Acute buikpijn bij kinderen

Acute buikpijn bij kinderen hoeft niet altijd te wijzen op een ziekte of aandoening in de buik. Kinderen kunnen om psychische redenen ook buikpijn hebben. Als het bijvoorbeeld genoeg heeft van zijn/haar zusje of als iemand rot tegen hem doet. Meestal wordt deze pijn rond de navel gevoeld. Ook aandoeningen buiten de buik, zoals oorpijn, kunnen als buikpijn worden aangegeven door het kind. Acuut onstane buikpijn betekent letterlijk dat de buikpijn heel plotseling begonnen is. Meestal wijst het bij kinderen niet op een ernstige ziekte. Toch zijn er een aantal ziekten die niet uitgesloten mogen worden.

Volvulus

Bij een volvulus draait de darm van een pasgeboren baby om de lengteas. Vaak gebeurt dit al in de eerste maanden na de geboorte. De oorzaak is een aangeboren afwijking waarbij de darm niet goed in de buikholte ligt. De klachten die de baby erbij heeft is het voortdurend huilen, lijkt een heftige buikpijn te hebben, braakt en laat geen windjes meer en de ontlasting blijft achterwege. Als hier niks aan gedaan wordt dan kan het stuk darm dat zich gedraaid heeft afsterven omdat de bloedvaten hierdoor ook bekneld zijn geraakt. Het kind wordt steeds zieker. De enigste oplossing is met spoed een operatie waarbij het stuk darm weer teruggedraaid wordt. Het is een zeldzame aandoening.

Invaginatie

Ook invaginatie is zeldzaam. Bij invaginatie schuift een deel van de dunne of dikke darm inzichzelf en zorgt voor een afsluiting van de darm. Het komt voornamelijk voor bij baby's tussen de drie en vierentwintig maanden oud. De symptomen zijn wisselend. Het kind krijgt ineens acute terekerende aanvallen van hevige buikpijn en huilen. Vaak zitten of liggen de kinderen inmekaar gedoken en trekken wit weg. Vaak moeten ze ook braken. Zo'n aanval duurt ongeveer vijf tot vijftien minnuten. Tussendoor zijn er geen klachten. Na een half uur tot een uur treedt er weer een aanval op. Dit blijft zich herhalen totdat de darm helemaal afgesloten is. Kinderen hebben dan een opgezette buik. Laten geen windjes meer en er komt ook geen ontlasting meer.

Als er geen afsluiting van de darm plaatsvindt. Produceert het kind na ongeveer vierentwintig uur na het begin van de aanvallen een aarbeiengelei achtige ontlasting. Dit is slijm vermengt met bloed.

Als er vermoed wordt dat een kind last heeft van invaginatie zal het met spoed naar het ziekenhuis worden gestuurd waar een darmonderzoek zal plaatsvinden. Er wordt een contrast ingebracht, dit gebeurt onder een speciale druk, waarbij in 75% van de gevallen de darm weer terug zal schuiven. Bij 25 % van de kinderen is alsnog een operatie nodig.

Acute appendicitis ( blinde darm ontsteking)

Bij een appendicitis ontsteekt het wormvormig aanhangsel van de dikke darm. Het kan op alle leeftijden voorkomen maar komt het vaaktst voor op een leeftijd van twee jaar tot twintig jaar. De appendicitis begint met een vage buikpijn rondom de navel, die zich verplaatst naar de rechter onderbuik en erger wordt. De eetlust is slecht en vaak zijn kinderen ook misselijk, moeten braken en hebben een lichte verhoging. Bij het onderzoek door een huisarts is dan ook de rechteronderbuik pijnlijk als hij erop drukt en loslaat. De patiënt moet met spoed ingestuurd worden naar het ziekenhuis waar de blinde darm verwijderd wordt. Als men hier te lang mee wacht, kan de blinde darm ook nog knappen. Het etter en pus loopt dan in de buikholte wat levensgevaarlijk kan zijn.

Darmafsluiting door een belemde liesbreuk

Een liesbreuk is een uitstulping van het buikvlies door een zwakke plek in de buikwand. ( in dit geval de liezen). Het komt redelijk vaak voor bij jonge kinderen. Soms kan het gebeuren dat in zo'n uitstulping een stuk darm kan komen vast te zitten. De darm wordt dan afgekneld. Als de beklemming lang duurt wordt het stuk darm met buikvlies pijnlijk. Er is dan een pijnlijke bobbel in de lies zichtbaar. Ook treden er aanvallen van heftige buikpijn op en er komt geen ontlasting meer. De buik begint op te zetten en vaak moet het kind ook braken. Het kind moet met spoed gezien worden door een huisarts en verwezen worden naar het ziekenhuis.

