InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huismiddeltjes tegen blaasontsteking

Huismiddeltjes tegen blaasontsteking

Huismiddeltjes tegen blaasontsteking Blaasontsteking (cystitis) is een vervelende aandoening die veel pijn tijdens het plassen kan veroorzaken. Een blaasontsteking dient behandeld te worden met een antibioticum maar er zijn diverse huismiddeltjes waarmee je de klachten verzacht of een nieuwe blaasontsteking voorkomen kan. Regelmatig plassen en de blaas goed legen zijn hierbij zeer belangrijk.

Blaasontsteking

Een branderig gevoel tijdens het plassen, om de haverklap naar de wc moeten rennen voor slechts een klein plasje en pijn in de onderbuik... Veel mensen, vooral vrouwen, hebben weleens last van een blaasontsteking. Circa 20% van de vrouwen heeft jaarlijks minstens één maal een blaasontsteking.

Een blaasontsteking, ook wel cystitis genoemd, is een ontsteking van de blaaswand en in sommige gevallen is de urinebuis eveneens ontstoken. Blaasontsteking wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een infectie met een bacterie die middels de urinebuis de blaas infecteert. Blaasontsteking komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en komt vaak voor tijdens met name de eerste drie maanden van een zwangerschap.

Een blaasontsteking wordt over het algemeen behandeld met een antibioticumkuur die voorgeschreven wordt door de huisarts. Een blaasontsteking is doorgaans goed te behandelen. Er zijn een aantal tips en trucs om een blaasontsteking te voorkomen of de klachten van een bestaande blaasontsteking te verlichten.

Drinken, drinken en nog eens drinken...

  • Blaasontsteking wordt dikwijls veroorzaakt door een bacterie. Hoe meer je echter drinkt, hoe minder kans bacteriën hebben zich in de blaas te hechten. Hiernaast wordt de urine minder geconcentreerd waardoor het branderige gevoel bij het plassen afneemt.
  • Cranberrysap helpt een blaasontsteking voorkomen en bevordert de genezing van een blaasontsteking. Cranberry bevat een stofje dat voorkomt dat bacteriën zich in het urinekanaal vast kunnen hechten waardoor de bacteriën sneller met de urine weggespoeld worden.
  • Wanneer je een blaasontsteking hebt kan je bepaalde dranken het beste vermijden omdat deze het plassen extra pijnlijk maken. Dit zijn tomatensap, koffie, alcohol en citrussap.
  • Knoflook bevat bacteriedodende stoffen die de blaasontsteking bestrijden. Van enkele teentjes vers geperste knoflook vermengt met water kan je knoflookthee maken.
  • Brandnetelthee werkt vochtafdrijvend waardoor je vaker zal moeten plassen.

Blaasontsteking voorkomen

  • Het belangrijkste is regelmatig plassen om zo bacteriën geen kans te geven zich in de blaas te vestigen. Zorg dat je minstens om de vier uur plast en dat de blaas hierbij goed leeg raakt. Wanneer er een restje urine achterblijft vormt dit namelijk een ware broeiplaats voor bacteriën.
  • Vitamine C en bioflavonoïden beschermen de blaas tegen bacteriën.
  • Bepaalde anticonceptiemiddelen, zoals het pessarium of zaaddodende pasta, kunnen de samenstelling van bacteriën in de vagina veranderen welke in de urinebuis terecht komen. Wisselen van voorbehoedsmiddel kan daarom helpen.
  • Ga na elke vrijpartij naar het toilet. Tijdens het vrijen kunnen er namelijk bacteriën in de plasbuis terechtkomen welke je het best direct weer uit kan plassen.
  • Veeg de billen altijd van voor naar achter af. Op deze manier komen er zo min mogelijk bacteriën in aanraking met de urinebuis.
  • Vermijd strakzittend, vochtig en synthetisch ondergoed, dit is namelijk een broeiplaats voor bacteriën. Draag in plaats hiervan luchtig, katoenen ondergoed.

Wanneer naar de huisarts?

Wanneer de symptomen van een blaasontsteking langer dan 24 tot 36 uur aanhouden ondanks bovengenoemde tips, ga dan altijd naar de huisarts. Een echte blaasontsteking kan namelijk alleen behandeld worden met antibiotica. Neem eveneens contact op met de huisarts wanneer de klachten gepaard gaan met één of meer van de volgende verschijnselen: afscheiding uit de vagina of penis, rillingen of koorts, rugpijn of bloed in de urine.
Gerelateerde artikelen
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
Help ik heb blaasontsteking, wat nu?Blaasontsteking, pijnlijk en erg vervelend. In dit artikel leest u mijn ervaringen met blaasontsteking, en kunt u mijn t…

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen blaasontsteking"

Infoteur: Melod
Laatste update: 16-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!