InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De blaasontsteking

De blaasontsteking

Een blaasontsteking of wel cystitis, is een infectie van de urineweg. Dit geeft vooral bij vrouwen een vervelende pijn bij het plassen. Het komt vaak voor en kan erg vervelend zijn.

Wat is blaasontsteking (cystitis)?

Een blaasontsteking is een infectie van de urineweg. De blaas zit onderin de buik en slaat urine op. Soms blijven er bacteriën achter in de blaas, als je je blaas niet helemaal leeg plast. Deze bacteriën kunnen zich dan gaan vermenigvuldigen en een infectie veroorzaken. De wand aan de binnenkant van de blaas en soms ook de urinebuis raakt ontstoken.

Wat zijn de symptomen?

Blaasontsteking kan vervelende klachten geven en zijn meestal gelijk herkenbaar. De bekendste klacht is de pijn tijdens het plassen. De volgende symptomen kunnen wijzen op een blaasontsteking:

  • Vaak moeten plassen
  • Het gevoel hebben dat je moet plassen terwijl er niks uit komt
  • Brandende pijn tijdens het plassen
  • Urine kan slecht ruik of troebelig zijn
  • Er kan bloed in de urine zitten
  • Pijn in de onderbuik/ onderrug
  • Overgeven
  • Misselijkheid

Hoe ontstaat het en bij wie?

Meestal ontstaat een blaasontsteking doordat de bacteriën die in de darmen leven in de urinebuis terecht komen. Deze komen dan in de blaas terecht. Deze kunnen ook worden overgedragen via seksueel contact. Vrouwen hebben een veel kortere urinebuis dan mannen waardoor de blaasontsteking vaker bij vrouwen voorkomt.
Door een verzakking van de blaas of een verkeerde plashouding kan er telkens een restje urine achterblijven in de blaas. Dit geeft de bacteriën de kans zich te vermenigvuldigen waardoor er een ontsteking kan komen.

Wat kun je er aan doen?

Een blaasontsteking gaat bijna nooit vanzelf over. Ga daarom naar de huisarts als je vermoed dat je blaasontsteking hebt. Je krijgt dat meestal een antibioticakuur van een week. Meestal na de eerste pil merk je al verbetering. Probeer regelmatig te gaan plassen en stel het nooit uit. Zorg dat je altijd goed uitplast. Het is belangrijk om veel water te drinken, het liefst 1 a 2 liter op een dag. De blaas spoelt dan goed door.

Tips

  • Drink elke dag veel water.
  • Ga regelmatig plassen en zorg dat je je blaas leeg maakt.
  • Na het vrijen is het verstandig om even te gaan plassen.
  • Drink cranberrysap, dit helpt goed tegen blaasontsteking.
© 2010 - 2017 Bruchemm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsplein.nl

Reageer op het artikel "De blaasontsteking"

Infoteur: Bruchemm
Gepubliceerd: 15-08-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!