Andere oorzaken van buikpijn bij kinderen

Naast de psychische oorzaken en oorpijn zijn er ook nog tal van andere oorzaken die bij kinderen buikpijn kunnen veroorzaken. Zo kan een blaasontsteking ook buikpijn veroorzaken zonder dat er plasklachten zijn. Heeft een kind buikpijn dan is het altijd zinvol om de urine na te laten kijken. Kinderen hebben vaak buikpijn, en is het zelden ernstig. Denk maar eens aan een buikgriepje of een ander virus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingPlotselinge heftige buikpijn kan duiden op een acute ontsteking van de blinde darm. Een appendicitis komt vooral voor bi…
Volvulus: draaiing van de darm of darmkronkelVolvulus: draaiing van de darm of darmkronkelVolvulus is een ernstige aandoening waarbij een plotselinge draaiing in de darm optreedt. Wanneer hierbij ook een darmaf…
Buikpijn: oorzaken, syptomen, klachten en behandelingBuikpijn: oorzaken, syptomen, klachten en behandelingMensen kunnen vaak last hebben van hevige buikpijn, maar wat kan het betekenen? Er zijn verschillende oorzaken voor buik…

Naar de huisarts met een blaasontsteking?Naar de huisarts met een blaasontsteking?In principe kun je voor iedere vervelende kwaal naar de huisarts. Deze zal je altijd willen helpen aan iets dat de sympt…
Acute duizeligheidBij duizeligheid heb je het gevoel dat je uit evenwicht bent ten opzichte van je omgeving. Het evenwicht wordt geregeld…

Reageer op het artikel "Acute buikpijn bij kinderen"

Reacties

Ik, 07-08-2013 10:04 #4
Mijn zoon van 8 heeft opeens een grote knikker bult aan de bovenkant van zijn navel. Ik douche hun elke dag en het is me nog nooit eerder opgevallen, tot eergister. Ik schrok me rot, maar de dokter zegt dat het geen kwaad kan en kan pas as dinsdag terecht. Iemand een idee?

Ronny, 11-04-2013 15:47 #3
Hallo Dorine en André,
Het is al een tijd geleden dat jullie deze berichten gepost hebben, maar bij opzoekingen naar een antwoord kwam ik er nu bij uit. Onze dochter wordt binnenkort 14 en ze heeft dezelfde symtomen als hieronder beschreven. Bij haar zijn alle onderzoeken al minstens 2x gebeurd, maar na 8 weken heeft ze nog steeds die vreselijke pijn (niveau 7 à 8 en constant) zoals de eerste dag. Wij weten ons geen raad meer en ook zij is van een gezonde vrolijke tiener naar een hoopje ellende geëvolueerd. Van dokters en specialisten (Gasthuisberg Leuven…) krijgen we geen duidelijkheid en zoals het er naar uitziet weten ze daar ook niet meer wat nog zeggen. Alleen krijgen we nu nog te horen "het zal wel tussen de oren zitten… "
Kunnen jullie ons iets nieuws brengen? Help!

Dorine, 10-01-2011 17:46 #2
Hallo Andre, is er inmiddels bekend wat het was bij je dochter? Mijn dochter is bijna 16 en kampt sinds anderhalve week met buikpijn rond de navel. Woensdag kan ik pas met haar bij de huisarts terecht. Ze heeft geen verhoging, geen diaree, niet in de ongesteldheids periode, gewone stoelgang, maar ook inderdaad hoofdpijn erbij en echt niet lekker voelen, terwijl ze wel normaal eet. Ik kwam je verhaal tegen toen ik op zoek was naar evt. mogelijkheden om goed voor de dag te komen bij de huisarts, vandaar mijn vraag en deze reactie. Ik hoop dat ze uiteindelijk de oorzaak bij je dochter hebben gevonden.

André, 29-04-2010 11:37 #1
Mijn dochter van 14 heeft sinds een maand of twee constant buikpijn. De pijn concentreert zich op één plaats, te weten rechts van de navel op ongeveer de hoogte van de navel. Er zijn inmiddels röntgenfoto's gemaakt, tweemaal een echo en tweemaal is er bloed afgenomen. Ook haar ontlasting is getest, en ze heeft gedurende twee weken een buikpijndagboek bijgehouden. Haar constante buikpijn is volgens haar constant een 7 of 8 op een schaal van 10 (waarbij 1 vrijwel geen buikpijn is en 10 een niet uit te houden pijn voorstelt).

Tot nu toe is niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Door de artsen zijn al verschillende diagnoses gesteld, en weer ingetrokken:
* blindedarmontsteking
* verstopping
* prikkelbaar darmsyndroom (PDS)

Het wachten is nu op een colonoscopie. Als dat geen oorzaak oplevert, zo zegt haar behandelend arts, zou ze uitbehandeld zijn en volgt de definitieve diagnose PDS.

Voor mijn dochter is dit allemaal heel erg frustrerend. Naast haar buikklachten is ze ook constant vreselijk moe en heeft ze hoofdpijn. De artsen wijten de moeheid aan het gevecht van het lichaam tegen de pijn en de hoofdpijn aan het constant piekeren over haar buikpijn. Lekker makkelijk vind ik dat.

Mijn dochter is van een vrolijk, levenslustig en van energie bruisend kind verandert in een zielig hoopje ellende en het breekt mijn vaderhart om haar zo te zien wegkwijnen terwijl de artsen erg luchtig en makkelijk doen over haar buikpijn. Ik kan me niet voorstellen dat er geen duidelijke diagnose gesteld kan worden. De symptomen wijzen volgens mij niet op het PDS, aangezien de buikpijn constant hetzelfde niveau heeft en niet toe- of afneemt na eten cq. wc-bezoek.

Maar ja, wat is het dan wel?

Infoteur: Mirjam
Laatste update: 04-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Special: Buikpijn
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!