InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hand-, voet- en mondziekte bij volwassenen

Hand-, voet- en mondziekte bij volwassenen

Hand-, voet- en mondziekte bij volwassenen De hand-, voet- en mondziekte is een virus die vooral voorkomt bij kinderen. Maar ook bij volwassenen komt deze ziekte soms voor. Dit artikel geeft informatie over deze ziekte bij volwassenen. Wat zijn de klachten? Wat is het verloop van de ziekte? Hoe ziet het eruit? Deze pagina inclusief foto`s geeft u wellicht antwoord op veel van uw vragen. De hand-, voet-, mondziekte is een ziekte welke vaak wordt veroorzaakt door het coxsackievirus. De ziekte is zeer besmettelijk en wordt gezien als een kinderziekte. Echter, net als bij andere kinderziektes kan deze ook voorkomen bij volwassen. In Nederland hoort u niet vaak over deze ziekte, bij ons zijn kinderziektes als bijvoorbeeld waterpokken meer bekend. In andere landen als bijvoorbeeld Frankrijk komt deze ziekte vaker voor bij voornamelijk kinderen (maladie mains-pieds-bouche). Ook daar komt het zelden voor bij volwassenen, waardoor de ziekte niet snel wordt herkend.

Klachten en symptomen

Griepverschijnselen zoals koorts, keelpijn (keelontsteking) en hoesten.

Na 1 a 2 dagen ontstaan er kleine rode vlekjes op handen, voeten en in de mond. De handen en voeten geven een gevoel in brand te staan. Dit is zeer pijnlijk! Verder ervaart men nog erge keelpijn, er ontstaan blaren op de tong en er is verhoging/koorts.

Dag 2 tot 6: De rode vlekjes worden (onderhuidse) blaren en zweren. De vingertoppen/tenen zijn rood en opgezwollen. (zie eigen foto artikel). Ook is er nog steeds keelpijn (ontsteking). Het branderige gevoel op handen en voeten nemen langzaam af.

Na de 6e dag, beginnen handen en voeten te vervellen. Vingertoppen en tenen vervellen als eerst, daarna de gehele (onderkant van de) voet en hand(palm). Alle eelt laat los en u ziet nieuwe (rood en kwetsbaar) huid. De huid voelt verdoofd, alsof deze verbrand is geweest. Het vervellen kan wel 3 a 4 weken aanhouden en is niet pijnlijk.

Hoe ziet het er uit?

Eerst ontstaan er een paar kleine rode vlekjes. In 24 uur tijd worden dit er steeds meer en ontstaat het gevoel van brand in vooral de vingertoppen en de tenen. De rode vlekjes worden groter en er ontstaan onderhuidse blaren en zweren. Het lijkt op de waterpokken, maar beperkt zich tot de handen (vooral handpalmen), voeten (vooral onderkant/zolen) en de mond. In de mond zoals; de binnenkant van de lip, op de tong, binnenkant van de wang, maar ook rondom de neus kan hier en daar een vlekje ontstaan. Na bijna een week gaan handen en voeten heel erg vervellen. Plakkaten eelt kunnen los laten. Nogmaals, dit is niet pijnlijk. Alleen de nieuwe huid is kwetsbaar.

Is er een behandeling van de Hand-, voet-, mondziekte?

Er is geen speciale behandeling voor de Hand-, voet-, mondziekte. Wel kan er pijnstilling zoals (paracetamol/aspirine)ingenomen worden voor de koorts en voor het branderige gevoel. Voor de keelontsteking zou de huisarts een antibioticakuur kunnen uitschrijven. Over het algemeen is het gewoon uitzieken. Een koelcompres kan tijdelijk verlichting brengen bij het branderige gevoel. Als laatste kan de huisarts eventuele zalfjes voorschrijven voor verlichting van de klachten.

Is het te voorkomen?

Nee, het is niet te voorkomen. Alhoewel de meeste volwassenen de ziekte niet krijgen, zijn er net als andere kinderziektes altijd uitzonderingen.

Hoelang is het besmettelijk?

De incubatietijd (tijd tussen het besmet raken en ziek worden) is meestal tussen de 3 tot 6 dagen. Besmetting vindt vooral plaats via de lucht (o.a. hoesten). Ook is het vocht van de blaasjes besmettelijk en is de ziekte zelfs overdraagbaar via de ontlasting.
De ziekte is vooral vlak voor er klachten zijn en tijdens de ziekte zelf zeer besmettelijk.
© 2011 - 2019 Dominique2008, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het coxsackievirus type A en BHet coxsackievirus type A en BHet coxsackievirus is een vorm van enterovirus. Enterovirussen zijn microscopisch kleine virussen die voornamelijk voork…
Infectieziekten bij kinderen – Hand-, voet- en mondziekteAls een kindje pijnlijke blaasjes in de mond, uitslag op de handpalmen en voetzolen en daarnaast ook misselijk is en koo…
Hand-, voet- en mondziekte: symptomen, oorzaak & behandelingHand-, voet- en mondziekte: symptomen, oorzaak & behandelingWat is hand-, voet- en mondziekte bij kinderen en volwassenen en hoe wordt het veroorzaakt? Hand-, voet- en mondziekte i…
Kinderziekte - Handvoet-mondziekteEr zijn veel ziektes die kinderen treffen, omdat zij hun weerstand nog niet voldoende hebben opgebouwd. Helaas zijn kind…
Het ECHO-Virus (echovirus)Het ECHO-Virus (echovirus)Het ECHO-virus is een RNA virus dat behoort tot de familie Picornaviridae en is net als het poliovirus een enterovirus.…

