InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk en/of pijn onder oksel: met uitslag, plekjes en vlekken

Jeuk en/of pijn onder oksel: met uitslag, plekjes en vlekken

Jeuk en/of pijn onder oksel: met uitslag, plekjes en vlekken Jeuk onder oksel of jeukende oksels is een vervelende klacht. Pijn onder de oksel, jeuk onder de oksel, huiduitslag, schilfering of een bult(je), zijn klachten die door meerdere (huid)aandoeningen kunnen worden veroorzaakt. De oksel is de holte onder de schouder en is vrij kwetsbaar. De belangrijkste aandoeningen die zich onder de oksel kunnen manifesteren en voor klachten kunnen zorgen passeren de revue, waaronder steelwratjes, eczeem, steenpuisten, psoriasis en smetplekken. Vaak gaat het om relatief goedaardige huidaandoeningen, waar je met de juiste behandeling heel ver komt. Deze huidaandoeningen kunnen zich niet alleen voordoen onder de oksel en aldaar klachten veroorzaken als pijn (zeurende of juiste stekende okselpijn) en jeuk, maar ook elders op het lichaam.

Oksel en okselaandoeningen met pijn of jeuk

De oksel is de holte onder de schouder. De oksel wordt begrensd door de grote borstspier, de brede rugspier, de bovenarm en de borstkas. Onder de huid bij de oksel zijn lymfeklieren aanwezig, welke een belangrijke rol spelen in het afweersysteem. In de puberteit gaan er haren in de oksels groeien. De oksel bevat een groot aantal zweet en talgkliertjes. Het zweet of transpiratievocht (bestaande uit water, zout, kalium en afvalstoffen) heeft weinig tot geen geur. De okselgeur wordt voortgebracht door de huidbacteriën, die zich onder de oksel ophouden. Om deze geur te camoufleren wordt vaak een deodorant gebruikt. De volgende (huid)aandoeningen kunnen zich onder de oksel voordoen:

Hyperhidrosis: overmatig zweten onder de oksel

Hyperhidrosis of overmatig zweten is een courante die veel schaamte teweeg kan brengen. Men schat dat ongeveer 2-3% van de mensen lijdt aan overmatig zweten van de oksels of van de handpalmen en de voetzolen. Het begint vaak rond de puberteit en zonder behandeling kan iemand er zijn hele leven last van blijven houden. In de meerderheid van de gevallen kan er geen oorzaak worden gevonden. Men vermoedt dat een erfelijke aanleg een rol speelt. Angst of stress heeft er niets mee te maken.

Jeuk onder oksel en huiduitslag door contactallergisch eczeem

Bij allergisch contacteczeem brengt een bepaalde stof in de huid een allergische reactie teweeg, een zogeheten overgevoeligheidsreactie van het lichaam. Hierbij spelen specifieke afweercellen een rol. De stof die een allergische reactie teweegbrengt, wordt een allergeen genoemd. Bij contactallergisch eczeem in de oksels is er veelal sprake van contactallergie voor parfum in deodaorants. Je kunt last krijgen van hevig jeukende eczeemreacties. Door allergologisch onderzoek kan de precieze oorzaak worden opgespoord. Als bekend is voor welke stof je overgevoelig bent, kun je deze vermijden. Het eczeem onder de oksel kan behandeld worden met een corticosteroïd-houdende zalf of crème.

Acanthosis nigricans onder de oksel / Bron: Madhero88, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Acanthosis nigricans onder de oksel / Bron: Madhero88, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Acanthosis nigricans

Deze huidaandoening veroorzaakt dikke fluweelachtige, lichtbruine tot zwarte markeringen op de huid van de oksels, nek, lies en/of onder de borsten. Acanthosis nigricans betreft een huidaandoening welke gekenmerkt wordt door hyperpigmentatie en hyperkeratose (verdikking) van de huid. De oorzaak van deze aandoening is nog niet volledig opgehelderd. Er lijkt een relatie te zijn met insulineresistentie. Deze aandoening lijkt een verband te hebben met diverse aandoeningen en afwijkingen, zoals bepaalde endocriene (glandulaire) stoornissen, zoals diabetes en hormonale afwijkingen.

Psoriasis: jeukende plekjes on de oksel

De oksels kunnen ook worden getroffen door psoriasis (psoriasis vulgaris), een aandoening waarbij dikke, rode en schilferige plaques op de huid verschijnen. Het kan gepaard gaan met jeuk en krabeffecten. Psoriasis is een chronische auto-immuunziekte, gekenmerkt door een versnelde deling en verminderde rijping van hoorncellen in de opperhuid.

