InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwelling of knobbel in de oksel

Zwelling of knobbel in de oksel

Zwelling of knobbel in de oksel De oksels behoren niet bobbelig of onregelmatig aan te voelen. Soms is er een knobbel of zwelling voelbaar. Je kunt deze soms zelfs zien zitten. Hier zijn verschillende oorzaken voor te vinden. Een onschuldige ontsteking van een zweetklier, een steenpuist of wild vlees komt het meest voor. Omdat zich in de oksels ook lymfeklieren bevinden kunnen deze bij een ontsteking opzwellen. Soms is er sprake van borstkanker. Behandeling bij een zwelling in de oksel is niet altijd noodzakelijk. Leer daarom onderscheid maken tussen een onschuldige en een kwaadaardige zwelling of knobbel.

Wat is de oksel?

De oksel is de holte onder de arm ter hoogte van de schouder. De oksel bevat een gerot hoeveelheid zweetklieren. Wanneer we gaan transpireren produceren we zweet oftewel vocht. Dit is bedoeld ter afkoeling van de huid. Zweten doen we dan ook wanneer het lichaam oververhit raakt. In de oksels groeit okselhaar, dat begint te groeien tijdens de puberteit. Het okselhaar houdt de typische okselluchtjes vast. Het andere geslacht voelt zich hierdoor aangetrokken.

In de oksels bevinden zich de lymfeklieren. Lymfeklieren zijn een samenkomen van lymfebanen. Lymfebanen zijn weer afkomstig van de grotere lymfevaten. Lymfeklieren zijn een verzamelplaats van B-en T-lymfocyten (witte bloedcellen). De lymfeklieren zijn een belangrijk onderdeel van het afweersysteem.

Zwelling of knobbel

Wie onder de oksels voelt zal op zich niks vreemds of afwijkends ontdekken. De achterkant van de oksel bevat delen van de rugspieren die voelbaar zijn wanneer je erop drukt. Aan de voorkant bevindt zich de grote borstspier die aan de oksel grenst. Soms ontstaat er een zwelling of knobbeltje in de oksel. Deze kan duidelijk zichtbaar zijn op of onder de huid, maar ook alleen voelbaar zijn. Hier zijn verschillende oorzaken voor te vinden.

Verstopte en ontstoken zweetklier

De oksel bevat zweetklieren. Door het gebruik van onder andere deodorant kan de afvoergang een zweetklier verstopt raken. Ook een haarzakje kan verstopt raken. In een later stadium raakt de zweetklier ontstoken. Rokers en mensen met overgewicht hebben vaker last van een ontstoken zweetklier. Overigens kunnen er meerdere zweetklieren tegelijkertijd ontstoken raken. Ze zwellen dan op. De zwelling is rood, warm en pijnlijk. Wanneer de zwelling open gaat komt er pus uit. Het is belangrijk om de zwelling iedere dag af te spoelen met water. Gebruik geen zeep of schurende middelen. Soms is de zwelling zo dik dat de arts een klein sneetje maakt. Het pus kan er dan uitlopen. De pijn zal snel verminderen. Soms is een antibioticazalf nodig om de ontsteking te verhelpen.

Lymfeklierzwelling

In de oksel bevinden zich lymfeklieren. Deze zwellen op bij een ontsteking omdat zij een verzamelplaats zijn voor bepaalde typen witte bloedcellen. Bij een ontsteking elders in het lichaam worden de lymfeklieren geactiveerd. In de oksel liggen de lymfeklieren vrij dicht onder de huid. Bij een ontsteking zijn de opgezette lymfeklieren dan ook goed voelbaar. Vaak zijn er ook nog andere klachten zoals pijn, koorts of een algemeen gevoel van ziekte. Een borstontsteking is hier een goed voorbeeld van. Een borstontsteking treedt vaak op tijdens de periode van borstvoeding geven.

Wilde vlees/ fibroom

Een fibroom wordt ook wel wild vlees of een steelwrat genoemd. Het kan op alle plaatsen op de huid voorkomen waaronder ook in de oksel. Ze ontstaan als gevolg van een wond maar soms ook spontaan. Hormonen kunnen hiervan de oorzaak zijn. Daarnaast spelen overgewicht en erfelijkheid een rol. Op zich kan een fibroom gewoon blijven zitten zolang deze geen klachten veroorzaakt. Een fibroom rondom een wond kan soms pijnlijk zijn. De huisarts kan een fibroom verwijderen door deze aan te stippen met zilvernitraat. Knip een fibroom liever niet zelf weg in verband met de kans op infectie.

