InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling van hernia

Behandeling van hernia

Een hernia is een uitstulping van een orgaan of een weefsel die zenuwen bekneld. Een hernia kan worden behandeld door rust in combinatie met fysiotherapie. In ernstiger gevallen is een operatie vereist.

Wat is een hernia?

Een hernia is een uitstulping van een orgaan of een weefsel. Deze uitstulping zorgt ervoor dat het orgaan of weefsel zich niet meer in de lichaamsholte bevindt waar het zich normaliter in bevindt. Er zijn verschillende vormen van hernia. De bekendste hernia is de hernia in de tussenwervelschijf.

Diagnose hernia

De diagnose wordt gesteld naar aanleiding van een MRI –scan. Daarna hebt u een afspraak met de neuroloog, die de uitslag van de scan met u bespreekt en lichamelijk onderzoek doet. Hij test of er zenuwwortels zijn bekneld, onderzoek het gevoel en de kracht in uw benen en test de reflexen. Op grond van de scan en de tests wordt de diagnose gesteld.

Voor de herniabehandeling

Voorafgaand aan een herniabehandeling wordt met röntgenapparatuur gekeken naar de ernst van de hernia. In de eerste instantie moet de patiënt rust houden en bukken, tillen en andere houdingen die slecht zijn voor de rug, zoveel mogelijk voorkomen. Deze methode wordt vaak gecombineerd met behandelingen bij de fysiotherapie.

Behandeling van een hernia

De behandeling van een hernia neemt veel tijd in beslag. De tussenwervelschijf moet zich terugtrekken naar zijn oorspronkelijke positie en dit is een langdurig proces. Rusten is een essentieel onderdeel van de behandeling van een hernia. Een herniabehandeling vereist dat de tussenwervelschijf van de patiënt in de oorspronkelijke positie terugkeer en dat gebeurt grotendeels als het lichaam rust. In de meeste gevallen kan een hernia dus worden verholpen met rust, gecombineerd met fysiotherapie.

De meeste patiënten ervaren na twee maanden al een duidelijke verbetering. Bij sommigen zijn de klachten zelfs helemaal verdwenen.

Hernia & bewegen

Een misverstand is dat een herniapatiënt alleen plat op bed zou mogen liggen. Als u een hernia heeft, is het belangrijk om toch te bewegen. Met name wandelen is goed voor het herstel van de rug. U kunt beter geen sporten doen waarbij u draaiende bewegingen moet maken.

Operatie hernia

Als de klachten langer dan twee maanden duren, kan worden besloten tot operatief ingrijpen. Naarmate de hernia langer duurt, kunnen er verlammingsverschijnselen ontstaan. Dan is er een absolute operatie-indicatie en is spoed vereist.
In driekwart van de gevallen is chirurgisch ingrijpen dus niet nodig. In sommige gevallen ontkomt men echter niet aan een herniaoperatie. Bij een operatie wordt de binnenste kern van de tussenwervelschijf verwijderd.
Gerelateerde artikelen
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Een hernia: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van rugpijn. In sommige gevallen is er dan sprake van een hernia. Een hernia is een zeer ve…
Help, ik heb een hernia!Help, ik heb een hernia!Veel mensen hebben regelmatig last van rugpijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Veel en zwaar tillen, een verkeer…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Moderne behandelmethoden bij een herniaModerne behandelmethoden bij een herniaEen hernia. Niet het leukste wat er is. Toch zijn er veel behandelingen mogelijk bij een hernia. Vroeger werd iemand met…
Bronnen en referenties
  • Wza.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Behandeling van hernia"

Reacties

Kim Blok, 28-11-2011 01:42 #2
Ik heb al maanden last van een beginnende hernia. Hernia klachten ook MRI scan gemaakt en daaruit is opgemaakt dat het een beginnende hernia is maar pijnmedicaties zoals voltarine of cataflam injecties dagelijks helpt maar eventjes en is naar een 2uur al weer uitgewerkt. Nu ben ik onder behandeling van Fisiotherapie. Nog maar 3 behandelingen gehad. Ik krijg van die electrische draadjes op mijn rug geplakt en dan krijg ik stroom naar mijn rug.(ik woon in Egypte en dit is fysiotherapie hier). Plus daarna wordt er met een aantal masseerapparaten mijn rug gemaseerd met een soort gel het voelt best fijn. Maar nu lig ik in bed en ik heb heel erg last van mijn rechterbeen pijn straalt door naar mijn voeten rechts maar ook aan de linkerkant van mijn linkervoet? Is dit normaal hoort dit erbij? Ik heb ook aan de arts aangegeven dat ik best veel doe in huis bv dat ik bij het koken door het staan best veel pijn snel in mijn onderrug en rechterbeen krijg. of zoals nu achter de comp omdat ik dus zit. Als ik dus er bij ga liggen op mijn linkerzijde dan gaat de pijn weg? In elk geval wordt het minder? Wat raden jullie aan? Ik zou graag advies willen hebben? De arts hier rade me af om te gaan wandelen in de zin dat ze bang is dat ik dan nog meer last van mijn rug zal krijgen omdat ik bij het staan in de keuken of bij het stofzuigen aleen al heel snel super krachtige pijn in mijn onderrug krijg met doorstralen naar mijn rechterbeen voorral hevig pijn? Wat raad u mij aan? En welke medicatie kan ik het beste gebruiken? Of moet ik inderdaad eerst die aantal keren fysiotherapien volgen?

Vincent, 04-07-2011 01:07 #1
Een zeer interessant artikel! Momenteel ben ik bezig met http://herniasymptomen.com waar mooie aanvullende informatie te vinden is over hernia! Momenteel heb ik een stuk geschreven over hernia symptomen, later deze week verschijnen er artikelen over verschillende soorten hernia, behandelingen, ervaringen en oefeningen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 02-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!