InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > PDS: buikpijn links onder in de buik, krampen, winderigheid

PDS: buikpijn links onder in de buik, krampen, winderigheid

PDS: buikpijn links onder in de buik, krampen, winderigheid Prikkelbare darm syndroom (PDS) is een courante aandoening. Patiënten met PDS hebben klachten als buikpijn, vaak links onder in de buik, buikkrampen, een opgeblazen gevoel en afwisselend obstipatie en diarree. De buikpijn wordt minder na ontlasten of het laten van winden. Ook zwelt de buik op en dit gaat gepaard met hevig winden. De pijn kan zeer hevig zijn, zodat dagelijkse bezigheden moeten worden onderbroken. De darmkrampen leiden nooit tot ernstige complicaties.

Prikkelbare darm syndroom (PDS)

Wat is prikkelbare darm syndroom (PDS)?

Prikkelbare darm syndroom (PDS) is een 'syndroom', dat wil zeggen een ziektebeeld, ofwel een verzameling van steeds tezamen voorkomende klinische symptomen. De meest voorkomende symptomen van PDS zijn buikpijn links onder in de buik, hevige krampen, opgeblazen gevoel, winderigheid en stoelgangproblemen, zoals afwisselend diarree en obstipatie. Deze verschijnselen doen zich met tussenpozen voor en kunnen jarenlang aanhouden. De aandoening ontwikkelt zich gewoonlijk tussen de 20 en 30 jaar en het komt twee keer zo vaak bij vrouwen voor als bij mannen. PDS is geen ziekte, maar een functionele stoornis, wat betekent dat de darmen niet naar behoren functioneren.

Wat zijn de oorzaken van PDS?

Het is niet precies bekend wat de oorzaak is van PDS. Wellicht komt het voort uit afwijkende samentrekkingen van de spieren in de darmwand. Ook lijken de zenuwen en spieren in de darmen bij mensen met PDS extra gevoelig. Vermoedelijk kan een toenemende gevoeligheid voor bepaald voedsel ook bijdragen aan de problematiek. Voeding en stress spelen ook een rol. Soms ontwikkelt PDS zich na een maag-darminfectie. PDS komt in sommige families vaker voor. PDS leidt niet tot andere gezondheidsproblemen.

Wat zijn de symptomen van PDS?

De belangrijkste symptomen van PDS zijn:
  • Buikpijn, vaak links onder in de buik en soms rond de navel, die zeurend, stekend of krampend van aard is en vaak verlicht wordt na de ontlasting of na het laten van winden.
  • Opgezwollen buik gecombineerd met het laten van winden.
  • Chronische diarree, obstipatie, of een combinatie van beide.
  • Het gevoel dat de darm niet helemaal leeg is.
  • Het voorkomen van wit slijm in de ontlasting.
  • Misselijkheid en braken.
  • Het gevoel vol te zitten en de maaltijd niet helemaal op kunnen eten.
  • Vrouwen met PDS hebben vaak meer klachten vlak voor de menstruatie.
  • Bij vrouwen kan de geslachtsgemeenschap pijnlijk zijn.

Een en ander kan gepaard gaan met bijkomende klachten zoals vermoeidheid, algehele malaise, hoofdpijn, rugpijn en een toegenomen drang tot urineren.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Op basis van de symptomen kan de arts vermoeden dat PDS in het spel is. Aan de hand van richtlijnen - de zogeheten Rome-criteria - kan de diagnose PDS gesteld worden. De Rome-criteria zijn:
  • De patiënt heeft last van steeds terugkerende pijn (of onaangenaam gevoel) in de buik, met ten minste twee van de onderstaande kenmerken:
    1. De pijn wordt minder na de stoelgang.
    2. Het begin van de (pijn)klachten hangt samen met een verandering in de frequentie van de ontlasting.
    3. Het begin van de (pijn)klachten hangt samen met een verandering in de vorm van de ontlasting.
  • Teneinde de diagnose 'PDS' te kunnen stellen moeten de klachten ten minste zes maanden geleden begonnen zijn. Als de patiënt gedurende drie van die zes maanden voldoet aan bovengenoemde criteria, kan de diagnose 'PDS' gesteld worden.¹

Medische testen kunnen worden uitgevoerd om andere aandoeningen die dezelfde symptomen veroorzaken uit te kunnen sluiten. Naast een lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek, kan bijvoorbeeld een colonoscopie worden uitgevoerd. De arts brengt hierbij een lange, dunne buis, genaamd een colonoscoop, via je anus tot in de dikke darm. Door deze colonoscoop kan de arts de darm onderzoeken om eventuele afwijkingen op te sporen of juist uit te sluiten.

Leefstijlveranderingen verminderen de klachten / Bron: Istock.com/VisivasncLeefstijlveranderingen verminderen de klachten / Bron: Istock.com/Visivasnc

Hoe wordt PDS behandeld?

Prikkelbare darm syndroom kan niet genezen worden, maar de klachten kunnen wel verlicht worden. De symptomen kunnen op de volgende manieren beïnvloed worden:
  • Leefstijlveranderingen:
    • Eet gezond en gevarieerd.
    • Vermijd stress en zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Medicatie:
    • Bij obstipatie zijn er diverse middelen die de ontlasting zachter kunnen maken.
    • Bij diarree kan een diarreeremmer voorgeschreven worden.
    • Bij darmkrampen kan een medicijn voorgeschreven worden dat de krampen bestrijdt.
    • Desgewenst kan een pijnstiller voorgeschreven worden bij hevige pijn. De patiënt kan zelf ook paracetamol innemen.
    • Uit onderzoek blijkt dat lage doseringen van antidepressiva een gunstige werking blijken te hebben op de klachten bij sommige PDS-patiënten.

Klik hier voor een special over darmaandoeningen.

Noot
  1. http://www.romecriteria.org

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prikkelbare darm syndroom, coeliaki en ziekte van crohnPrikkelbare darm syndroom, coeliaki en ziekte van crohnPrikkelbare darm syndroom ook wel pds genoemd is een chronische darmstoornis. Er zijn veel namen hiervoor bekend, bijvoo…
Homeopathie bij dikke-darmkrampenHomeopathie bij dikke-darmkrampenDe darmen in ons lichaam zijn erg gevoelig voor ontstekingen, daardoor hebben wij vaak te maken met een pijnlijke stoelg…
Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSOpgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSEen opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/PIKSEL
  • http://www.romecriteria.org
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Visivasnc
Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Prikkelbare Darm Syndroom, PDS
Medische informatie…
Schrijf mee!