InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Obstipatie; verstopping dikke darm oorzaken en oplossingen

Obstipatie; verstopping dikke darm oorzaken en oplossingen

Obstipatie; verstopping dikke darm oorzaken en oplossingen Een obstipatie van de ontlasting in de darmen kan erg vervelend zijn en kent vele oorzaken. Om een obstipatie op te lossen bestaan dan ook verschillende mogelijkheden. Een obstipatie kan zowel acuut als chronisch zijn, maar de klachten zijn vaak hetzelfde; een ongemakkelijke weinig frequente stoelgang met harde en droge ontlasting.

Een obstipatie/verstopping in de darmen

Het hebben van een obstipatie of verstopping van de darmen is erg vervelend en soms ook pijnlijk. De oorzaak van deze verstopping kan erg verschillen, maar om de obstipatie te verhelpen is het vaak wel nodig de oorzaak te achterhalen. Iemand met last van obstipatie heeft een moeilijke stoelgang die traag verloopt. De obstipatie kan zowel acuut als chronisch zijn. Acuut houdt in dat de klachten er opeens zijn en duidelijk voelbaar zijn. Een chronische obstipatie kan zich langzaam ontwikkelen. De klachten zijn dan vaak in het begin niet eens voelbaar, maar worden in de loop van de maanden, jaren steeds duidelijker voelbaar.
Omdat het hebben van een obstipatie zeer vervelend, pijnlijk en soms zelfs gevaarlijk kan zijn is het belangrijk de obstipatie zo snel mogelijk te verhelpen. Om een obstipatie te kunnen verhelpen is het belangrijk na te gaan wat de oorzaak van de obstipatie is. Een obstipatie kan onder anderen de volgende oorzaken hebben:

Een vertraagde stoelgang

Een vertraagde stoelgang houdt in dat de ontlasting op een niet normale manier de darmen passeert. Deze vertraagde stoelgang zit meestal in de dikke darm. Onder normale omstandigheden wordt in de dikke darm water teruggenomen uit de ontlasting voor in het lichaam. Bij een vertraagde stoelgang wordt er echter teveel water uit de ontlasting teruggehaald (de ontlasting blijft immers langer in de dikke darm) hierdoor wordt de ontlasting hard en droog. Het is om deze reden goed voor te stellen dat dit pijnlijk kan zijn bij de uitscheiding. Dat de ontlasting de dikke darm niet met een normale snelheid de dikke darm passeert heeft verschillende oorzaken. Voorkomende oorzaken voor een vertraagde stoelgang zijn onder anderen:

  • Onvoldoende lichaamsbeweging
  • Medicijngebruik
  • Inactieve schildklier
  • Hypercalciëmie
  • Ziekte van Parkinson
  • Diabetes
  • Slechte bloedtoevoer dikke darm
  • Zenuwbeschadigingen
  • Uitdroging door onvoldoende drinken
  • Coloninertie
  • Een tekort aan vezels
  • Afsluiting van de dikke darm (door bijvoorbeeld een tumor)
  • Spastisch bekkenbodemsyndroom
  • Veroudering
  • Psychische klachten

Wat zijn de klachten bij een obstipatie/verstopping?

De klachten en symptomen bij een obstipatie zijn vaak duidelijk herkenbaar. Klacht bij een obstipatie/verstopping zijn:
  • Pijnsteken in de buik
  • Pijn bij het defeceren
  • Krampen
  • Rectumpijn
Door de harde ontlasting kunnen, door het harde persen, makkelijk aambeien ontstaan. In de darmwand zelf kunnen divertikels ontstaan. Divertikels zijn kleine zakjes in de darmwand die verstopt en ontstoken kunnen raken.

Oplossingen voor een obstipatie/verstopping

Het oplossen van een obstipatie is niet altijd even eenvoudig en is afhankelijk van de oorzaak. Neem een obstipatie altijd serieus en blijf er niet lang mee rondlopen. Een obstipatie kan erg gevaarlijk zijn. Houdt een obstipatie lang aan of wordt het steeds erger dan is het altijd aan te raden een huisarts te raadplegen. Heb je last van last van een tijdelijke moeilijke stoelgang dan kunnen de volgende middelen helpen dit te verhelpen:
  • Meer beweging
  • Vezelrijk dieet
  • Voldoende drinken
  • Gebruik van een laxeermiddelen
Een laxeermiddel kan zowel een behandeling zijn van de obstipatie als een preventieve werking hebben. Houdt hiermee rekening met de keuze van het laxeermiddel. Een overmatig gebruik van laxeermiddelen kan leiden tot uitdroging, kramp en diarree.
Gerelateerde artikelen
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Klysma gebruiken bij verstopping / obstipatieKlysma gebruiken bij verstopping / obstipatieWanneer je last hebt van obstipatie, oftewel een verstopping van de darmen dan kun je in een vicieuze cirkel terecht kom…
Wat is een blindedarmontsteking?Blindedarmontsteking kan plotseling optreden, of langzaam verlopen. De acute blindedarmontsteking heeft meestal een voor…
Pijn aan de darmen: rechts of links pijnlijke darmen en buikPijn aan de darmen: rechts of links pijnlijke darmen en buikPijn aan de darmen is een vervelende klacht. Pijn aan de darmen kan zich uiten in krampende, zeurende of stekende pijn e…

Reageer op het artikel "Obstipatie; verstopping dikke darm oorzaken en oplossingen"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 08-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!