InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat een blaasontsteking is

Wat een blaasontsteking is

Wat een blaasontsteking is Veel vrouwen en enkele mannen hebben wel eens een blaasontsteking gehad. Maar wat is nu eigenlijk een blaasontsteking? En ook fijn om te weten is hoe u een blaasontsteking kan (proberen) te voorkomen!

De blaas

De blaas is een bolvormig orgaan dat zich onderin de buik bevind. In de blaas wordt urine opgeslagen die vervolgens via de urinebuis het lichaam kan verlaten. Leeg is de blaas ongeveer zo groot als een biljartbal. Wanneer de blaas vol is kan hij ongeveer 400ml urine bevatten. De blaas zit aan het einde van twee urineleiders die schuin door de blaaswand lopen. Als de blaas voller wordt worden de urineleiders wat plat gedrukt waardoor er geen urine terug kan stromen naar de nieren. De blaaswand bestaat uit een spierlaag die zelfstandig kan samenknijpen. Als de blaas voller wordt krijgt het ruggenmerg een seintje waardoor we voelen dat we moeten plassen. Hoe voller de blaas wordt hoe sterker de seinen zullen worden en dus ook onze drang. Geven we niet toe aan de aandrang dan zal op een gegeven moment het regelcentrum in het ruggenmerg de boel overnemen en wordt de blaas automatisch volledig geleegd.

Blaasontsteking

Bij een blaasontsteking is de wand van de blaas ontstoken. Dit komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen omdat de plasbuis van vrouwen korter is. Hierdoor kunnen bacteriën makkelijker in de blaas terechtkomen. Vaak plassen we bacteriën zelf weer uit, maar in sommige gevallen ontstaat toch een ontsteking.

Dit kan komen door:

  • Te weinig drinken en plassen
  • Agressieve bacteriën
  • Veel bacteriën
  • Verminderde weerstand door griep
  • Sommige vrouwen krijgen na gemeenschap last van een blaasontsteking

Symtomen

Een blaasontsteking kan heel vervelend voelen. De meest voorkomende klachten zijn:
  • Vaak moeten plassen ook als er geen urine meer inzit
  • Pijn bij het plassen
  • Troebele plas
  • Pijn in de onderbuik en rug
  • Branderig gevoel bij het plassen
  • Soms kan er wat bloed in de urine zitten
  • Soms wat verhoging

Wat doen aan een blaasontsteking?

Vermoed u dat u een blaasontsteking heeft? Laat dan uw urine testen bij uw huisarts. Mocht u een blaasontsteking hebben dan zult u een antibioticakuur krijgen. Voor de pijn kunt u paracetamol krijgen.

Hoe kunt u een blaasontsteking voorkomen?

Om een blaasontsteking te voorkomen kunt u het beste de volgende adviezen opvolgen:
  • Drink veel
  • Houd de plas niet onnodig op
  • Zorg dat u alles uitplast
  • Ga na gemeenschap direct naar het toilet
  • Cranberry producten kunnen helpen een blaasontsteking te voorkomen
  • Zorg voor goede hygiene
  • Indien u vaak een blaasontsteking heeft vooral na gemeenschap dan kunt u van de huisarts antibiotica tabletten krijgen voor na de gemeenschap
© 2011 - 2017 Laura, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nhg.artsennet.nl
  • www.urolog.nl

Reageer op het artikel "Wat een blaasontsteking is"

Infoteur: Laura
Gepubliceerd: 18-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!