Reageer op het artikel "Hand-, voet- en mondziekte bij volwassenen"

Reacties

Laila, 27-07-2018 09:22 #15
Hoi ik ben Laila en 22 jaar. Ik ben nu al 7 dagen ziek. Ik heb een keelontsteking, koorts, en heel veel bultjes/ blaasjes door heel mijn mond en op mijn tong. De dokter zegt dat ik hvmziekte heb maar heb het alleen in mijn mond. Ik kan al 7 dagen niks eten en drinken gaat ook lastig door de pijnlijke blaasjes in me mond en op me tong, maar ook door me dikke opgezette keel en wangen. Ik las dat het meestal na een week minder moet worden maar het wordt bij mij met de dag dat ik wakker word alleen maar erger.
Groetjes Laila

Jessica, 18-06-2018 19:46 #14
Ik vrouw van 39. Ik ben nu op de zesde dag. Blaren op mijn tenen en voetranden. Zelfs op mijn neusvleugels en op mijn neus plekken. Op de tweede en derde dag tegen de 40 koorts met een dag zware spierpijnen. Waardoor ik op bed moest blijven.
Nog schommelende temperatuur van tussen 37.0 en 37.9. Dit is volgens de huisarts normaal en wordt veroorzaakt door het virus.
Nu zijn de blaren aan het kapot gaan tussen mijn tenen omdat sommigen zo groot zijn.
Huisarts gaf het advies zo goed mogelijk ontsmetten en sudocreme of zinkzalf erop.
Heb de eerste 5 dagen flink keelpijn gehad (keelonsteking kon niet slikken het brandde) en ook blaren op mijn gehemelte. Pfff wat een ellende dit.
Kon de bovenstaande klachten niet terugvinden voor volwassenen dus vandaar dat ik mijn bevindingen hier nu ook vermeld.
Hopelijk stelt t wat gerust.

Geeraerts, 27-03-2018 11:17 #13
Ik heb het weer zitten, voor de 2de maal. 1ste maal nog. 7 jaar geleden! Mond, voeten, handen, ellebogen… Toen was het niet aan te zien. Had het ook in het aangezicht en op de ogen. Ben nu 83. Ben er nu wel vlugger bij daar ik de symptomen kende. Neem Aciclovir pillen en ontsmet mijn "puistjes" met hexomedine en doe ook mondspoelingen.

M. P. Buscher, 30-07-2017 11:12 #12
Mijn kleindochter heeft koorts gehad en het eten en drinken deed wat pijn.
Ze heeft hele kleine licht rode vlekjes boven op haar voeten, handen en armen gehad.
Maar zijn geen blaasjes geworden of gaan vervellen. Zou dit toch de hand, voet en mond ziekte geweest kunnen zijn?
Bedank alvast voor uw reactie.

Mvg,
M P Buscher

Avp, 21-03-2017 22:20 #11
Ik zit (gelukkig) in de eindfase van de ziekte. Deze site gaf quasi perfect weer waar je door moet als hvmziekte je te pakken heeft. Het is niet het ergste ter wereld maar zoals sommige sites opperen dat het onschuldig is en weinig ongemak geeft is er toch ook ferm over. Ik heb 2 dagen ondraaglijke jeuk gehad. De pillen die ik kreeg hielpen niet. Ik mocht er maar 2 per dag nemen tegen de jeuk maar heb ze 6 per dag genomen. Zo radeloos was ik. Mijn handen en voeten en gezicht stonden vol van de blaasjes.

Na 48u was de jeuk volledig verdwenen en stoorden de blaasjes, afgezien van het esthetische, niet meer. Nu kwamen wel de aften in de mond. Heb er zeker 10 en die zijn zeer pijnlijk. De keelpijn duurt quasi een week. Mijn tong voelde inderdaad aan als verbrand en gevoelloos. Alles begon met misselijkheid en erge moeheid. Nooit koorts gehad. Sterkte voor wie erdoor moet. De jeuk is het ergst, verder is het doenbaar. Je bent er toch een week ziek van! Best is je handen in ijskoud water of coldpacks tegen de jeuk. Hou je sokken zoveel mogelijk aan je voeten! Als je dan moet krabben dan doet het toch enigszins deugd maar je maakt minder kapot! Als je open blaasjes hebt best een uitdrogende zalf aan smeren. Eens uitgedroogd vaseline!

