InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) Het prikkelbare darm syndroom. Een term die doktoren gebruiken voor een aandoening waar eigenlijk niet duidelijk aan te geven is waar het probleem exact zit. Vele mensen hebben er last van en iedereen probeert op zijn eigen manier een oplossing te vinden.

Wat is het prikkelbare darm syndroom

Het prikkelbare darm syndroom, ook wel PDS, is een chronische aandoening van het maag/darm stelsel. Vaak wordt het ook een spastische darm genoemd. In het Engels heet het Irritable Bowel Syndrome (IBS).

Symptomen

Per persoon zijn de klachten verschillend. De één heeft constant last en de ander in periodes. Vaak zijn de symptomen wel hetzelfde.
  • Afwijkend ontlastingspatroon zoals verstopping en diarree.
  • Pijn in de buik zoals krampen, steken en zeurende pijn.
  • Winderigheid.
  • Opgeblazen gevoel.
  • Opkomend maagzuur.
  • Opgezette buik.

Diagnose

De diagnose wordt vaak pas na een lange tijd definitief gesteld. Voorafgaand aan de diagnose wordt er bloedonderzoek, ontlastingsonderzoek en darmonderzoek gedaan. Vaak wordt er dan niks schrikbarend gevonden waarna de diagnose PDS gesteld wordt.

Wat dan?

Van de Maag Darm en Lever arts krijg je dan een informatiegids mee waarin diverse dingen staan die je kan gaan proberen. Veelal staat er in dit soort boekjes dat de vezelinname verhoogd moet worden. Echter is dit onder PDS patiënten zeker geen oplossing. Vele mensen ondervinden juist extra klachten als ze meer vezels eten.

Wat moet ik dan wel gaan doen?

Verstandig is om vanaf dat moment een dieet te gaan volgen. De bedoeling van dit dieet is de darm rust geven. Om deze reden is het van belang om makkelijk verteerbaar voedsel te eten en te drinken.

Wat is de gedachtegang achter dit dieet?

De gedachtegang hierachter is dat de darm 'beschadigd' is. Hierdoor werkt de darm niet meer optimaal en krijg je klachten. Om deze beschadiging tegen te gaan is het belangrijk om te zorgen dat de darm rust en tijd krijgt om te herstellen. Alles wat je eet en drinkt komt in de darm terecht. In de darm wordt dit eten en drinken afgebroken. Voedingsstoffen verlaten de darm via de darmwand en alles wat over blijft wordt uiteindelijk ontlasting.

Wat moet ik gaan eten?

Het gaat er eigenlijk om wat je niet moet eten. Zo is het aan te raden om een bepaalde periode glutenvrij en lactosevrij te gaan eten en drinken. Zowel gluten (eiwitten die voorkomen in granen) als lactose (melksuiker) zijn belastend voor de darmen. Een gezonde darm zal er geen last van ondervinden maar een beschadigde darm wel. De darm moet veel moeite doen om deze stoffen af te breken en daarom is het verstandig om gluten en lactose voor een aantal weken te mijden. In de supermarkt zijn meer dan genoeg lactose en glutenvrije producten te koop.

Probiotica

Tevens is het verstandig om het supplement probiotica te gaan gebruiken. Probiotica zijn goede bacteriën. In je darmen werken deze bacteriën om te zorgen voor een goede darmflora. Zorg ervoor dat je probiotica voldoende en consequent inneemt.

Volhouden

Het gluten en lactosevrij dieet moet een aantal weken worden gevolgd om de darm te laten rusten. De darm wordt in deze periode minimaal belast wat ervoor zorgt dat de darm optimaal kan herstellen. Het gebruik van probiotica bevordert dit herstel ook nog. Het is niet zo dat de de klachten daarna volledig weg zijn of dat je geen PDS patiënt meer bent maar het kan er wel voor zorgen dat je minder klachten hebt.
© 2014 - 2019 Veelwetend, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Darmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatieDarmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatieNederland loopt op veel vlakken voor op de rest van de wereld maar als we naar beneden kijken, naar onze eigen buik, is…
Het darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controleHet darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controleEr bestaan vele darmaandoeningen maar het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is ongetwijfeld het meeste voor. Het betreft e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tvanbr, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Ebook; pds afweersysteem van Wouter Schatteman
  • http://www.pdsb.nl/wat-is-pds.aspx

Reageer op het artikel "Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)"

Reacties

Tina, 24-03-2017 10:06 #2
Heb ook een tijd geleden het programma van Wouter Schatteman gekocht. Alhoewel hij belooft op vragen te antwoorden, heb nooit op ook maar één vraag een antwoord gekregen. Hij is een verkoper, anders niets. Mensen laat u er niet aan vangen. Zijn programma komt er in het kort op neer dat je erg moet opletten met wat je eet en preboitica en probiotica moet nemen. Medicatie raadt hij sterk af, want deze houden de buikklachten in stand. Maar wat als je chronisch pijnpatiënt bent en niet zonder pijnmedicatie kunt? Juist, je klachten blijven bestaan. Deze vraag en andere heb ik hem verschillende malen voorgelegd, nooit antwoord op gekregen. Voor wie het toch wil volgen, met wat googelen over voeding bij PDS kom je al een heel eind. Nog een tip, koop alleen probiotica die gekoeld moet bewaard worden, dat is inderdaad de beste.

Lilly, 06-03-2016 22:23 #1
Mooi artikel. Ook bij mij hebben ze PDS vastgesteld en het was pas tot ik het programma van Wouter Schatteman gevolgd heb dat ik beterschap zag. Waarom weten doktoren niet dat je met voeding en wat probiotica zo goed als al je klachten kunt stoppen?

Iedereen die last van PDS heeft raad ik aan om vooral niet de raad van je dokter te volgen en niet met je klachten te leren leven. Dat is niet nodig. Kom van je stoel af en verander je voeding. Maak desnoods gebruik van het boek van Wouter Schatteman. Dat werkt ten minste, kan niet gezegd worden van al die pillen die mijn doktoren me voorgeschreven hebben.

Infoteur: Veelwetend
Laatste update: 20-06-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!