InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Darmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatie

Darmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatie

Darmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatie Nederland loopt op veel vlakken voor op de rest van de wereld maar als we naar beneden kijken, naar onze eigen buik, is er iets aan de hand. Veel Nederlanders hebben darmklachten en hebben last van een ontregeld stoelgang. Dunne ontlasting, onregelmatig poepen, obstipatie, verstopping en harde ontlasting lijkt eerder regel dan uitzondering. Wat valt hier aan te doen? Laten we beginnen met het eten. Hoe logisch dit ook klinkt, wat je eet bent je zelf! Alles wat je zelf naar binnen stouwt vormt je zoals je er nu bij loopt. Het begint vanaf de geboorte. Moedermelk is bijvoorbeeld bevorderlijker voor de baby dan melk uit een flesje. Eet je elke dag hamburgers, dan kun je verwachten dat je na een tijd ziek gaat worden. Je lichaam haalt de voedingsstoffen uit het eten en gebruikt dat om het lichaam te beschermen, op te bouwen en aan te vullen.

Voedingsstoffen

De voedingstoffen in het eten wordt in het spijsverteringsstelsel uit het voedsel gehaald. Dit gebeurt onder andere in je maag en je darmen. Je darmen zijn dus heel belangrijk voor je lichaam! Je darmen moet je daarom ook heel goed verzorgen want ze moeten elke dag weer hun best doen. Als je darmen niet goed functioneren, kunnen er niet voldoende voedingsstoffen uit het voedsel gehaald worden. Hierdoor krijg jij als persoon niet genoeg voedingsstoffen binnen en dat kan er voor zorgen dat jij dus ook niet goed meer kan functioneren.

Dunne ontlasting

Je darm haalt niet alleen voedingsstoffen uit het voedsel, ook vocht wordt uit het voedsel gehaald. Vocht is heel belangrijk voor je lichaam. Zonder water kun je niet overleven. Dunne ontlasting bevat nog veel vocht. Er is dus iets misgegaan tijdens het vormen van de ontlasting, vaak in het laatste deel van de darmen.

Stress

Stress komt veel voor in Nederland. Stress is een mogelijke ‘’veroorzaker’’ voor dunne ontlasting. Stress kan namelijk een kwalijke uitwerking hebben op je darmen. Je darmen reageren op stress door niet goed meer te functioneren. Vaak zullen je darmen van streek zijn en onregelmatig hun werk doen. Je zult dus merken dat je een onregelmatig stoelgang patroon krijgt. Dit betekent dat je soms twee keer op een dag naar de wc moet, en soms sla je twee dagen over. Vaak merk je bij stress ook steken in je buik en krampen. Dit komt doordat je darmen zich kunnen samenknijpen. Ook veroorzaakt veel lucht in je darmen voor een opgeblazen gevoel. Het kan je een vol en misselijk gevoel geven.

Probeer, als je stress ervaart, stress zo snel mogelijk op te lossen. Je pakt de bron, of de oorzaak, van de stress aan. Als je deze oplost ga je merken dat je darmen daar positief op zullen reageren.

Wat schaft de pot?

Juist! Eten we tegenwoordig nog wel gezond? Eet je regelmatig gekookte aardappelen, groenten en een stukje vlees? Wie gezond en gevarieerd eet zal merken dat de ontlasting goed gevormd en regelmatig zal worden. Fastfood, pasta’s met weinig vezels en weinig fruit is niet bevorderlijk voor je stoelgang!

Vezels

Het is net al genoemd. Vezels is essentieel voor een goede stoelgang. Vezels prikkelen je darmen om aan de slag te gaan. Als je weinig vezels eet kan je een harde keutel krijgen. Je darmen worden als het ware een beetje lui en hebben niet zoveel zin meer om iets te doen. Als je meer vezels eet krijgen je darmen een schop onder de kont. Ze worden weer aan het werk gezet! Eet dus, bij bijvoorbeeld verstopping, een gezonde hoeveelheid aan vezels. Vezels vind je veel in fruit.

Prikkelbare Darm Syndroom

Niet iedereen heeft van nature een uitmuntend spijsverteringsstelsel. Sommige mensen hebben last van een prikkelbare darm. Dit wordt ook wel het prikkelbare darm syndroom genoemd. Het houdt in dat je darmen erg gevoelig zijn. Je kunt in dat geval beter bepaalde voedingsstoffen mijden. Denk aan bier, rozijnen en chocolade. Ook koffie wordt vaak niet goed verdragen bij mensen met een prikkelbare darm. Ontlasting is vaak dun en niet mooi gevormd bij mensen met het prikkelbare darm syndroom. In Nederland komt dit syndroom veel voor. Ga bij twijfel eens langs de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verstopping; wat doe je eraan en hoe voorkom je het?Verstopping, een vervelend verschijnsel in je buik. Je stoelgang is ontregeld, je ontlasting zit vast en komt er met moe…
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Darmklachten en voedselintolerantie door parasietDarmklachten en voedselintolerantie door parasietWie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting…

Reageer op het artikel "Darmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatie"

Reactie

Michel, 10-08-2014 13:44 #1
Hallo. Ik ben in Turkije en heb sinds 2 dagen een enorme branderige gevoel tijdens ontlasting. Kan dat door de knoflook worst komen die ik in de ochtend eet? Wat kan ik doen om dit tegen te gaan.

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 17-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!