Ingrid Benjamins, 02-08-2016 16:37 #10
Me zoontje heeft het afgelopen donderdag gekregen de huisarts dacht eerst aan spruw maar de dag erna kreeg hij ook blaadjes op handen en voetjes en billetjes.meest rond om de mond en in de mond.hij is 20 maanden oud… het is nu dinsdag en nu is mama aan de beurt… gisteren erge keelpijn en nu ook de blaadjes in de handen en voeten… weet nu wat me arme mannetje voelde…

Dajnah, 01-07-2016 09:20 #9
Hoi Rennie,

Bij mijn dochter was er ook uitslag aanwezig op billen en benen en minder op voeten. Neemt langzaam af gelukkig.

Gr, Dajnah

Dominique2008 (infoteur), 30-06-2016 20:06 #8
Hoi Rennie,

Zover ik weet zitten de blaasjes bij de hand- voet- en mond ziekte toch voornamelijk op de handen, voeten en mond. Kan het niet zijn dat je zoon de waterpokken heeft? Eventueel een doorverwijzing naar de dermatoloog een optie voor een second opinion? Wellicht dat iemand die dit wel heeft gehad, hier zijn/haar ervaring daarover nog op korte termijn met je kan delen. Het is mij in ieder geval niet bekend.

Groet, Dominique2008

Rennie, 29-06-2016 20:51 #7
Vraag! Komt dit echt alleen op de handen en voeten voor of kan het ook op de rest van het lichaam voorkomen? Mijn zoon heeft dit volgens de huisarts maar zit onder de uitslag, voornamelijk billen en benen maar ook op de handen en minder op de voeten!

Mvg rennie

Ben, 26-07-2014 21:13 #6
Mijn leeftijd is 54 jaar. Vandaag (26-7-2014) een week vervroegd teruggekomen van vakantie uit Italië. Ik heb een zeer vervelende week achter de rug. Een arts in Italië dacht dat het een schimmel was en heeft me - achteraf gezien - een zalf gegeven die mogelijk het nog erger maakt dan het al is. Gelukkig wist de huisarts in Nederland het snel te benoemen. Ik zit nu in dag zes en voel me inmiddels weer aardig goed. Knap is echter anders. Het vervellen e.d. moet nog beginnen. Naast handen voeten en mond had ik het ook in mijn gezicht. Echter ook in de lies, de huisarts denkt echter dat hier geen causaal verband is (en volgens mij heeft hij gelijk, want ik had al langer rode vlekken in de lies). Enfin, het gaat weer voorbij.

Voor iedereen die het heeft of nog gaat meemaken: van harte betereschap.

Martin Lok, 25-04-2014 17:12 #5
Ik vrees dat niet alles beschreven is. Ik ben 23jaar, en heb dit ook gehad rond januari. (Overgenomen van mn neefje van 1) Precies als beschreven, een week later had een vriend van mij dit ook, ik zal hem wel aangestoken hebben aangezien we samen op vakantie waren.
Alles was over en voorbij toen bij mij, en een week later bij hem. Onze nagels van onze handen en voeten los kwamen. Bovenste laag van de onderste laag. De nagel wordt iets zachter, en eraan pulken zorgt er voor dat de onderste nagel dieper komt. Waardoor de druk onder je nagels nogal groot wordt. Maar ja, ben pulk verslaafd haha. Best pijnlijk.

Anyhow, hoorde van meerdere dit verschijnsel. Misschien kunnen jullie hier wat mee, is handig als je weet waar het vandaan komt.

Groetjes! En succes ermee!

Jenny, 26-06-2013 11:11 #4
Echt een verschrikkelijk virus! De blaasjes op de handen, voeten jeuken eerst en doen daarna veel pijn en geeft een trekkerig gevoel. De pijn en irritatie is moeilijk te negeren. De blaasjes in de mond zijn ook erg heftig en ik heb een dag lang bijna niks gegeten, omdat het teveel pijn doet bij slikken (drinken doet ook pijn). Waterijsjes en koude zachte dingen kunnen wel.

Ik snap niet dat ze hier niks voor hebben om de pijn op de handen te verlichten. Een week lang uitzieken is ontzettend lang en vervelend.

24 C., 09-07-2012 06:52 #3
Ik heb het nu ook vrees ik, waarschijnlijk opgelopen van mijn dochter. Het is vreselijk irritant, want je kan je niet zo vrij bewegen als anders. Bestaan er geen zalfjes of behandelingen die helpen? Ik hoop echt dat het niet zo lang gaat duren want het werkt nu al op mijn systeem.

Bauke, 27-06-2012 09:39 #2
Dag Edwin, volgens mij begint het nu ook bij mij. Vandaag van me werk naar huis gegaan voor de dokter. dit is zeer pijnlijk dus denk vooral aan je zelf.

Gr

Edwin, 11-06-2012 10:19 #1
Ik heb het ook gehad. Ook 4 dagen in ziekenhuis gelegen. Nu 6 weken verder handen weer schoon, voeten bijna, maar nog wel erg gevoelig. Mijn baas wil dat ik weer ga werken, want ja je ziet niks meer. Dermatoloog zegt kalm aan doen en ja bedrijfsarts vind ook dat ik moet gaan werken. Heeft niet eens mijn handen en voeten bekeken. Achmea bedankt hopen dat de huid op handen en voeten niet beschadigt.

Infoteur: Dominique2008
Laatste update: 02-08-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!