InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Help ik heb blaasontsteking, wat nu?

Help ik heb blaasontsteking, wat nu?

Blaasontsteking, pijnlijk en erg vervelend. In dit artikel leest u mijn ervaringen met blaasontsteking, en kunt u mijn tips lezen om uw blaasontsteking te genezen of te voorkomen.

Wat is blaasontsteking?

Een blaasontsteking wordt ook wel cystitis genoemd. Het wordt veroorzaakt door een infectie die leidt tot een ontsteking van je blaaswand. Soms is er ook sprake van een urineweginfectie, dan is de urinebuis ook ontstoken. De blaas slaat urine op, en bevindt zich onderin je buik. De urinebuis is de buis waardoor de urine, vanuit de blaas, je buik verlaat.

Hoe vaak komt blaasontsteking voor?

Blaasontsteking is een bekend fenomeen. Ongeveer 1 op de 50 mensen heeft ooit wel eens een blaasontsteking gehad. Blaasontsteking komt veel meer bij vrouwen voor dan bij mannen. Dat komt doordat vrouwen een korte urinebuis hebben die vlakbij de anus ligt, waardoor bacteriën een grotere kans hebben. Ook komt blaasontsteking vaak voor bij een zwangerschap.

Wat zijn de verschijnselen van blaasontsteking?

Er zijn een aantal bekende verschijnselen die erg kenmerkend zijn. Het belangrijkste symptoom is het gevoel dat je telkens moet plassen, je hebt een constante drang om te urineren. Er komt telkens een klein beetje sterk ruikende urine naar buiten. Je hebt het gevoel dat je heel nodig moet, maar er komt telkens erg weinig uit. Een ander belangrijk kenmerk is een branderig gevoel tijdens het plassen. Ook kan de ontsteking pijn in je rug en onderbuik geven. In ernstige gevallen ben je misselijk, en soms zit er bloed in je urine, of is de urine troebel.

Hoe krijg ik een blaasontsteking?

De bacterie Escherichia coli, die normaal in de darmen aanwezig is, kan de ontsteking veroorzaken. Dit is in de meeste gevallen de oorzaak van de blaasontsteking. De E. coli bacterie hecht zich aan de blaaswand, daardoor ontstaat de blaasontsteking. Blaasontsteking komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, omdat de bacteriën een veel kortere weg moeten afleggen. De urinebuis is immers korter, en ligt dichterbij de anus.

Een andere oorzaak van blaasontsteking is bijvoorbeeld irritatie door een chemische stof, of door blaasstenen. Ook slechte hygiëne en menopauze zijn oorzaken. Ook geslachtsgemeenschap kan de oorzaak voor blaasontsteking zijn. Vrouwen met een verzakking of mannen met een vergrote prostaat hebben een grotere kans om blaasontsteking te krijgen, omdat zij hun blaas niet helemaal leeg kunnen plassen.

Hoe stel ik een blaasontsteking vast?

Vaak heb je al een gevoel dat je het hebt, je hebt pijn bij het plassen, het brandt, de urine is troebel en bevat bloed. Er zijn veel aanwijzingen die je zelf al het idee geven van een blaasontsteking. Heb je het vermoeden? Ga dan naar je huisarts, en neem je ochtendurine mee (plas in een bacterie-vrij, goed schoongemaakt potje, en vang het middelste deel van je plas op). Bewaar de urine in de koelkast tot je naar de huisarts gaat. De dokter zal waarschijnlijk een antibioticum-kuur voorschrijven van een aantal dagen (let op: de werking van de anticonceptie-pil kan verminderen tijdens de kuur, raadpleeg altijd arts of apotheker).

Hoe voorkom ik een blaasontsteking?

Ten eerste: een goede hygiëne is erg belangrijk (geen zeep gebruiken, dat werkt irriterend). Ook moet je voldoende drinken, minimaal 2 liter per dag. Plas regelmatig en plas de blaas goed leeg (blijf bijvoorbeeld nog even zitten op het toilet, en probeer na 30 seconden nog eens te plassen, dan is de blaas helemaal leeg). Vrouwen moeten altijd van voren naar achteren afvegen (in verband met de E. coli bacterie). Wanneer je gemeenschap hebt gehad ga dan altijd naar het toilet en plas je blaas goed leeg, zo krijgen bacteriën zo min mogelijk kans.

Wat kan ik zelf doen bij een blaasontsteking, of om er een te voorkomen?

  • Veel drinken (dan spoelt je blaas goed door).
  • Kamillethee drinken (kalmeert de blaas), rooibosthee is ook goed. Geen koffie!
  • Drink geen alcohol (in verband met de vermenigvuldiging van bacteriën).
  • Eet geen suiker (in verband met de vermenigvuldiging van bacteriën).
  • Drink ongezoet cranberrysap (cranberries zijn goed voor je blaas, ze zijn zuur, door zuur worden bacteriën gedood).
  • Drink sinaasappelsap (zuur geeft bacteriën weinig kans).
  • Slik vitamine C (zuur geeft bacteriën weinig kans).
  • Slik D-Mannose pillen (positief effect op de blaas en ondersteunt de functie van cranberries en andere zuren).
© 2009 - 2019 Anny87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
Blaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandelingBlaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandelingSamen met de nieren en de plasbuis behoort de blaas tot de urinewegen van het lichaam. Een probleem aan een van deze uri…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsplein
  • Mijn huisarts

Reageer op het artikel "Help ik heb blaasontsteking, wat nu?"

Reacties

Minke, 30-09-2014 20:04 #2
Een beetje raar, maar het lijkt waar (ervaring) ik krijg blaasontsteking, omdat ik gebruik maak van het chemisch toilet. Zo draait het (met de caravan op pad) altijd uit op blaasontsteking. Inmiddels gebruiken we de chemische 'troep" niet meer. Het heeft wel n tijdje geduurd voordat ik hier achter was. Heeft iemand anders ook die ervaring(en)?

Margreet, 13-11-2013 15:56 #1
De informatie over blaasontsteking en nierstenen heb ik gelezen en vond ik zeer duidelijk. De enige vraag die ik wil stellen is of je van deze kwalen behoorlijk moe wordt. Ik heb namelijk al 2 dagen geen last meer van krampen etc., maar ik ben nog wel moe. Zo ja, hoelang houdt deze vermoeidheid meestal aan en is het verstandig om weer aan het werk te gaan?

Infoteur: Anny87
Laatste update: 06-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!