InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controle

Het darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controle

Het darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controle Er bestaan vele darmaandoeningen maar het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is ongetwijfeld het meeste voor. Het betreft een ingewikkelde aandoening waarbij een sluitende diagnose moeilijk is te stellen. De symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom zijn immers zo sterk uiteenlopend dat ze verschillen van persoon tot persoon. Een aangepaste voeding is onmisbaar om de vervelende symptomen van deze veel voorkomende darmaandoening minstens te verzachten. Vooral met het darmdieet boekt men de laatste tijd opvallend goede resultaten. Wat is dit darmdieet precies om het Prikkelbare Darm Syndroom definitief onder controle te krijgen?

Sluitende diagnose

Er bestaan vele darmaandoeningen maar het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) komt ongetwijfeld het meeste voor. Het betreft een ingewikkelde aandoening waarbij een sluitende diagnose moeilijk is te stellen. De symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom zijn immers zo sterk uiteenlopend dat ze verschillen van persoon tot persoon. Een aangepaste voeding is onmisbaar om de vervelende symptomen van deze veel voorkomende darmaandoening onder controle te krijgen. Vooral met het darmdieet boekt men de laatste tijd opvallend goede resultaten. Wat is dit darmdieet precies om het Prikkelbare Darm Syndroom definitief onder controle te krijgen?

Chronische darmaandoening

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is een chronische en veel voorkomende darmaandoening waarbij de beweeglijkheid van je darmstelsel tijdelijk verstoord is. In normale omstandigheden zorgen je darmen ervoor dat je voedsel gekneed en getransporteerd wordt zonder dat je er hinder van ondervindt. Bij PDS gaan deze bewegingen veel te vlug of te traag. PDS komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

  • De meest voorkomende symptomen bij PDS zijn: zeurende en/of stekende pijn in de buik, een opgeblazen gevoel vooral na de maaltijd, overdreven winderigheid, soms hevige diarree of... obstipatie (verstopping).

Vezelrijk dieet

Als je last hebt van het PDS dan raad men je in de eerste plaats een vezelrijk dieet aan. Zo een vezelrijk dieet is meestal wel doeltreffend tegen constipatie of verstopping maar werkt niet bij iedereen die last heeft van het PDS. Dat komt vooral omdat je darmen tijd nodig hebben om zich aan dit dieet aan te passen.

Soorten voedingsvezels

Voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit is vezelrijke voeding onmisbaar. Maar in geval van PDS is niet de hoeveelheid maar wel de herkomst van de voedingsvezels belangrijk. Je hebt immers zowel oplosbare als onoplosbare voedingsvezels en tussen beide soorten vezels bestaan er belangrijke verschillen. Heb je last van een prikkelbare darm dan moet je vooral de onoplosbare voedingsvezels zoveel mogelijk beperken. Oplosbare voedingsvezels zijn vriendelijker voor je darmen en zo gemakkelijk verteerbaar.

Veel water drinken

Wil je je prikkelbare darm onder controle krijgen met het darmdieet dan doe je dit best door de concentratie aan beide voedingsvezels slechts geleidelijk aan te vergroten. Hoe meer vezels je voeding bevat hoe meer water je moet drinken. In het begin van het darmdieet zijn koffie, thee en frisdranken taboe tot je darmklachten definitief onder controle zijn.

  • Meerdere maar kleinere maaltijden: stap ook af van het principe van drie grote maaltijden per dag maar vervang deze door vijf beperkte maaltijden met zo weinig mogelijk verzadigde vetten.
Gerelateerde artikelen
Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)Het prikkelbare darm syndroom. Een term die doktoren gebruiken voor een aandoening waar eigenlijk niet duidelijk aan te…
Het prikkelbare darmsyndroom en het FODMAP-dieetHet prikkelbare darmsyndroom en het FODMAP-dieetVoor een groot deel van de mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) kan het FODMAP-dieet een wereld van verschil be…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Het darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controle"

Reacties

Janneke, 01-09-2018 10:14 #4
Ik heb verschrikkelijke pijn, en kramp. moet soms 10x naar toilet. Zijn er goede tips?

Karin, 08-08-2018 16:46 #3
Welk brood is het beste als je pds hebt. Volkoren of tarwebrood of speltbrood of liever glutenvrij brood?

Corry Kuijl, 20-08-2017 08:46 #2
Diarree vroeg in de morgen, en ik kan nooit de deur uit voor ik weer naar de wc geweest ben voor de tweede keer, ook weer diarree. Wel erg lastig. Ik heb hier al een paar jaar last van. Ik gebruik ook wel diarreeremmers als ik moet gaan reizen. Is dat wel goed? Ik ben 82 jaar en ga over 4 weken op een cruise. Wat kan ik gaan gebruiken voor dit probleem?
Help svp.
Vriendelijke groeten van Corry Kuijl.t

S. Jonker, 21-12-2015 14:39 #1
Heb nu veel last van buikpijn door het prikkelbare darm syndroom

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 22-05-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!