InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?

Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?

Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia? Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wat is een hernia precies? Wat zijn de oorzaken van hernia en lage rugpijn? En wat zijn de belangrijkste symptomen en signalen, die erop wijzen dat je misschien een rughernia of nekhernia zou kunnen hebben? Wat zijn de belangrijkste klachten in de rug en nek bij een hernia? Hoe kom je erachter of jij inderdaad een hernia hebt en wat moet je vervolgens doen?

Wat is een hernia? En welke soorten hernia bestaan er?

Een hernia is een afknelling of irritatie van zenuwen in de rug of nek ten gevolge van het uitstulpen van de zachte massa in een tussenwervelschijf. De beknelling of irritatie zorgt vervolgens voor ernstige pijnklachten in de rug, nek, armen of benen. Ook kan er in plaats van rugpijn sprake zijn van een doof gevoel op de plaats van de hernia. Een hernia kan er ook voor zorgen dat spieren of spierreflexen niet meer werken zoals de bedoeling is. Behalve een rug- of nekhernia bestaan er ook nog minder voorkomende vormen zoals een navelbreuk of liesbreuk, die hier niet verder worden beschreven.

Wat zijn de oorzaken van een hernia en van lage rugpijn?

Waardoor iemand een hernia krijgt en een ander niet is niet altijd duidelijk. De kans op een hernia is groter naarmate je ouder wordt en mannen en vrouwen lopen een gelijke kans om een rughernia of nekhernia te ontwikkelen. Vaak is er sprake van zwakte van een tussenwervelschijf, waardoor de kans groter is dat door een vreemde draaibeweging of door je te vertillen een hernia van de rug of nek ontstaat. Zeker is dat te weinig bewegen, langdurig in de verkeerde houding zitten en een slechte conditie van de spieren de kans op een hernia doen toenemen net zoals dat geldt voor andere vormen van lage rugpijn.

Wat zijn de belangrijkste symptomen en klachten bij een hernia?

Bij een rughernia is er over het algemeen sprake van pijn in de rug of onderrug, die kan uitstralen naar een of beide benen. De pijn wordt heviger bij hoesten, niezen of persen. De pijn kan ook erger worden, wanneer de buik gezwollen is. Ook kan er sprake zijn van een verdoofd gevoel in de rug ter hoogte van de wervelkolom. Bij een nekhernia zijn er vaak meer klachten van pijn in de arm of schouder dan in de nek zelf en kan er krachtsverlies van de arm of hand optreden. Ook hoofdpijn is een verschijnsel dat dikwijls optreedt bij een hernia van de nek.

Hoe kom je erachter of jij misschien rugpijn of nekpijn hebt door een hernia?

Wanneer je klachten hebt, die overeenkomen met de hierboven beschreven symptomen van een rughernia of nekhernia kan het zijn dat die te wijten zijn aan een hernia. Houd er wel rekening mee dat slechts in vijf procent van de gevallen acuut optredende rugpijn een hernia als oorzaak heeft. De huisarts of een orthopeed kan met lichamelijk onderzoek bepalen of er inderdaad sprake is van een hernia of dat de nekpijn of rugpijn een andere oorzaak heeft. Een hernia zonder klachten bestaat ook en het kan dan ook zijn dat je helemaal niet merkt dat je een hernia hebt tot dit bij toevallig onderzoek blijkt.

Wat moet je doen, wanneer je denkt dat je een hernia hebt?

Allereerst moet je zeker weten dat jouw pijnklachten in de rug of nek inderdaad te wijten zijn aan een hernia. Je zult dus toch naar een arts moeten om zeker te zijn van de diagnose. Vervolgens zijn er verschillende mogelijkheden voor behandeling van een hernia, die varieren tussen een hernia operatie, speciale hernia oefeningen bij de fysiotherapeut en vooral rust en bedrust. Een hernia is niet altijd te opereren maar er kan vaak veel verlichting van de klachten worden bereikt door gerichte oefeningen, waarbij de spieren in het aangetaste gebied worden versterkt, en door rust op een speciaal matras.
Gerelateerde artikelen
Een hernia: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van rugpijn. In sommige gevallen is er dan sprake van een hernia. Een hernia is een zeer ve…
Behandeling van herniaEen hernia is een uitstulping van een orgaan of een weefsel die zenuwen bekneld. Een hernia kan worden behandeld door ru…
Help, ik heb een hernia!Help, ik heb een hernia!Veel mensen hebben regelmatig last van rugpijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Veel en zwaar tillen, een verkeer…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Last van een nekhernia?De officiële naam voor een nekhernia is cervicale hernia. Hernia staat voor breuk of uitpuiling. Bij een nekhernia is er…

Reageer op het artikel "Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?"

Reacties

Jeanne, 07-11-2016 07:29 #3
Ik heb een doof gevoel in heel mijn lichaam en suizen in mijn hoofd Kan het een hernia zijn?

Katja, 23-02-2015 07:02 #2
Hallo,

Ik ben 29 en heb wellicht een hernia. Begin vorige week had ik ontzettend pijn in rechterbeen, dus maar naar spoed. Daar dachten ze meteen aan hernia, dus naar huis met veel pijnstilling. Later in de week ging het iets beter, maar toch naar specialist geweest (binnen een 3tal weken mag in onder de mri en krijg ik een emg)
Nu is het zo dat het nog niet zeker is dat het een hernia is… (en dat maakt me zo onzeker)
De pijn blijft aanwezig, maar is het ergst 's nachts en net na opstaan, in de loop van de dag is het vooral een zeurderig en branderig gevoel in been. Ik kan been ook nog relatief hoog optillen. En bij hoesten en niezen doet het niet specifiek meer pijn. Wel is achillespeesreflex uitgevallen. Behalve bij bepaalde bewegingen voel ik wel dat er precies iets gekneld zit en komt er een pijnscheut door been. Volgens huisarts zonder sprake hernia, volgens kinesist misschien verkrampte spieren (pijnlijke drukpunten ofzo) en specialist denkt ofwel aan hernia of bekkenblokkage.
Hernia zit overigens in de familie (opa, oom, moeder en broer)
Herkent iemand deze symptomen? (en was het dan een hernia?)

Reggy, 18-09-2014 05:10 #1
Vraag

Ik heb zeer en heftige scheuten van pijn in mijn onderrug en zelfs naar mijn voeten
Laatst was mijn rechtervoet flink aan het tintelen en kon er zefs niet fatsoenlijk op lopen.
Maar nu komt het ergste. Ik slaap hooguit 2 à 3 uurtjes per nacht door een vervelende blokkade in mijn onderrug, Pijn is er opdat momenr geen sprake van, maar van irritatie in mijn onderrug.
Valt dit niet onder acute hernia?

Alvast bedankt

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 15-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!