InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Blindedarmontsteking

Blindedarmontsteking

Blindedarmontsteking Een blindedarmontsteking is een ontsteking van het aanhangsel, ook wel appendix genoemd, van de dikke darm. Dit aanhangsel bevindt zich op de plek waar de dunne darm over gaat in de dikke darm. Deze zit rechts onder in de buik. Het wordt ook appendicitis genoemd.

De klachten

Meestal ontstaan de klachten vrij plotseling. Het is onduidelijk waarom het stukje blindedarm ontstoken raakt. De klachten beginnen meestal in het midden van de buik rondom de navel. Later zakt de pijn naar de rechter kant van je onderbuik.

Verdere klachten zijn:

  • Soms misselijkheid
  • Soms braken
  • Er kan een lichte temperatuursverhoging zijn.
  • Je voelt je over het algemeen beroerd.
  • Drukpijn op de plaats waar de blindedarm zit, dit wel zeggen dat het aanraken en het loslaten van de rechter onderbuik pijnlijk is.
  • Ook kan iemand vervoerspijn hebben. Dit wil zeggen als bv met de auto over een hobbel rijd.

Soms kan een blindedarmontsteking ernstig verlopen en raakt het buikvlies ook ontstoken. Wanneer dit het geval is, doet de hele buik pijn.

De diagnose stellen

Vaak kan de arts aan het verhaal en de symptomen al duidelijk maken dat het om een blindedarmontsteking gaat. Als de klachten niet geheel duidelijk zijn, zal er ook eerst verder gekeken moeten worden of het niet om wat anders gaat, zoals bv een darminfectie of een voedselvergiftiging. Bij vrouwen is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of een eierstokontsteking ook nog mogelijk. Ook wordt er vaak het bloed en urine onderzocht.

De behandeling

Als het inderdaad blijkt dat je een blindedarmontsteking hebt, is het verwijderen van de blindedarm de beste optie. Dit wordt onder narcose gedaan door middel van een kleine snee rechts onder in de buik. De blindedarm wordt dan in zijn geheel verwijderd.

Mogelijke complicaties

Bij iedere operatie is er een kans op een complicatie. Ook bij de blindedarmontsteking, zoals een nabloeding of een wondinfectie. Als de ontsteking aan de blindedarm groot was kan er later nog een abces in de onderbuik ontstaan, dit zal later dan alsnog chirurgisch moeten worden verwijderd.

Lees verder

© 2009 - 2017 Mirjam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingPlotselinge heftige buikpijn kan duiden op een acute ontsteking van de blinde darm. Een appendicitis komt vooral voor bi…
Blindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking is een ontsteking van een doodlopend stukje darm dat zich bij de overgang van de dunne naar de dikk…
Aandoeningen: een acute appendicitis (blinde darmontsteking)Een blinde darmontsteking, misschien ken je wel iemand in je omgeving die dit meegemaakt heeft. Mensen met een acute app…
Vroege symptomen en signalen van appendicitisVroege symptomen en signalen van appendicitisWat zijn de eerste signalen van een appendicitis of blindedarmontsteking? Het probleem bij een appendicitis is dat het m…
Blindedarmontsteking: heftige navel- en buikpijnBlindedarmontsteking: heftige navel- en buikpijnErnstige navel- of buikpijn rechtsonder in de buik kan worden veroorzaakt door appendicitis oftewel blindedarmontsteking…

Reageer op het artikel "Blindedarmontsteking"

Reactie

Inez, 06-05-2010 19:20 #1
De dochter van mijn vriendin had geen verschijnselen van buikpijn maar kliertjes in de lies bij aanmelding bij de huisarst was het vermoeden dat het kind een acute blindedarmontsteking was deze moest operatief verwijderd worden nog dezelfde dag want de darm was geperforeerd en er bevond zich al pus in het buik dat volgens mij wijst op een abces. Ik heb veel kunnen leren uit het artikel van mirjam

Infoteur: Mirjam
Laatste update: 04-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Special: Buikpijn
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!