Candidiasis (schimmelinfectie)

Een huidinfectie die veroorzaakt wordt door de gist Candida. Deze schimmel gedijt het best op warme, vochtige, verweekte huid, en vooral in huidplooien zoals in de liezen, onder de borsten of onder de oksels. Een infectie met Candida albicans kan vaak goed bestreden worden met anti-schimmel medicijnen in de vorm van een zalf die je onder je oksel smeert.

Ringworm / Bron: ProjectManhattan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Ringworm / Bron: ProjectManhattan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Tinea corporis (ringworm)

Tinea corporis of ringworm is een oppervlakkige schimmelinfectie van de bovenste laag van de huid (epidermis). Ringworm creëert vaak een ringvormige uitslag, die langzaam groter wordt. De rand van de plek kenmerkt zich door roodheid en schilfering. De naam ringworm verwijst naar het feit dat de plek eruitziet als een ring.

Intertrigo: smetplekken onder de oksel

Smetplekken staat voor roodheid in de lichaamsplooien, zoals de liezen, onder de borsten en oksels. Vooral mensen met overgewicht, diabetici en langdurig bedlegerige patiënten kunnen erdoor getroffen worden. Smetplekken bij baby’s wordt luiereczeem genoemd. Door langdurige inwerking van vocht door urine of transpiratie ontstaat verweking van de huid en wanneer de huid beschadigd raakt, krijgen bacteriën en schimmels vrij spel.

Abces in oksel

Een abces is met pus gevulde zwelling in een niet eerder bestaande holte. Een abces kan zich op elke plaats van het lichaam ontwikkelen. De bacterie Staphylococcus is vaak de boosdoener. Voorkeurslocaties zijn rondom de oksels, gebieden rond de anus en de vagina (Bartholin klier abces), de basis van je wervelkolom, rond een tand en rondom de lies.

Pijn onder de oksels door hidradenitis suppurativa

Hidradenitis suppurativa is een chronische, inflammatoire aandoening die wordt gekenmerkt door terugkerende ontstekingen van de haarzakjes en talgklieren, waarbij zich tal van pijnlijke en zeer hinderlijke abcessen vormen, sommige zo groot als een pingpongballetje. Deze abcessen treden vooral op in de oksels, liezen, genitaliën, bilspleet, nek, oren, hals, tepels, onder de borsten en in buikplooien. Deze abcessen kunnen mettertijd leiden tot littekenvorming.

Huidinfectie door erythrasma

Een chronische, oppervlakkige infectie van de huid veroorzaakt door de bacterie Corynebacterium, die vaak op de normale huid aanwezig is en alleen in bepaalde omstandigheden huidafwijkingen geeft. De infectie veroorzaakt roodbruine, geïrriteerde plekken op de huid in de oksels of andere vochtige gebieden van de huid. Erythrasma betreft een volstrekt onschuldige huidinfectie, welke goed behandelbaar is. De klachten kunnen na de behandeling wel weer terugkomen.

Steenpuist / Bron: El Pantera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Steenpuist / Bron: El Pantera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Steenpuist onder oksel

Een steenpuist is een rode zwelling met een puskop en het wordt veroorzaakt door een ontsteking van een haarzakje in de huid. Steenpuisten komen vooral voor in de oksel of de lies, op de bil, in de nek of in het gezicht en soms in de neus.

Lymfeklierzwelling: opgezette lymfeklieren onder de oksel

Kleine lymfeklieren komen in het hele lichaam voor. Lymfeklieren die bij elkaar in de buurt zitten, zoals aan de zijkanten van de hals, de oksels en de liezen, vormen vaak groepen of ketens. Lymfeklieren kunnen opgezwollen raken door verschillende factoren. Een infectie is de meestvoorkomende oorzaak. Kanker, lymfomen en leukemie zijn minder vaak voorkomende oorzaken van opgezwollen lymfeklieren.

Steelwratjes (fibroma pendulans) onder oksels

Steelwratjes zijn onschadelijke, kleine flappen van de huid die vaak voorkomen op de hals of oksels. Ze worden vaker gezien met het voortschrijden der jaren.

