrijkomt. Hierbij kun je ook last krijgen van oprispingen, winderigheid (het laten van scheetjes), gerommel in de buik en buikpijn.
  • Een verandering van de frequentie van de stoelgang; je moet meer dan drie keer per dag of minder dan drie keer per week naar het toilet voor de grote boodschap).
  • Abnormale ontlasting, dat wil zeggen extra hard (harde ontlasting), losgebonden of juist waterig (diarree).
  • Abnormale ontlastingspassage, waarbij je moet persen bij de ontlasting of je voelt voortdurende sterke aandrang op te poepen of je hebt het gevoel dat je na de stoelgang je darmen nog niet helemaal leeg zijn.
  • Slijm in de ontlasting.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De diagnose PDS wordt gesteld na het redelijkerwijs uitsluiten van somatische aandoeningen.Er moet dus geen andere goede lichamelijke verklaring zijn voor de verschijnselen. Ook moeten de klachten langer dan een half jaar bestaan voordat de diagnose gesteld kan worden en moeten de klachten drie maanden actief aanwezig zijn geweest.

Hoe wordt een prikkelbare darm behandeld?

Er is geen behandeling of medicijn dat je van deze kwaal kan genezen. Leefregels en voedingsadviezen staan centraal bij de behandeling van een prikkelbare darm. Ook kunnen een aantal medicijnengegeven worden, die bijvoorbeeld tijdelijk de kramp doen afnemen. Ook zijn er middelen die de darm meer inhoud geven waardoor de klachten kunnen verminderen.

Je eigen ervaring/mening? Geef hieronder je reactie!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verstopping; wat doe je eraan en hoe voorkom je het?Verstopping, een vervelend verschijnsel in je buik. Je stoelgang is ontregeld, je ontlasting zit vast en komt er met moe…
Diagnose: buikpijnBuikpijn kan erg lastig zijn om te diagnosticeren. Met het onderstaande schema kunt u een aantal veelvoorkomende oorzake…
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Gezondheid: Buikpijn ... het komt veel voorGezondheid: Buikpijn ... het komt veel voorRelatief veel mensen hebben met enige regelmaat last van de buik, waarbij last van de buik verschillende zaken kan betek…
Huismiddeltjes tegen chronische darmontstekingChronische darmontsteking (waarvan de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa het meest voorkomen) veroorzaken veel last. E…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Nastco

Reageer op het artikel "Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDS"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgeblazen gevoel
Medische informatie…
Schrijf mee!