InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Naar de huisarts met een blaasontsteking?

Naar de huisarts met een blaasontsteking?

Naar de huisarts met een blaasontsteking? In principe kun je voor iedere vervelende kwaal naar de huisarts. Deze zal je altijd willen helpen aan iets dat de symptomen tegengaat of de pijn verlicht. Maar voor sommige dingen is het niet strikt noodzakelijk om bij een dokter langs te gaan. Een van die dingen is een blaasontsteking. Hierbij is namelijk lang niet altijd medisch ingrijpen noodzakelijk. Je kunt een blaasontsteking vaak goed zelf behandelen. Een zelftest kan je bovendien uitsluitsel geven over of het wel echt om een blaasontsteking gaat.

Blaasontsteking

Wat is een blaasontsteking?

Bij een blaasontsteking gaat het meestal om een ontsteking van de binnenwand van de blaas, maar de urinebuis kan ook ontstoken zijn. Je merkt het wanneer je een blaasontsteking hebt doordat je de hele dag door aandrang voelt om te plassen. Als je dan naar de toilet gaat komen er vaak maar een paar druppeltjes urine uit de blaas. Meestal doet dit dan ook nog erg zeer en voelt branderig aan als het de vagina of penis verlaat. Ook kun je soms een zekere druk in de onderbuik of rug voelen. De urine van iemand met een blaasontsteking heeft vaak een sterke geur, is enigszins troebel en kan ik zeldzame gevallen bloed bevatten.

Hoe ontstaat de blaasontsteking?

Bij het ontstaan van een ontsteking zijn vrijwel altijd bacteriën de oorzaak. Vrouwen hebben hier vaker mee te kampen dan mannen, omdat urinebuis bij de vrouw een stuk korter is. Bacteriën die van buitenaf binnendringen hebben dus een kortere weg af te leggen. Dan zijn er nog mensen die een hoger risico lopen, met name mannen met een vergrote prostaat en vrouwen die verzakking hebben. In dat geval blijft een laagje urine achter in de blaas, wat dan weer een goede voedingsbodem is voor de bacteriën.

Wat kan je zelf doen tegen een blaasontsteking?

Een viertal tips is erg belangrijk om te onthouden:
  • Drink voldoende. Al hoewel het verhaal van 2 liter water drinken per dag al weer redelijk achterhaald is blijft het een feit dat je door veel te drinken de blaas telkens spoelt en zo bacteriën minder kans geeft.
  • Plas de blaas volledig leeg. Een toiletbezoek is niet het moment om te haasten. Het is belangrijk dat alle urine uit de blaas verdwijnt.
  • Probeer als vrouw even te urineren na het vrijen.
  • Ga aan de cranberrysap. Dit is ook zeker een goede tip als je al een blaasontsteking onder de leden hebt. De pillen die tegenwoordig bij bijvoorbeeld De Tuinen verkocht worden kunnen ook helpen.

Naar de huisarts of niet?

Als er de verdenking is van een blaasontsteking bij mannen of kinderen moet altijd contact gezocht worden met een arts. Bij mannen kan het namelijk duiden op prostaatproblemen en bij kinderen op een afwijking aan de urinewegen.

Een vrouw kan uiteraard altijd contact opnemen met de huisarts als zij denkt een blaasontsteking te hebben. Wees niet bang dat de arts dit onzinnig vindt. Het is alleen meestal niet noodzakelijk. Blaasontstekingen gaan bij voldoende drinken en regelmatige reiniging van de vagina vaak gewoon vanzelf over. Dit mag echter niet langer dan 8 dagen aanhouden. Als je dan naar de huisarts gaat neem dan altijd wat urine mee dat is opgevangen in een potje, bij voorkeur de eerste ochtendurine. Na het uitplassen mag het niet langer dan twee uur staan voor je het naar de huisartsenpraktijk brengt.

Neem sowieso als vrouw contact op als:
  • De vermoedelijke ontsteking ondanks voldoende drinken langer dan 8 dagen aanhoudt.
  • Er veel bloed bij de urine zit.
  • De pijnklachten in de zij ernstig zijn.
  • Er ook koorts optreedt.
  • Er sprake is van zwangerschap.
  • Er de verdenking is van een SOA.

Zelftest voor blaasontsteking

Wil je eerder uitsluitsel of wil je gewoon niet onnodig naar de huisarts? Er zijn is ook een zelftest of thuistest beschikbaar waarmee je zelf je urine kunt controleren op bacteriën die verantwoordelijk zijn voor een blaasontsteking. Door middel van het in de urine dopen van een teststrip kun je nagaan of je last hebt van een blaasontsteking.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een blaasontsteking?Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Een blaasontsteking is mak…
Huismiddeltjes tegen blaasontstekingHuismiddeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking (cystitis) is een vervelende aandoening die veel pijn tijdens het plassen kan veroorzaken. Een blaasonts…
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…

Reageer op het artikel "Naar de huisarts met een blaasontsteking?"

Reacties

Chris de Munter, 30-03-2011 14:35 #2
Opgeblazen gevoel in de blaas, soms branderig gevoel bij plassen, plotseling erg zweten. Heb laatste tijd erg koud gedronken en op koude plekken gestaan met te dunne schoenen. Kan dit ook leiden tot blaasontsteking? Reactie infoteur, 01-04-2011
Hallo Chris,
Het lijken met niet de klassieke symptomen van een blaasontsteking en de oorzaken die je noemt zijn hier ook niet typisch voor. Ik zou je wel adviseren om naar de huisarts te gaan om te laten onderzoeken wat de oorzaak van je klachten is.

Mvg,
Dessal

Dominique, 06-03-2011 13:37 #1
Je informatie is onjuist, je MOET naar de dokter wanneer je vermoed dat je een blaasonsteking hebt, zodra je dat niet doet heb je veel kans op een nierbekinfectie en dat is heel schadelijk! Ik hoop dat u dit stuk kunt aanpassen zodat de informatie wel klopt.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-04-2019
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!