InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoel

Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoel

Iedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dyspepsie genoemd. Dyspepsie is de medische term voor pijn of een onaangenaam gevoel rond de maagstreek. In de volksmond noemen we dit verschijnsel vaak "een opgeblazen gevoel" of "een zware maag". De oorzaken van dit ongemak kunnen zeer uiteenlopend zijn.

Symptomen

De symptomen van dyspepsie zijn voor de meeste mensen wel bekend. Men heeft last van een ongemakkelijk of pijnlijk gevoel rond de maagstreek, voelt zich misselijk en men kan ook last hebben van winderigheid en 'gerommel' in de buik.
De buik kan ook enigszins opgezwollen zijn waardoor de kledij onaangenaam kan gaan spannen. In ergere vormen kan men ook last krijgen van diarree en moet men soms overgeven.

Oorzaken

Een zware maag kan heel wat verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is de productie van bacteriële gassen in het lichaam omdat de maaltijd niet volledig verteerd kan worden. Zuivelproducten kunnen het opgeblazen gevoel versterken, en ook door vet voedsel kan men dit gevoel ervaren omdat vet de werking van de maag vertraagt. Om de vertering zo goed mogelijk te laten verlopen is het belangrijk voldoende te drinken bij de maaltijd.

Een opgeblazen gevoel kan ook te wijten zijn aan de menstruatie, aan lactose- of fructose-intolerantie of aan het onbewust inslikken van lucht tijdens het eten. Dit zijn veelvoorkomende directe oorzaken van dyspepsie.

De eerder opgenoemde symptomen kunnen ook een ernstiger oorzaak hebben dan de slechte vertering van voedsel. Aandoeningen zoals een darmobstructie, het prikkelbaredarmsyndroom en de aanwezigheid van wormen in het lichaam kunnen ook aan de basis liggen van maagpijn of een ongemakkelijk gevoel. Dit zijn dan eerder indirecte oorzaken.

Het gevoel verhelpen

Het opgeblazen gevoel kan enigszins verlicht worden door het maken van een wandelingetje na de maaltijd. Door het rondwandelen worden bepaalde hormonen in het lichaam geproduceerd die de vertering stimuleren. Om de luchtbelletjes in de maag en darmen te laten afbreken kan men kruidenthee drinken.
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyspepsie

Reageer op het artikel "Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoel"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 02-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!