Steenpuisten

De haarzakjes in de oksel kunnen ontstoken raken. Vaak zijn er meerdere haarzakjes tegelijk ontstoken, maar het is ook mogelijk dat slechts één zakje ontstoken is. De oorzaak is een bacterie die in het haarzakje terecht komt, bijvoorbeeld door een beschadigde huid. Een steenpuist is herkenbaar als rode plek die opzwelt. Deze plek doet pijn en na verloop van tijd ontstaat er een gele puskop bovenop de plek. Na ongeveer een week breekt deze open en komt het pus naar buiten. Soms schrijft de arts antibiotica voor, vooral wanneer steenpuisten vaak voorkomen. Steenpuisten zijn besmettelijk. Een goede hygiëne is dan ook belangrijk.

Borstkanker

Wanneer er sprake is van borstkanker groeit er een tumor in de borst. Deze tumor bestaat uit kwaadaardige celen (kankercellen). Van de tumor kunnen er wat cellen loslaten, die zich via de lymfevaten mee laten voeren. De eerste plaats waar deze cellen terecht komen zijn in de lymfeklieren van de oksels. De lymfeklieren voelen dan vergroot aan. Wanneer er een knobbeltje in de oksel voelbaar is (soms in combinatie met een knobbeltje in de borst), is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts.

Kattekrabziekte

Een krab van een kat kan de kattekrabziekte veroorzaken. Een bacterie is hier verantwoordelijk voor en komt via de nagels van de kat de verwonde huid binnen. Er ontstaat na enkele dagen tot weken koorts, hoofdpijn, zwelling van de lymfeklieren waaronder die in de oksels, blaasjes op de huid en in zeldzame gevallen een hersenvliesontsteking. Behandeling bestaat uit het laten afvloeien van het pus en soms antibiotica. De ziekte gaat na zes weken vanzelf over.
Gerelateerde artikelen
Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingKnobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingHet voelen van een knobbeltje in de oksel of onder de arm is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje de…
Knobbeltje onder oksel: oorzaken knobbel of zwelling okselKnobbeltje onder oksel: oorzaken knobbel of zwelling okselLast van een zwelling, bultje of knobbeltje onder de oksel? Een zwelling, verheven plek, grote bult, pukkel of onderhuid…
Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten komen redelijk vaak voor bij vrouwen. Dit wordt ook wel mastopathie genoemd. Sommige vrouwen hebben er…
Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselBult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselIk heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel…
Allergisch voor deodorantAllergisch voor deodorantDe meeste vrouwen gebruiken deodorant. Mannen gebruiken het ook veel, maar het zijn vaak de vrouwen die een allergie voo…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ltxt/LymphoreticulosisBenigna.htm
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/lymfeklierzwelling

Reageer op het artikel "Zwelling of knobbel in de oksel"

Reacties

Pien, 16-12-2015 20:10 #2
Ik heb al jaren last van mastoptie en mag uit voorzorg elk jaar een mammografie en echo laten doen. 2 jaar geleden ontdekte ik ook knobbels onder mijn oksel. Ik werd gelijk door gestuurd naar de specialist maar werd daar niet echt serieus genomen. 'Als je zo mager bent, voel je elke knobbel' was zijn reactie. (gewoon gezonde vrouw met normaal postuur) Ik ben toen uitgeweken naar een ander ziekenhuis. Hier vertelde ze me, dat ik wel degelijk knobbels onder mijn oksels heb, maar dit is in mijn geval borstweefsel wat tot onder mijn oksel komt. 5 tot 10 % van de vrouwen heeft dit. Niks aan de hand, maar wel belangrijk om bij het borstonderzoek ook de oksels mee te nemen in het vervolg.

Yashila, 13-11-2014 18:23 #1
Hallo,

ik heb al heel lang een klein zwart bultje onder me oksel. Het is een beetje onderhuids maar twee zwarte puntjes er van zijn wel te zien. Ik dacht eerst dat het een opgepropte haarzakje was, maar daar lijkt het helemaal niet op. Ik heb er verder geen last van, maar ik heb het al een paar maanden lang en ik begin me nu wel af te vragen wat het is en of ik me zorgen moet maken.

Met vriendelijke groet,

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 14-06-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!