InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Blaasontsteking: oorzaken en genezing

Blaasontsteking: oorzaken en genezing

Een blaasontsteking, ook wel urineweginfectie of cystitis genoemd, komt bij veel mensen voor: één op de vijftig mensen heeft wel eens een blaasontsteking gehad en daar de onplezierige gevolgen van ervaren. Maar wat is een blaasontsteking precies? Wie krijgt er normaal gesproken last van en waaraan kan u een blaasontsteking herkennen? Met andere woorden: wat zijn de oorzaken, symptomen en gevolgen van een blaasontsteking, met daarbij vooral aandacht voor de vraag welke hulpmiddelen en medicijnen u het beste kunt gebruiken als u een blaasontsteking wilt bestrijden of voorkomen.

Wat is een blaasontsteking?

Een blaasontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de blaaswand als gevolg van een infectie. Het zijn over het algemeen vrouwen die last krijgen van een blaasontsteking, met name tijdens het begin van de zwangerschap en in de leeftijdscategorieën 15 tot 24 jaar en 60-plus. Ook kinderen zijn gevoelig voor deze ontsteking, mits zij een afwijking in de urinewegen hebben. Mannen kunnen een blaasontsteking krijgen bij een ontsteking van de prostaat.

Oorzaken

Welke infectie veroorzaakt de blaasontsteking? Dit is de Escherichia Coli, ook wel de E. Coli bacterie genaamd. Deze bacterie is in de darmen aanwezig en kan zich hechten aan de blaaswand, met als gevolg een ontsteking van het slijmvlies van de blaas. Dit kan gebeuren door een verkeerde afveegtechniek (van achter naar voren i.p.v. van voren naar achteren) of door verstopping. Behalve een infectie door de E. Coli bacterie kan een blaasontsteking ook ontstaan door onvoldoende drinken, een slechte persoonlijke hygiëne of door irritatie als gevolg van bijvoorbeeld blaasstenen. Ook diabetes verhoogt het risico op een blaasontsteking. Bij vrouwen tenslotte kan een blaasontsteking ontstaan door zwangerschap, geslachtsgemeenschap, de plaatsing van een spiraaltje of door de menopauze, dit laatste vanwege de verminderde kwaliteit van het urogenitale slijmvlies tijdens deze levensfase.

Symptomen

Waaraan is een blaasontsteking te herkennen? Iemand met een blaasontsteking zal vaak de behoefte hebben om naar het toilet te gaan om vervolgens slechts kleine beetjes te plassen, met daarbij een branderig gevoel. Vervolgens kan een blaasontsteking pijn in de onderrug en onderbuik geven. De urine is vaak troebel, met soms sporen van bloed. Bij een ernstige infectie kunnen eveneens koorts en misselijkheid ontstaan.

Gevolgen

Wanneer de huisarts middels een urineonderzoek een blaasontsteking vaststelt zal in de meeste gevallen antibiotica worden voorgeschreven. Ook wordt aanbevolen veel te drinken zodat de blaas als het ware gespoeld wordt. Wanneer er bij een blaasontsteking niet tijdig wordt ingegrepen, kan dit tot verdere infecties en tot hoge koorts leiden. Daarnaast loopt de patiënt het risico een chronische blaasontsteking te ontwikkelen waardoor verder onderzoek in het ziekenhuis plaats zal moeten vinden. Tijdens dit onderzoek wordt een röntgenfoto gemaakt van de nieren en darmen, ook vindt er een echoscopie plaats naar deze delen van het lichaam. Tot slot wordt gekeken naar de manier van plassen en de frequentie hiervan, evenals de hoeveelheid urine binnen een tijdsbestek van 24 uur.

Voorkomen is beter dan genezen

Wanneer u eerder een blaasontsteking heeft gehad, is het aan te raden voldoende maatregelen te treffen om een nieuwe blaasontsteking te voorkomen. Dit kan door zoals hierboven reeds beschreven veel te drinken maar ook door regelmatig naar het toilet te gaan en goed uit te plassen. Daarnaast kunnen producten als cranberry sap en vitamine C helpen een volgende ontsteking tegen te gaan. Wanneer u opnieuw last krijgt van de symptomen kunt u een 1000 mg pil vitamine-C slikken. Door de urine zuur te maken en zuur te houden, kan een eventuele volgende infectie tegengegaan worden. Bij chronische blaasontstekingen wordt vaak preventief antibiotica gegeven.
© 2014 - 2020 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/
  • http://www.gezondheidsplein.nl/

Reageer op het artikel "Blaasontsteking: oorzaken en genezing"

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 09-07-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!