InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is een blindedarmontsteking?

Wat is een blindedarmontsteking?

Blindedarmontsteking kan plotseling optreden, of langzaam verlopen. De acute blindedarmontsteking heeft meestal een voorgeschiedenis. Het wormvormig aanhangsel, het appendix, van de blindedarm kan ontstoken raken door een verstopping van het afvoergangetje door stukjes harde ontlasting, wormen, pitten van vruchten, kauwgom etc.

Blindedarmontsteking

Bij de ontsteking ontstaat vochtophoping, die de afsluiting van de blindedarm volledig maakt. Door zwelling kan ook de doorbloeding worden belemmerd, waardoor het aanhangsel overgaat in versterf. Worden er geen bloedvaten dichtgedrukt, dan raakt de ontstoken blindedarm opgezwollen en gespannen. De blindedarmontsteking kan ook plaatselijk prikkeling van het buikvlies veroorzaken.

De verstopping van de afvoergangetjes van de blindedarm, meestal een stukje harde ontlasting, kan er ook weer uitschieten. De verschijnselen verdwijnen dan weer als sneeuw voor de zon. Zo een stukje harde ontlasting kan alleen inde blindedarm komen, als de druk in de dikke darm hoog is. Hierdoor neemt de doorbloeding en de soepele werking van de spieren van de dikke darm af. Een verstopping vergroot de kans op blindedarmontsteking. De dunne darm blijft zijn inhoud in de dikke darm lozen. Terug kan de voedselbrij niet, omdat er op het overgaan van de dunne darm naar de dikke darm een afsluiting zit. Drukverhoging in het begin van de dikke darm en verminderde doorbloeding in dit gebied als gevolg daarvan, bevorderen verstopping van de blindedarm. De verschijnselen van acute blindedarmontsteking zijn een gespannen en pijnlijk gevoel in de rechteronderbuik, misselijkheid, braakneigingen en koorts.

Chronische blindedarmontsteking

Chronische blindedarmontsteking is een vrij vaag begrip. De patiënt klaagt voortdurend over een doffe, zeurende pijn in de rechteronderbuik. Het komt niet tot het ziektebeeld van de acute blindedarmontsteking, zodat er geen reden lijkt te zijn om in te grijpen. De kortdurende aanvallen van pijn noemt met wel appendiculaire kolieken. Door middel van een röntgenfoto is soms te zien dat de blindedarm niet goed meer is. De behandeling bestaat uit het operatief verwijderen van de blindedarm. Soms wordt er ook een speciaal dieet voorgeschreven.
© 2008 - 2019 Cecile009, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een blindedarmontsteking?"

Reacties

Linda, 29-01-2013 15:19 #3
Ik kom net bij de chirurg vandaan. Heb een mri-scan gehad niks te zien. Ik heb al meer dan een half jaar pijn rechts onderin de buik. Kreeg ook nog een bloeding, dus werd ik door de huisarts naar gynaecoloog gestuurd. Ze vond een cyste op mijn eierstok en dus zouden ze mijn eierstok eruit halen. Kreeg tijdens de operatie een andere gynaecoloog en de cyste was weg en geen problemen. Ze zei misschien een chronisch blindedarm. Deze ziekenhuis zit op meerdere plekken en de chirurgen opereren ergens anders. Dus die is er niet bij gehaald. Na de operatie gilde ik meteen dat ik heel veel pijn had, maar kreeg alleen te horen. Ja, we hebben aan je darmen gezeten. Bleek dat ze mijn buikspier hadden geraakt die was volgelopen met bloed. Dus een flinke bult in mijn buik. Maar nu is er dus verder niks gebeurd. Nog steeds pijn. Doorgestuurd naar een chirurg. Kreeg een mri-scan. Mij werd verteld chronisch blindedarm bestaat niet. Maar hij wilde wel mijn blindedarm eruit halen, maar eerst zeker weten of het niet iets anders is. Op mri niks te zien en nu ineens wilt hij niks meer voor mij doen. Ik stond binnen 10 min buiten en gewoon nog heel veel pijn. Ik kan niks. Inspannen is gewoon moeilijk. Snel moe en vreselijk pijn. Zelfs boodschappen doen kan ik niet gewoon. Als ik lees dat mensen jaren moeten lopen met zoveel pijn dan vraag ik me af wat gaat er nu met mij gebeuren. Ik kan niet eens normaal leven. Moet ik dit jaren volhouden?

Reinier, 27-11-2012 02:18 #2
Heb het ook. Eerst onderzocht en geen acute blinde darmontsteking geconstateerd. Na 5 maanden doffe pijn gaat ie er morgen uit.

Ad, 05-01-2012 22:06 #1
Goede uitleg, ik heb na 1uur googlen hier mijn aandoening kunnen vinden. Ik heb al zo'n 9maanden last van mijn rechter onderbuik. Volgens de hier genoemde symptomen is het waarschijnlijk een ''chronische blindedarm ontsteking''! Morgen toch maar even naar de huisarts!

Infoteur: Cecile009
Gepubliceerd: 08-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!