Atheroomcyste (talgkliercyste, epidermoidcyste)

Een talgkliercyste is een volkomen onschuldige aandoening. Je kunt het herkennen als een onderhuids knobbeltje en het ontstaat wanneer een talgkliertje verstopt raakt. Een talgkliercyste is eigenlijk een holte waarin zich dode huidcellen, talg en zweet ophoopt. Veelal verschijnt een talgkliercyste op behaarde delen van het lichaam, zoals hoofd, nek, oksels of op de rug en schouders. Je moet ze niet zelf uitknijpen. Ze kunnen operatief verwijderd worden.

Rode vlekken en wondjes door ziekte van Hailey-Hailey

De ziekte van Hailey-Hailey is een zeldzame, erfelijke huidaandoening die zich vooral in de plooien van het lichaam manifesteert, zoals de oksels, de liezen, de bilplooi en onder de borsten. Het begin meestal als rode vlekken met kleine oppervlakkige wondjes.

Ontstoken en rode huid door seborrhoïsch eczeem

Seborrhoïsch eczeem is een ontsteking van de huid, waarvan de exacte oorzaak niet bekend is. Wel is het zo dat bij mensen met deze aandoening de samenstelling van het huidvet anders is dan bij mensen zonder seborrhoïsch eczeem. Hierdoor krijgen gistcellen de gelegenheid om in aantal toe te nemen. Het is niet besmettelijk.

Bultjes en jeuk door ziekte van Fox-Fordyce

De ziekte van Fox-Fordyce is een zeldzame chronische huidaandoening, die vooral gezien wordt bij vrouwen tussen de 13 en 35 jaar. Er ontstaan bij deze aandoening kleine bobbeltjes of bultjes, die soms kunnen jeuken, op plekken waar zich apocriene zweetklieren bevinden, zoals de oksels, maar ook in de liezen en het schaamgebied. Deze huidafwijkingen ontstaat door afsluiting van de apocriene zweetklieren.

Jeuk onder de oksels tijdens zwangerschap

Sommige zwangere vrouwen hebben last van jeukende oksels, wat kan worden toegeschreven aan hormonale veranderingen. Huidaandoeningen tijdens de zwangerschap kunnen ook leiden tot jeukende oksels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwelling of knobbel in de okselZwelling of knobbel in de okselDe oksels behoren niet bobbelig of onregelmatig aan te voelen. Soms is er een knobbel of zwelling voelbaar. Je kunt deze…
Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingKnobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingHet voelen van een knobbeltje in de oksel of onder de arm is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje de…
Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Een steenpuist of furunkel is een pijnlijke rode bult met een gele puskop erop. Een steenpuist ontstaat als gevolg van e…
Bultje onder oksel: oorzaken bult of zwelling onder okselBultje onder oksel: oorzaken bult of zwelling onder okselEen bultje onder de oksel is een courante klacht. Een onderhuids bultje onder de oksel wijst meestal op een vergrote lym…
Gezwollen oksels: Oorzaken en behandeling van okselzwellingGezwollen oksels: Oorzaken en behandeling van okselzwellingHeel wat aandoeningen en infecties veroorzaken een gezwollen oksel of gezwollen oksels, zoals brucellose, suikerziekte o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Offstocker/Shutterstock.com
  • Nl.wikipedia.org
  • www.huidconsult.nl
  • www.symptomen-behandeling.nl
  • Afbeelding bron 1: Madhero88, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: ProjectManhattan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: El Pantera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Jeuk en/of pijn onder oksel: met uitslag, plekjes en vlekken"

Reacties

Ivonne, 22-04-2018 08:07 #2
Ik heb al jaren last van schimmel onder mijn oksel of in de liesstreek. Steekt vooral de kop op als het warmer wordt.
Zalfjes helpen tijdelijk. Nu heb ik een paardenmiddel gebruikt dat heel goed werkt, althans bij mij. Ik dep de plek in met schoonmaakazijn. De eerste keer brandt het wel erg maar dat doet de zalf ook. Een dag later is de schrijnende pijn verdwenen. Nog een paar dagen volhouden en de plek is geheel weg.

Johan de Graaff, 06-02-2015 17:19 #1
Aan mijn oksel is niets te zien. Toch heb ik van tijd tot tijd pijnscheuten. Er gaan soms maanden voorbij zonder pijn en dan ineens is het weer terug. In de hierboven beschreven oorzaken en verschijnselen herken ik mij niet. Wat kan het bij mij zijn?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen oksel
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!